חדשות    פיקדונות מובנים    

פיקדונות מובנים – הדרך לייצר תשואה כשהריבית אפס

פיקדון

פיקדונות מובנים (סטרקצ'רים) "זוכים" לתדמית רעה במיוחד, שלא בצדק! מערכת "מהון להון" יצאה לבדוק אלו פיקדונות שכאלה בכל זאת קיימים היום במערכת הבנקאית, מה היתרונות והחסרונות ומדוע דווקא בתקופה של ריביות אפסיות פיקדונות אלו יכולים להתגלות כאלטרנטיבה מעניינת להשקעה.

פיקדונות מובנים (סטרקצ'רים) מאפשרים השקעה שהתשואה בהם מותנית בביצועי נכסים שונים מהארץ או משווקים פיננסיים בעולם. במרבית הפקדונות המוצעים כיום על ידי הבנק, קרן הפיקדון מובטחת במטבע ההפקדה, במועד הפירעון. אולם חשוב לבדוק מי בדיוק מבטיח את הקרן – הגוף המנפיק או הבנק – כמובן שאם זה הבנק המשווק הביטחון גובר.

להבדיל מפקדונות וחסכונות אחרים, המעניקים ריבית מובטחת מראש, בפיקדון מובנה – הריבית מותנית בנכסי בסיס שונים ותשלומה אינה וודאי. נכסי הבסיס הנפוצים הם: מניות ומדדי מניות, סחורות, שערי חליפין, ריביות ועוד.קיימים מנגנונים שונים הקובעים כיצד תחושב הריבית המותנית בנכס הבסיס.עם זאת, קיים סיכוי לקבלת ריבית גבוהה יותר מאשר בפקדונות שהריבית בגינם מובטחת. הסיכוי לתשואה שמעבר לסכום הבסיס חשובה ועניינת במיוחד בתקופה של ריבית אפסית, כמו שקורה היום.

החסרונות המרכזיים: קיימת הבטחה נומינאלית של הכסף, על פי רוב. אבל מה קורה אם אינפלציה גבוהה? כאשר האינפלציה עולה, יש סוג של הפסד ראלי מול פוטנציאל רווח על אג"ח למשל. בנוסף המשקיעים חשופים לסיכון המנפיק, במיוחד כשמדובר בבנק זר בחו"ל, והבנק התמוטט.אולם רוב הפקדונות בערבות בנקאית. חיסרון משמעותי נוסף הוא חוסר בנזילות – משקיע בפיקדון מובנה סוגר את הכסף לשנים בלי אפשרות לצאת.

והחיסרון האחרון שמדיר רגליהם של משקיעים רבים מפקדונות אלו קשור במנגנון הפנימי וההתניות של אותו פקדון. למרבית המשקיעים  זה נשמע מסובך מידי אולם כשמפשטים את הדברים, הייתרונות , כאמור,עשויים לעלות על החסרונות במיוחד בתקופה של ריביות אפסיות.

כיום ישנם שלושה בנקים מרכזיים המציעים עדיין פקדונות מובנים ללקוחות: בנק הפועלים, בנק לאומי והבנק הבינלאומי. הנה שלושה פיקדונות מובנים שהבנקים מציעים –

בנק הפועלים

תקופת פיקדון: החל משלוש שנים ומעלה

סכום מינימאלי להשקעה: 20,000 שקלים במוצר שקלי/10,000 דולר בפיקדון דולרי

הבטחת הקרן: במרבית הפקדונות מדובר בקרן מובטחת אולם בבנק קיימים גם פקדונות בהם הקרן אינה מובטחת.

נכס הבסיס: המוצרים בשקלים מתאפיינים במנגנוני השקעה על נכסים שונים בשוק ההון (מניות, מדדים, ETFs וכו'),

 המנגנון הנפוץ היום מכונה 'סל שארקים' ובמסגרתו נחשף הלקוח להשקעה במספר מניות,

כאשר לכל מניה מוגדר חסם בשיעור קבוע מעל שער התחילה של המניה ביום פתיחת המוצר.

במידה וחסם זה נפרץ, תשואת המניה מתקבעת בשיעור ריבית קבוע וידוע מראש לכל תקופת הפיקדון,

במידה וחסם זה אינו מפרץ, נלקחת לחישוב תשואת המוצר, תשואת המניה בפועל, חיובית או שלילית,

בתום התקופה מקבל הלקוח את ממוצע התשואות של המניות בהתאם למשקלן בסל ובאופן החישוב שהוצג.

במט"ח נהוג להציע.נוסף למוצרים שקיימים בשקלים, גם מוצרי ריביות. מוצרי הריביות מתאפיינים גם כן בתקופת חיסכון שעולה על 3 שנים. לדוגמא מוצר ממשפחת ה-Callable מתאפיין בריבית קבועה, גבוהה מהריבית הנהוגה בשוק ,

אשר משולמת ללקוח מידי חצי שנה, לבנק קיימת הזכות 'לקרוא' למוצר מתום שנה וכל חצי שנה בהמשך,

במקרה זה הלקוח יקבל את קרן החיסכון בחזרה וכמובן את כל תשלומי הריבית ששולמו לו עד למועד זה.

מוצר נוסף אשר מוצע ללקוחות, לרוב בתפירה אישית בהתאם לפרמטרים שהוגדרו על ידי הלקוח,

הינו מוצר הדוקו במסגרתו הלקוח המבטיח ריבית קבועה גבוהה מהמקובל בהשקעה לטווח זה,

ובנוסף אפשרות להמרה למטבע נגדי בהתאם לשער שנקבע במועד ביצוע העסקה.

אופן חישוב הריבית: בבנק הפועלים לא מוכנים לחשוף את המנגנון המדויק לחישוב הריבית. לדבריהם, הם תופרים מוצרים בהתאמה אישית לאופי הלקוח וחושפים את מנגנון חישוב הריבית המדוייקת רק באופן אישי מול הלקוח ובהתאם למדדי השוק הרלוונטיים.

 

הבנק הבינלאומי

תקופת פיקדון: שלוש שנים

סכום מינימאלי להשקעה: 10,000 שקלים/5,000 דולר במסלול הדולרי

הבטחת הקרן: קרן מובטחת

נכס הבסיס: סל של 10 מניות הנסחרות בארה"ב, קנדה, אנגליה וגרמניה.

אופן חישוב הריבית: הפקדון מוצע בשני מסלולים: שקלי ודולרי. המסלול השקלי נושא ריבית קבועה בשיעור 0.15% שנתי ומאפשר, בנוסף, לקבל -50% מביצוע הסל. המסלול הדולרי נושא ריבית בשיעור של 0.25% שנתי ומאפשר , בנוסף, לקבל-75% מביצוע הסל.

ביצוע הסל הינו ממוצע ביצועי המניות בסל, כאשר כל מניה מוגבלת בעלייה עד 40%, ובמידה שפרצה חסם זה, מוחלף ביצועה בקופון בשיעור 10%.הריבית בשני המסלולים מובטחת בכל מקרה .הפיקדון מאפשר קבלת ריבית מובטחת ואפשרות תשואה גבוהה יותר ביחס לאלטרנטיבה  כתלות בהתנהגות מניות הנסחרות בשווקים מפותחים המומלצים להשקעה. ניתן להצטרף לפיקדון עד ה-12.5.15.

תקופת פיקדון: ארבע שנים

סכום מינימאלי להשקעה: 10,000 שקלים

הבטחת הקרן: קרן מובטחת

נכס הבסיס: הריבית המשתנה של אג"ח 5/20 הנגזרת מתשואת מק"מ לשנה, עם תחנות יציאה.

אופן חישוב הריבית: הלקוח יקבל ריבית קבועה בשיעור של 0.05% שנתי עד ליום 31.5.15. מ-1.6.15 תקבע בגין כל 3 חודשים ריבית שנתית (ריבית דריבית) בהתאם לריבית האג"ח, בתוספת מרווח שנתי התלוי בסכום ההפקדה ובתקופה בה הלקוח יתמיד בפיקדון.מתאים כאלטרנטיבה להשקעה בנכס המאופיין בריבית משתנה  ללא עלויות ובתוספת מרווח שנתי המותנה בסכום ההפקדה. התוספת גדלה ככל שהלקוח מתמיד ונשאר בפיקדון.הפיקדון פתוח עד ל-31.5.15.

בנק לאומי

 תקופת פיקדון: שש שנים

סכום מינימאלי להשקעה: 10,000 דולר

הבטחת הקרן: קרן מובטחת

נכס הבסיס: ריבית הליבור לשלושה חודשים-כפי שתתפרסם 2 ימי עסקים לפני כל תחילת תקופת ריבית.

אופן חישוב הריבית: אם שיעור ריבית הליבור לתקופת הריבית הרלוונטית יהיה נמוך או שווה ל- 2% לשנה אז סכום ההפקדה יישא בתקופת הריבית האמורה ריבית בשיעור של 2% לשנה. אם שיעור ריבית הליבור לתקופה הרלוונטית יהיה גבוה מ-5% לשנה או שווה לו אז סכום ההפקדה יישא בתקופת הריבית האמורה ריבית בשיעור של 5% לשנה.הריבית תשולם כל רבעון.

תקופת פיקדון: ארבע שנים

סכום מינימאלי להשקעה: 15,000 שקלים

הבטחת הקרן: קרן מובטחת

נכס הבסיס: סל מניות האנרגיה-מניות המרכיבות את הסל:

TOTAL FINA SA-B

ENI SPA

BG PLC

BP PLC

ROYAL DUTCH SHELL PLC-A SHS

EOG RESOURCES INC

ANADARKO PETROLEUM CORP

KINDER MORGAN INC

OCCIDENTAL PETROLEUM CORP

SCHLUMBERGER LTD

 

אופן חישוב הריבית: לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 42% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה.  במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית.  במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשיעור של 6% למשך תקופת הפיקדון .המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל..השתתפות של 100%בשיעור השינוי של סל המניות.

תקופת הפיקדון: 3 שנים חצי

סכום מינימאלי להשקעה: 10,000 דולר

הבטחת הקרן: קרן מובטחת

נכס הבסיס: סל מניות מזון מהיר בארה"ב. הסל מורכב הבאות:

TOTAL FINA SA-B

ENI SPA

BG PLC

BP PLC

ROYAL DUTCH SHELL PLC-A SHS

EOG RESOURCES INC

ANADARKO PETROLEUM CORP

KINDER MORGAN INC

OCCIDENTAL PETROLEUM CORP

SCHLUMBERGER LTD

 אופן חישוב הריבית: לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 66% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה.במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית. במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשעור של 7% למשך תקופת הפיקדון. המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל. השתתפות של 100%בשיעור השינוי של סל המניות.

הפיקדונות המובנים האלו עשויים להיות מעניינים בתקטפה של ריבית אפס. ההפסד הריאלי בהם מוגבל וניתן להרוויח בהם באם התנאים מתקיימים תשואה מרשימה. אז למה לא נוהרים למכשירים האלו? כנראה שבעיקר תדמית כשלצד חוסר בנזילות פוגעים באטרקטיביות של המוצר.