חדשות    

פינוי­ בינוי בשכונת מורשה: 687 דירות במקום 180 דירות

קרדיט: shutterstock

מדריך פינוי בינוי

פינוי­בינוי בשכונת מורשה: 687 דירות במקום 180 דירות

חברת אאורה הנסחרת בבורסה בת"א, קיבלה אישור למתן תוקף מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל­אביב עבור תוכנית להתחדשות עירונית במתחם אילת בשכונת מורשה שבמזרח רמת השרון.

בפרויקט צפויות להיבנות 687 דירות חדשות במקום 180 דירות ישנות – מדובר, בפרויקט ענק, ולמעשה בפרויקט הגדול ביותר בהיקפו בשנים האחרונות ברמת השרון. הפרויקט יכיל 6 מגדלים בני 20 קומות ועוד בניין בן 6 קומות. הדיירים שיפונו מהדירות (במסגרת פינוי בינוי) יקבלו דירה גדולה ב­53 מ"ר מדירתם המקורית, וערכה צפויה לבטא השבחה משמעותית מאוד – על פי ההערכות קרוב ל-100%.

התוכנית אושרה בוועדה המקומית כבר בדצמבר 2013 ,וכעת אושרה למתן תוקף על ידי הוועדה המחוזית. החברה הצליחה החתים מעל 85% מבעלי הזכויות במתחם על הסכם פינוי­בינוי מחייב. תחילת בנייה צפויה בעוד כעשרה חודשים.


מה זה פינוי בינוי?

פינוי בינוי זו תוכנית שבה הורסים בעצם את המבנה/ מבנים הישנים ובונים מבנים חדשים במקומם. הדיירים הקודמים מקבלים דירה חדשה בפרויקט החדש (ולפעמים אפילו מעבר לכך). במסגרת תכנית פינוי ובינוי יש שתי אפשרויות לפינוי הדיירים – האפשרות הראשונה היא העברת הדיירים לדירות בשכירות באזור קרוב עד לקבלת דירותיהם החדשות; והאפשרות השנייה היא,  בינוי-פינוי: בהסכמת הרשויות, היזם בונה קודם כל בניין חדש בקרבת הבניינים המיועדים לפינוי. עם סיום בניית הבניין החדש, עוברים אליו הדיירים מהבניין המיועד להריסה (ללא תקופת ביניים של מגורים בשכירות). לאחר שפונה הבניין הישן, היזם הורס אותו ובונה במקומו בניין חדש נוסף, שבו יאוכלסו דיירי הבניין המפונה הבא, וכן הלאה.

האם זה כדאי לדיירים? הדיירים לרוב מקבלים דירה חדשה ומרווחת יותר בעלת שווי גבוה בהרבה מהדירה הישנה שלהם. הדיירם מקבלים גם איכות חיים משופרת הנובעת מהפיתוח שנעשה באזור מגוריהם, שיכול לכלול גינות ציבוריות, מתקני שעשועים, מרכזי קניות ועוד. הדיירים מקבלים מגורים בדירה יותר בטוחה (יש ממ"ד) ובבניין חדיש ועמיד ברעידות אדמה ונזקי טבע אחרים. כמו כן, יש הטבת מס למתפנים אשר קובעת כי במידה ולבעלי נכס מתפנה יש נכס נוסף באותו פרויקט של פינוי בינוי, רק דירה אחת בלבד תהיה זכאית מהטבת המס הקבועה בחוק.

ומה הסיכונים? הסיכון הגדול הוא הפסקת עבודות הבנייה בשלבים שונים של הבנייה מסיבות שונות (קשיי נזילות של היזם או פשיטת רגל, עבירות בנייה, כישלון במכירת הדירות החדשות לדי קונים במחיר המבוקש ועוד). מצב כזה עלול להותיר את הדיירים שפונו ללא דירה בבעלותם.