מדריכי פיקדונות    פיקדונות    

פיקדון קרמבולה – האם מומלץ?

מעודכן ל-06/2023

בנק מזרחי טפחות מציע ללקוחות כל הבנקים פיקדון בשם קרמבולה המאפשר בחירה בין ריבית שקלית שנתית של 1%, בתנאי שהפיקדון יוחזק שלוש שנים, לבין הצמדה למדד. המפקידים יכולים להנזיל את השקעתם בכל רגע נתון ולקבל את הערך הצמוד למדד.   

ריבית שקלית שנתית של 1% היתה די אטרקטיבית בשנים האחרונות כי הריבית במשק היתה "תקועה" במשך שנים על רמות אפסיות של סביבות 0.1%. אבל במונחים של אמצע 2023 ריבית שקלית שנתית של 1% היא כבר פחות  אטרקטיבית, שכן בנק ישראל פתח עוד ב-2022 במהלך של העלאות ריבית שהביא אותה נכון לעכשיו לרמה של 4.75%. על פי ההערכות, מהלך ההעלאות די קרוב למיצוי אבל ייתכנו בכל זאת עוד העלאות לפני שיסתיים ובטח לפני שבנק ישראל ישנה מדיניות לכיוון של הורדות ריבית. עם זאת, הבחירה בפיקדון היא כאמור בין ריבית של 1% לבין הצמדה למדד, והמדד נמצא גם הוא במגמת עלייה בגלל האינפלציה אחרי שנים של מדדים שליליים או במקרה הטוב – אפסיים. כלומר, תמונת המצב בעצם השתנתה. אם עד לאחרונה הפיקדון הזה היה אטרקטיבי בזכות הבטחת ריבית של 1% לשנה, עכשיו הוא עשוי להיות אטרקטיבי בגלל ההצמדה למדד, כאשר האינפלציה עומדת באמצע 2023 על קצב שנתי של 5%.

אז האם הפיקדון כדאי? אין תשובה מוחלטת. כל אחד צריך להעריך בעצמו בהינתן מכלול השיקולים ונתוני הכלכלה לאן תגיע הריבית. אחרי שנים של ריביות אפסיות ומדדים נמוכים, הגלגל התהפך והנתונים נמצאים בעיצומו של שינוי דרמטי, אם כי כאמור ההעלאות קרובות לסיום, על פי ההערכות.

פיקדון קרמבולה אמנם ייחודי – ולא ממש ניתן להשוואה בזכות שתי האפשרויות שגלומות בו – ריבית קבועה לצד שמירה על הערך הריאלי דרך הצמדה למדד. אבל למי שמחפש מסלול אחד ברור – ריבית קבועה (שקלית) או הצמדה למדד יש אפשרויות טובות יותר (ראו למטה).

למי שמתעניין בקרמבולה (ובפיקדונות מזרחי טפחות) –  כאן  תוכלו לקבל פרטים מנציגי בנק מזרחי טפחות

במקביל, לחיסכון לשלוש שנים תחת הריבית האמורה, יכולים המפקידים לבחור שלא להישאר לאורך כל התקופה, כלומר שלוש שנים. מה קורה אז? ובכן כאמור, הפיקדון נזיל לאחר חודש בלבד, אך במידה ששוברים את הפיקדון על פני התקופה (לפני תום שלוש שנים), הפיקדון הופך להיות פיקדון צמוד מדד ללא תוספת ריבית בהתאם ליום הפקדה עד ליום פירעון (בפיקדונות צמוד מדד אין הבטחת קרן). אם המדד יעלה, יקבל המפקיד את עליית המדד, ואם המדד יירד, הוא יקבל סכום נמוך יותר. 

למעשה, פיקדון קרמבולה הוא פיקדון בחירה בין ריבית שקלית של 1.1% להצמדה למדד – שכן לכאורה יכול הלקוח להנזיל את הפיקדון ולהיות במסלול הצמוד ולא השקלי, ואכן במזרחי מדגישים כי בסוף שלוש השנים יקבל המשקיע את הטוב מהשניים, שקלי 1.1% לכל שנה או במידה שהמדד בשלוש שנים יהיה גבוה יותר, הוא יקבל את ההצמדה.

פיקדונות במזרחי טפחות

שם פיקדון

סוג/מספר פיקדון

מהות הפיקדון

שיעורי ריבית

קרמבולה נזיל ל-3 שנים 

130

פיקדון שקלי ל-3 שנים עם אפשרות למשיכה חלקית/מלאה בתום חודש בכל יום עסקים.

משלם בסוף תקופה את הגבוה מבין ריבית שנתית קבועה וידועה מראש בשיעור של 1% או הפרשי הצמדה למדד ללא ריבית. במשיכה לפני מועד הפירעון ישולמו הפרשי הצמדה ללא ריבית.

אננס קבועה 6 שנים

170

פיקדון שקלי לא צמוד ל-6 שנים בריבית קבועה.

תחנת יציאה מתום שלוש שנים בכל יום עסקים.

(תנאי משיכה מתום שלוש שנים מפורטים בפריט בחיפושית)

שלוש שנים ראשונות: 0.85%

קוקוס קבועה 5 שנים

155 

פיקדון שקלי לא צמוד לחמש שנים בריבית קבועה.

ריבית שנתית בשיעור של 1%

 קוקוס קבועה 6 שנים  

136 

פיקדון שקלי לא צמוד לשש שנים בריבית קבועה. פיקדון שקלי לא צמוד לשש שנים בריבית קבועה.

ריבית שנתית בשיעור של 1.10% 

תות קבועה/משתנה 4 שנים 188 פקדון שקלי לתקופה של 4 שנים, עם תחנת יציאה בכל שנה. במשיכת הכספים בתחנות היציאה (בכל שנה), או במועד הפירעון (כעבור 4 שנים), נהנים מהמסלול הרווחי מבין השניים – הצמדה למדד המחירים לצרכן  או ריבית שקלית מדורגת עולה. במסלול ריבית קבועה-
שנה ראשונה 0.6%, שנה שניה 0.7%, שנה שלישית 0.75%, שנה רביעית 0.8%

 

רימונים רבעוני פריים לשנתיים

 

259

פיקדון שקלי לשנתיים. תחנת יציאה אחת לשלושה חודשים.

ריבית פריים פחות 1.55%

שיעור הריבית השנתית 0.05%

ליצ'י
ל-5 שנים

374

 

פיקדון שקלי צמוד מדד ל-5 שנים בריבית קבועה.

תחנת יציאה אחת לשנה מתום שנתיים.

שנתיים ראשונות 0.3%, שנה שלישית 0.35%, שנה רביעית 0.4%, שנה חמישית 0.5%

ליצ'י ל-6 שנים

פיקדון שקלי צמוד מדד ל-5 שנים בריבית קבועה.

שלוש שנים ראשונות 0.8%, שנה רביעית 0.95%, שנה חמישית 1.05%, שנה שישית 1.1%

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד) – כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדונות שקליים?
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה