חדשות    

תוכנית האוצר להוזלת הדירות – האם הפעם זה יעבוד?

משרד האוצר פרסם חוברת המאגדת את התכנית הכלכלית של משרד האוצר לשנים 2015-2016. התכנית כוללת רפורמות ושינויים  מבניים לטובת כלל אזרחי ישראל. הרפורמות המוצעות מהוות חלק מתכנית כוללת להתמודדות עם סוגיות הממתינות זמן רב לפתרון ונמצאות בלב סדר היום הכלכלי חברתי של המדינה: יוקר המחייה, משבר הדיור, – הגדלת הפריון במשק וכן קידום השוויון בהקצאת משאבים ממשלתיים. הציבור בישראל משווע לבשורה במדיניות  כלכלית והחברתית שתאפשר לו לחיות בכבוד, ברווחה ובביטחון כלכלי.
על מנת להתמודד עם משברים אלו יש לפעול במדיניות ממלכתית כוללת, רחבה ובלתי מתפשרת. חלק גדול מהרפורמות המוצעות הוצעו בעבר, אך עד כה לא הגיעו לכדי מימוש, זאת על אף שיישומן היה מקל רבות על חיי האזרחים. זה הזמן לפתרונות מעשיים ויישומים. העברת הרפורמות כעת במסגרת התכנית הכלכלית תאפשר התמודדות היסטורית, אמיצה ויסודית עם המשברים הלאומיים והחברתיים שמעיקים על האזרח בישראל מזה שנים.
בתכנית הכלכלית נכללות רפורמות היסטוריות, בהן מסקנות ועדת ששינסקי השנייה שעסקה בהסדרת שיעור התמלוגים על אוצרות טבע השייכים לכולנו. מסקנות וועדה זו בלבד צפויות להגדיל את הכנסות המדינה בכחצי מיליארד ש"ח בשנה.
עוד כוללת התוכנית רפורמות להוזלת יוקר המחייה בתחומים רבים ומרכזיים, המשפיעים ישירות על כיסם של כלל אזרחי המדינה הגברת התחרות בשווקי העוף, הדגים והצאן – ; הקלות והסרת חסמים לייבוא ולייבוא מקביל של מזון יבש )כגון קורנפלקס, פסטה, חטיפים ועוד( ; הוזלת ההוצאה המשפחתית על ניהול החיסכון הפנסיוני באמצעות הפחתת ניגוד האינטרסים בתחום השיווק והתפעול של המוצרים הפנסיונים ; הרחבת היצע האשראי החוץ בנקאי ; ולבסוף חיזוק מערכת הבריאות הציבורית והקטנת אי השוויון באמצעות רפורמה בביטוחי הבריאות, אשר צפויה להפחית את ההוצאה הפרטית שהציבור משלם עבור ביטוחי בריאות פרטיים במאות ש"ח בשנה למשק בית.

במסגרת הטיפול בנושא משבר הדיור יקודמו צעדים להגדלת היצע הדיור בקרקעות פרטיות, קידום מהיר של תשתיות ביוב, צעדי מיסוי המעודדים הגדלת היצע דיור וכן לראשונה תכנית ייעודית להגדלת מספר יחידות הדיור במגזר המיעוטים בעקבות מסקנות צוות "מאה עשרים יום" בנושא.

לצורך הגברת הפריון של המשק הישראלי, הנמוך בהשוואה למדינות ה- OECD , מוצע לפעול להאצת חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי וכן להסדיר את הרגולציה על שוק האנרגיה בישראל.
בנוסף, במסגרת התוכנית הפיסקלית לשנים 2015-2016  יקודמו צעדים להגברת השוויון בהקצאת משאבים – ממשלתיים באמצעות תקצוב דיפרנציאלי של השלטון המקומי בתחומי החינוך, הרווחה והפנים ; תיקון שיעורי דמי הביטוח לעצמאים ; הקמת תכנית חיסכון לכל ילד ; הקצאת משאבים דיפרנציאלית גם בהקצאה הממשלתית לפנסיה ועוד.
התכנית הכלכלית של השנים 2015-2016 רחבה מהרגיל מאחר שלא ניתן עוד להמשיך בגרירת הרגליים – המונעת שינוי יסודי במציאות החברתית כלכלית הנהוגה במדינת ישראל. יצוין כי בכוונת משרד האוצר לקדם חלק מהרפורמות במסגרת חוק ההסדרים ובמקביל לפעול לקידום רפורמות נוספות בהליכי חקיקה נוספים.
השר כחלון כותב בסיום ההצעה , "התחייבנו להילחם למען כלל הציבור הישראלי. התכנית המובאת פה, מאפשרת לנו להוציא לפועל תכניות עבודה חסרות תקדים. אישורה יאפשר למשק הישראלי לצאת לדרך חדשה של תקווה, לדרך שרואה את החלש, שפועלת למען המשפחה הישראלית העובדת, שדואגת להגדלת ההכנסה הפנויה ולחיסכון לעת זקנה. דרך שרואה את האדם הפשוט ופועלת למענו. דרך שדואגת לילדים, לחלשים ולזוגות הצעירים. זהו תקציב אנושי מחד ואחראי מאידך המבטא ראיית עולם ששמה את האזרח במרכז.