מדריכי כרטיסי אשראי    

פייפל – הארנק האלקטרוני הגדול בעולם

מעודכן ל-10/2018

מה זה פייפל? האם כדאי להשתמש בו? האם בטוח להשתמש בו? התשובות במדריך מקיף שהכנו עבורכם

חשיפת פרטי כרטיס האשראי שלנו באתרי אינטרנט שונים היא בטוחה למדי, משום שהיא מאובטחת מאוד מצד חברות האשראי. מאידך, האבטחה חלשה יותר מצד חלק מאתרי הקניות החנויות הוירטואליות; זוכרים את ההאקר הסעודי שהצליח לפני כמה שנים להשיג כמיליון מספרים של כרטיסי אשראי בהם עשרות אלפי ישראלים, אותם השיג מאתרי דילים וכד?!. במילים אחרות, קיים תמיד חשש, ולא רק פסיכולוגי מסתבר, שרכישה גלויה באמצעות כרטיס אשראי באינטרנט, תביא בעקבותיה גניבת פרטי הכרטיס ובעליו.

על החשש הזה נבנתה חברת PayPal (פייפל) שקמה בתחילת שנות האלפיים והציעה שירות של סליקה באינטרנט באמצעות כרטיס אשראי (ולא רק) אך ללא הזנת פרטי הכרטיס. פייפאל היא היום חברת הסליקה האינטרנטית הגדולה מסוגה בעולם המסחר אלקטרוני המאפשרת העברת כספים וביצוע תשלומים באמצעותה, כולל דרך הסמארטפון. החברה משרתת למעלה מ-250 מיליון משתמשים בכ-200 מדינות וב-20 סוגי מטבע. כ-9 מייארד עסקאות מתבצעות בפייפאל בכל שנה ובהיקף של כחצי טריליון דורל.  . החברה רשומה בסינגפור.

כדאי מאד לקרוא גם על המתחרה של פייפל – כרטיס אשראי פיוניר. השגנו תנאים מעולים לפותחים חשבון בפיוניר דרך המדריך שלנו.

עשינו עבורכם גם השוואה בין פיוניר לפייפל

קצת היסטוריה

פייפל הוקמה לפני כ-20 שנה תחת השם "X.com" על ידי המיליארדר הדרום אפריקני אילון מאסק. ב-2002 רכשה חברת eBay (אתר מכירה וקנייה מקוונת) את PayPal כדי לאפשר תשלום נוח ובטוח יותר במכירותיה הפומביות. אחת ההשלכות לרכישה זו היא שהמתחרה של eBay, חברת אמאזון, אינה מאפשרת לרכוש מוצרים אצלה באמצעות פייפאל. eBay הביאה לקפיצה משמעותית בשימוש בשירות, שלמעשה הפך לברירת מחדל למי שקנה באתר. השימוש הנרחב העלה את כמות המשתמשים ולמעשה גם עזר להפיץ את שירות פייפאל  לאתרים אחרים. בספטמבר 2014 הפכה eBay את PayPal לחברה עצמאית (לא חברה בת).

ואי אפשר בלי הזווית הישראלית – PayPal רכשה במהלך השנים שתי חברות ישראליות לטובת עסקיה – ב-2008 היא רכשה הסטארט אפ הישראלי Fraud Sciences, שעסק באבטחה של עסקאות מקוונות. בעקבות הרכישה, פתחה PayPal משרדים בתל אביב ברמת החייל, ובמקביל פתחה את שוק המכירות למסחר גם בשקלים חדשים. כיום ממוקמים משרדי החברה בישראל במגדל אלקטרה בתל אביב. ב- 2015, רכשה פייפאל את חברת Cyactive הישראלית מבאר-שבע שעסקה בהגנת סייבר על בסיס חיזוי איומים עתידיים.

אז איך עובד שירות PayPal?

ההרשמה היא חינם. נכנסים לאתר (יש אתר בעברית https://www.paypal.com/il/webapps/mpp/home?locale.x=he_IL)

ובוחרים את סוג החשבון המתאים לכם. ישנם שלושה סוגי חשבונות פייפאל: -1 – חשבון אישי (Personal);2 – חשבון פרמיום (Premier);3 – חשבון עסקי (Business).

חשבון PayPal אישי: הוא הנפוץ ביותר, ומתאים בעיקר לקניות פרטיות באינטרנט, ולמתן הצעות מחיר במכירות פומביות באינטרנט. ניתן גם לקבל או לשלוח תשלומים אישיים דרך חשבון זה לכל בעל כתובת אימייל הנמצא בכל מקום בעולם (למעט הודו בינתיים).

למוכרים – לא מומלץ לפתוח חשבון אישי כדי לקבל תשלומים באופן מקוון, כיוון שעמלות העסקה דרך סוג חשבון זה גבוהות יותר.

חשבון PayPal פרמיום: מתאים למוכרים מזדמנים או אילו שאינם עסקים אך מעוניינים לקבל תשלומים באופן מקוון. דרך חשבון זה ניתן גם לקנות ולשלם ברשת כמו כבחשבון האישי.

חשבון PayPal עסקי: אם אתם בעלי אתר ורוצים לבצע עסקאות דרך אתר האינטרנט שלכם, או אולי החלטתם לפתוח חנות ב ebay , חשבון עסקי מאפשר לכם לקבל תשלומים ממנויי פייפל וכן באמצעות כרטיסי אשראי וחשבונות בנק דרך ממשק שפייפל מספקת לאתר. שליחה של כסף היא ללא תשלום, ואין שום הגבלה על הסכום שנשלח. אבל, קבלת כסף דרך פייפל מחויבת בעמלה בכול פעם.

בשלב הבא נרשמים – ממלאים פרטים אישיים, כתובת אימייל וסיסמא ומכניסים את מספר כרטיס האשראי אתו תשתמשו ברשת; מכניסים פעם אחת את מספר הכרטיס, ואפשר לאחר שהחשבון הופך להיות פעיל, למחוק את פרטי האשראי על ידי עריכת הפרופיל שלכם.

כדי לבצע רכישות באמצעות החשבון צריך שיהיה בו כסף (או בכרטיס האשראי). הכסף הנצבר בחשבון הוא ממכירות שבצעתם והתשלומים עליהן הועברו לחשבון, משם אגב, אתם יכולים להעביר את הכסף לחשבון הבנק שלכם או לזכות את כרטיס האשראי שלכם. כיום אין אפשרות להוסיף כסף לחשבון ה-PayPal מחשבון בנק ישראלי או מכרטיס האשראי. אם יש לכם חשבון בנק אמריקאי אותו עדכנתם בחשבון ה-PayPal, תוכלו להוסיף כסף ליתרת חשבון ה-PayPal באמצעות העברה בנקאית מחשבון הבנק בארה"ב. הכסף יהיה זמין ביתרת חשבון ה-PayPal תוך שלושה עד חמישה ימי עסקים.

עם איזה כרטיסי אשראי עובדת פייפל?

על פי אתר החברה, הם מקבלים כרטיסי אשראי של:

ויזה (כרטיס ויזה נטען – לשליחת תשלום בלבד. אפשר לטעון גם בדואר)

מסטרקארד (לשליחת תשלום בלבד)

אמריקן אקספרס (לשליחת תשלום בלבד)

Discover (לשליחת תשלום בלבד)

כיצד חשבון ה PayPal משתמש בחשבון ובכרטיסי האשראי שלכם?

כשאתם מבצעים תשלום או שולחים כסף, פייפל משתמשת קודם כל ביתרת החשבון הקיימת בחשבון הפייפל שלכם בכדי לכסות את התשלום. במידה ויתרת החשבון שלכם בפייפל אינה מכסה את העסקה, ייעשה שימוש בכרטיס האשראי שהכנסתם לפייפל בשביל להשלים את התשלום.

היתרונות שבשימוש בפייפל

אמינות – מדובר בשירות מאובטח שבו אינכם צריכים לחשוף בכול עיסקה שאתם מבצעים את פרטי כרטיס האשראי שלכם השמורים בחשבון הפייפל. החברה פועלת 24 שעות ביממה להבטיח את הפעילות הכספית בשירות שלה, וכול דיווח על אפשרות של פריצה לחשבון מטופל תוך דקות, היא מבטיחה. מעבר לביטוח שיש בחברת האשראי לשימוש לא הוגן בכרטיס, paypal מספקת גם שכבת הגנה נוספת – מוכרים שיהיו עליהם תלונות ממשתמשי פייפל יחסמו מהר מאוד, מה שמוסיף לאמינות השירות.

מהירות – העסקאות מבוצעות תוך דקות ספורות – פשוט מתחברים לחשבון ומאשרים את ביצוע העסקה.

הגנת הקונה – החברה מבטיחה שאם פריט זכאי שקניתם באינטרנט לא יגיע או יהיה שונה משמעותית מהתיאור של המוכר, כיסוי 'הגנת הקונה' של PayPal יוכל לספק לכם החזר עבור הסכום המלא של הפריט, בתוספת דמי המשלוח. 'הגנת הקונה' תוכל לכסות את הקניות הזכאיות שלכם באינטרנט, ב-eBay ובאתרים נוספים, כאשר תשלמו באמצעות PayPal.

מה מכוסה? רוב המוצרים שניתן לפרסמם ושאינם מפרים את מדיניות PayPal. מספר דוגמאות למצבים בהם פריט אינו תואם את תיאור המוכר: קניתם ספר וקיבלתם DVD, קניתם פריט חדש וקיבלתם מוצר משומש, קניתם 3 פריטים אך קיבלתם רק 2, הפריט נפגם בזמן המשלוח, חלקים חשובים חסרים מהפריט (אותם המוכר לא פירט), או אם קניתם מוצר ממותג מקורי וקיבלתם פריט מזויף.

מה אינו מכוסה?

פריטים כגון שירותים, נכסים, רכבים ממונעים (מכל סוג), פריטים מותאמים אישית, מכונות תעשייתיות (עבור ייצור), כרטיסי מתנה או כרטיסים משולמים מראש, כל דבר שנקנה באופן אישי או פריטים המפרים את מדיניות PayPal או eBay. עליכם לפתוח מחלוקת תוך 180 מיום הרכישה, אחרת לא תהיו מכוסים.

מה לעשות אם המוכר לא מגיב לאי-מייל ששלחתם לו?

קודם תנו למוכר זמן סביר לענות לאי-מייל שלכם. בדרך-כלל, 24-48 שעות הן זמן סביר לקבלת מכתבים בדואר האלקטרוני. אם המוכר לא הגיב לאחר 48 שעות והמוצר כבר היה צריך להגיע אליכם, עליכם להתחיל בתהליך "item not received" (המוצר לא הגיע) דרך PayPal.

ביטול תשלום שכבר נשלח – אפשרי באמצעות החשבון  בשני מקרים: תשלום נשלח לדואר אלקטרוני שאינו משויך לחשבון PayPal‏.  תשלום נשלח למקבל עם דואר אלקטרוני שלא אושר.

אם התשלום שביצעת כבר הושלם, צרו קשר עם המוכר כדי לבקש החזר. במידה והמוכר והקונה לא הגיעו להסכמה פייפל תכריע בנושא ועלול לשלול מהמוכר תשלום על העסקה (דבר שקונים מסוימים מנצלים לרעה).

הגנת מוכר

על פי אתר החברה, אם נשלח אליכם תשלום בלתי-מורשה או אם הקונה טוען שלא קיבל את הפריט, תוכנית 'הגנת המוכר' של פייפאל תוכל לסייע לכם לקבל את הסכום המלא של תשלום התביעה, הכחשת העסקה או ביטול התשלום, ולוותר על עמלת הכחשת עסקה, במקרים הרלוונטיים. כל עוד תעמדו בדרישות הזכאות – תוכלו להיות מוגנים. בכפוף לתנאים.

מהם התנאים? עסקאות העומדות בתנאי תוכנית 'הגנת המוכר' יכולות להיות מכוסות עבור פריטים מוחשיים, נסיעות, כרטיסים ושירותים ששולמו בתשלום אחד באמצעות חשבון PayPal, ושנשלחו (אם רלוונטי) אל כתובת המשלוח שנרשמה במהלך ביצוע העסקה. לכן, חשוב שהמוכרים יתעדו מסמכים כמו: הוכחת משלוח או הוכחת מסירה שיכללו את תאריך אספקת הפריט או השירות וכתובת המקבל (כתובת אימייל, IP וכדומה).

החרגות – תוכנית 'הגנת המוכר' שלנו אינה מכסה: תביעות או הכחשות עסקה עבור 'פריט השונה משמעותית מהתיאור'; פריטים שנמסרו או נאספו באופן אישי, בנקודת המכירה או במועד אחר; מוצרים דיגיטליים, רישיונות עבור תוכן דיגיטלי; פריטים שווי-ערך למזומנים (כולל, אך לא מוגבל לכרטיסי מתנה או שוברים); מטילי זהב; עסקאות שבוצעו באמצעות PayPal Buy with Mobile או 'מסוף וירטואלי' (אם זמין); תשלום המוני – Mass Pay / Payouts; פריטים שאינם נשלחים ישירות לכתובת המקבל. אם שלחתם את הפריט לכתובת המקבל, אך הפריט מופנה מאוחר יותר לכתובת אחרת, לא תהיו זכאים ל'הגנת המוכר' של PayPal. לכן, מומלץ לא להשתמש בשירות משלוחים שהוסדר על-ידי הקונה, כדי שתוכלו לספק הוכחות משלוח ומסירה

בדקו את כתובת המשלוח: אל תשלחו את החבילה שלכם לכתובת שונה מזו שניתנה לכם על-ידי PayPal.

עקבו אחר החבילה: השתמשו בשירות משלוחים שכולל מערכת מעקב באינטרנט והוכחת מסירה. כך תוכלו להעביר ללקוחות שלכם מספר מעקב.

עדכנו את הלקוחות: אם ישנם עיכובים בלתי צפויים במשלוח, זכרו ליידע את הלקוחות שלכם.

זיהוי התנהגות חשודה: ריבוי הזמנות לאותה כתובת בפרק זמן קצר, הזמנות לארצות בסיכון גבוה וכדומה. במקרה של ספק, אל תהססו ליצור קשר עם הקונה כדי לבדוק את פרטי המשלוח וזהות בעל כרטיס האשראי. סבורים שמדובר בהונאה? בטלו את העסקה ואת משלוח ההזמנה בהקדם האפשרי.

אל תמכרו פריטים מזויפים.

חסרונות

חייבים להיות בעלי כרטיס אשראי, אבל כאמור אפשר להשתמש בכרטיס ויזה נטען.

אי אפשר לשלם בתשלומים באמצעות פייפל, אלא אם מגיעים להסכמה עם המוכר ואז כול תשלום הוא עסקה בפני עצמה. אפשר גם להשתמש בקרדיט של כרטיס האשראי.

עמלת עסקה – פייפאל מרוויחה מהעמלות שהיא גובה. בין היתר היא גובה עמלה על כול עסקת מכירה המבוצעת באמצעותה. העמלה מבוססת על סכום קבוע פלוס אחוז מהיקף העיסקה. עמלות עסקה בישראל: עד 12 אלף ₪ – 1.2 ₪ פלוס 3.4% מהיקף העיסקה; בין 12 אלף ל-40 אלף ₪ – 1.2 ₪ פלוס 2.9% מהיקף העיסקה;  בין 40 אלף ל-400 אלף ₪ – 1.20 ₪ פלוס 2.7%; מעל 400 אלף ₪ – 1.20 ₪ פלוס 2.4%.

אם אתם מבצעים עסקאות של פחות מ-10 דולרים בממוצע אתם זכאים לעמלת תשלום זעיר – 0.20 ₪ פלוס 5%-6% מהעסקה. צריך להגיש בקשה לזכאות לעמלת תשלום זעיר.

עמלת משיכה מהחשבון – 1. משיכה לחשבון בנק אמריקאי – ללא עמלות. 2.  משיכה לחשבון בנק מקומי, בסך 1000 ש"ח ומטה, כרוכה בעמלה בסך 8 ש"ח. 3. • משיכה לחשבון בנק מקומי, בסך 1001 ש"ח ומעלה – ללא עמלות. 4.  משיכה לחשבון כרטיס ויזה, כרוכה בעמלה בסך 22 ₪ (אין באתר התייחסות למשיכה למאסטרכרד).

עמלת המרת מטבע – במידה שהעסקה שלכם כרוכה בהמרת מטבע, תחול עליה עמלה של 2.5% מעל לשער החליפין הסיטונאי שבו PayPal רוכשים מטבע זר. שער החליפין המדויק שחל על העסקה במטבע זר יוצג בעת ביצוע העסקה. חברת האשראי שלכם לא תגבה עמלה נוספת.

יש גם מתחרים לפייפל

שוק הרכישות באינטרנט הוא עצום כול כך, שברור שיש עוד חברות שמספקות שירות דומה לפייפל בין המתחרים – Google Wallet, WePay 2Checkout,Authorize.Net , סקריל, אינטואיט, ,Click2Sell ,Dwolla בריינטרי ועוד. הרוב לא מקובלים לשימוש בארץ, יש ביניהם שיותר מתאימים לבעלי עסק ופחות לרוכשים ומוכרים קטנים. בכול מקרה, כפי שאמרנו בתחילת המדריך, פייפל היא הגדולה ביותר בתחום תשלומים ברשת, ובינתיים אין גורם שמערער על מעמדה.