חדשות    

פלוג – "רווחיות הבנקים סבירה"; נו באמת, מה ציפיתם שהיא תגיד

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

מה חושבת ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל  על רווחיות הבנקים? בכנס באוניברסיטה העברית טענה פלוג כי הרווחיות סבירה. אבל חברים זו לא שאלה מתאימה. זה כמו לשאול את מנכ"ל בנק מה הוא חושב על הרווח והרווחיות. האינטרס של המנכ"ל הוא כמובן שהרווח יגדל, אז ברור שהוא יגיד שהרווחיות לא מנופחת. אותו דבר קרנית פלוג, האינטרס שלה והמוטו שלה הוא בנקים חזקים. בנקים גולים וחזקים משמע יציבות המערכת הבנקאית וזה מה שפלוג רוצה – יציבות. לכן, לשאול אותה לדעתה על הרווחיות זה קצת מצחיק.

על כל פנים, פלוג אמרה בכנס – "הרווחיות של הבנקים בישראל אינה עודפת. התשואה הממוצעת בשנים האחרונות הינה חד-ספרתית ואינה חורגת מתשואות של בנקים בעולם. זאת גם הסיבה שאנו לא רואים הסתערות מצד בנקים זרים לתת שירותי בנקאות קמעונאית בארץ.

"ישנה תפיסה מוטעית נק ישראל עצמו, ולפיה הוא דואג רק ליציבות הבנקים – ולא להגברת התחרות. "ישנה תפיסה מוטעית, שלפיה בנק ישראל דואג ליציבות הבנקים, ובשל כך בנק ישראל מזניח את קידום התחרות במערכת הבנקאית. אני לא רואה סתירה בין שמירה על יציבות הבנקים לבין הגברת התחרות במערכת הבנקאית. להיפך – מערכת תחרותית היא מערכת שהציבור ייתן בה את אמונו ביתר קלות, ולכן היא גם תהיה יציבה יותר". טוב גם זה ממש לא נכון, ופלוג יודעת את זה , מספרים את זה בשיעורים הראשונים בשיעורי הכלכלה – תחרות מורידה רווחים, עוזרת לצרכן ופוגעת ביציבות – זה מה שצריך לעשות , אבל זה לא באג'נדה של פלוג, האינטרסים שלה הם לא טובת הציבור אלא בעיקר יציבות הבנקים צ- בנקים רווחים עושים לה טוב.