מדריכי דירה ומשכנתא    

פחות משקיעים = יותר שכ"ד; שכר הדירה בדרך למעלה!

שר האוצר משה כחלון פועל באופן חד מימדי – הוא רואה רק את מחיר למשתכן, הוא רואה רק את הזוגות הצעירים, הוא מנסה להוזיל את מחירי הדירות רק לזכאים. אבל הוא לא רואה את שוק השוכרים, הוא לא רואה את משפרי הדיור, הוא שר אוצר של הזכאים.

שר האוצר פועל בצורה שנראית על פניו נחרצת כדי להוריד את מחירי הדירות דרך מחיר למשתכן. אבל מחיר למשתכן, עם כל החשיבות שלה, היא תוכנית נקודתית שעוזרת לפלח אחד (גדול) ומשפיעה על המחירים באזורים מסוימים, אבל לא באזורי הביקוש. מחירי הדירות באזורי הביקוש למרות כל מה שטוענים עכשיו, לא באמת יורדים. כחלוןו משום מה מצפצף על הדעות וההערכות של כולם, מתחמק מהתייחסות אליהם כי כולם מבחינתו אינטרסנטים ומוטים ואפילו שקרנים, הוא יודע הכי טוב מכולם מה לעשות. אלא שהזמן שעובר מעיד יותר מהכל – מחירי הדירות יירדו במקומות בהם מחיר למשתכן (עם כל הבעיות שלה) תהיה משמעותית. אחרת, לא יקרה כלום.

זאת ועוד – כחלון בכך שלא מטפל במשפרי הדיור, ופוגע מאוד – ביודעין במשקיעים בדירות (העלאת מיסים), גורם לכך שכמות הדירות להשקעה יורדת, ושכר הדירה עולה.  שכר הדירה בחודשים האחרונים עלה משמעותית, וזה צפוי להמשיך.

הנה הערכה של כלכלני בנק לאומי לגבי האינפלציה ובהתייחסות לשכר הדירה – "נמשכת העלייה בסביבת האינפלציה בישראל. בחודשים הקרובים  צפויה האינפלציה להיכנס אל תחום היעד, אולם ככל הנראה לתקופה מוגבלת בלבד לפני ירידה חזרה אל מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים", כותבים הכלכלנים וממשיכים – "קצב עליית מחירי השכר דירה הואץ על רקע צמצום בהיצע בהיצע הדירות להשכרה, שחל בשל יציאתם של משקיעים משוק הדיור. אולם בטווח הארוך יותר, העלייה בסעיף הדיור עשויה להתמתן, לאור הציפיות לגידול בהיצע הדירות להשכרה כתוצאה מבנייה מואצת בשנתיים האחרונות.

"קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות  ירד לתחום השלילי לראשונה מאז ספטמבר 2007, כשעמד על מינוס 0.1%. ירידה זו, משקפת את העלייה במידת חוסר הוודאות בשוק הנדל"ן למגורים בישראל בחודשים האחרונים, ולא מן הנמנע שהמגמה הנוכחית של מחירי הדיור תימשך גם בחודשים הקרובים.  הצמיחה ברבעון הראשון של השנה הסתכמה ב 4.2% אולם בנטרול מיסים נטו על ייבוא כתוצאה מייבוא מוגבר של כלי רכב (הן למגזר הפרטי והן למגזר העסקי) היא הסתכמה ב 2.9% בלבד בדומה לקצב הצמיחה של הרבעונים האחרונים.  בשליש הראשון של השנה הגירעון בחשבון הסחר המשיך להתרחב, על רקע צמיחה מהירה יותר ביבוא מאשר ביצוא. הגירעון בחשבון הסחר צפוי להתרחב גם בשנת 2018, עקב צמיחה מהירה יותר ביבוא מאשר ביצוא. התפתחות זו, עשויה להוביל לירידה מסוימת בעודף בחשבון השוטף ולהשפיע לשלילה על קצב הצמיחה של התוצר המקומי השנה.

" תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ממשיכות לעלות ומשקפות להערכתינו עקביות עם התרחיש לעליית ריבית הפד בתקופה הקרובה. בתרחיש זה, הכולל גם הרחבה תקציבית גרעונית בארה"ב, לצד גידול בהשקעות בנכסים קבועים שם, צפויה עלייה נוספת של התשואות במהלך 2018-2019. החשש מתוצאות כלכליות אפשריות של הקמת ממשלה קיצונית באיטליה העלה חדות, השבוע, את התשואות הממשלתיות באיטליה ועלול להכביד על ביצועי האירו מול הדולר".

גם בלידר שוקי הון מדגישים את התעוררות בשוק השכירות ומצפים להמשך עלייה חדה בשכר הדירה – "תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 1% שנה קדימה, ומניחה:עלייה של 2.4%  בסעיף הדיור שנה קדימה, מזה 2.5% בסעיף של מחירי שכירות בחוזים מתחדשים (בדומה לקצב הנוכחי). מסתמנת ירידה בביקוש של דיור להשקעה אשר פוגעת במלאי הדירות לשכירות ולכן מהווה גורם אשר תומך בעליית מחירי השכירות. ברקע, מסתמנת ירידה במספר התחלות הבנייה בשנת 2017 .מצד הביקוש, השכר הממוצע במשק נמצא במגמת עלייה מתחילת השנה (עם עדכון שכר מינימום בשיעור של6%).

"נתוני מכירות של דירות חדשות מצביעים על ירידה של 2.3% ברבעון ראשון של 2018  לעומת רבעון קודם – רבעון רביעי של 2017 .זוגות צעירים ממתינים לדיור מסובסד ולכן תורמים לביקוש לשכירות. לפי הערכתנו, הסיכוי שמחירי הדיור (מחירי שכירות) יפתיעו כלפי מעלה לכיוון 3% גבוה יחסית לסיכוי להתמתנות במחירים".