חיסכון פנסיוני    

פנסיית חובה – האם היא באמת חובה?

היכנסו למדריכי הפנסיה המלאים

כן, פנסיית חובה היא באמת חובה – בתחילת 2008 ,  נחקק ההסכם הקיבוצי לביטוח פנסיוני מקיף במשק שחל על אותם עובדים שאין להם הסדר פנסיוני מיטיב מכוח הסכם קיבוצי כללי, הסכם קיבוצי מיוחד, הסכם אישי או צו הרחבה או פנסיה תקציבית (לעובדי מדינה). הכוונה היתה לא להשאיר עובדים בלי פנסיה.  במקביל המחוקק רצה לשמור את זכויות העובדים שיש להם כבר הסדר מיטיב ולכן עובדים שיש להם  הסדר פנסיוני מיטיב, לא יינזקו (זכויותיהם לא יינזקו) וההסדר הקיים ימשיך לחול עליו במתכונת הקיימת.

 

מי בעצם זכאי לפנסיית חובה?

 

מהן הזכויות שלי כאשר אני בא ממקום עבודה אשר מפריש לי לטובת הפנסיה?

עובד שהתחיל עבודותו במקום חדש והינו בעל ביטוח פנסיוני קיים, יהיה זכאי להיות מבוטח מהיום הראשון. ההפרשה תבוצע רטרואקטיבית לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס- המוקדם מבינהם.

 

כיום (2014) שיעורי ההפרשות מהשכר ישולמו מידי חודש בחודשו באופן הבא:

הפרשות מעביד- 6%

הפרשות עובד- 5.5%

הפרשות לפיצויים (על ידי המעביד)- 6%

סה"כ 17.5%

  

החל מה1.1.2008 מדינת ישראל שינתה תפיסת עולם, אי אפשר יותר להחליט, המדינה תחליט בשבילנו בקשר לחיסכון לגיל פרישה. מתחית 2008  החסכון הפנסיוני ייפדה רק כקצבה חודשית. המטרה היא לצבור כספים שיאפשרו קבלת כספים בגיל הפרישה בגובה של לא פחות מ- 3,850 ₪ צמוד למדד (סכום קצבה מזערי) כשסכום זה מתעדכן אחת לשנה.

האם אני יכול לבחור את ההסדר הפנסיוני?

התשובה היא בהחלט. העובד זכאי לבחור את קרן הפנסיה או את קופת הגמל לקצבה בה יבחר להיות מבוטח וזאת בתוך 60 יום ממועד תחילת עבודותו אצל המעיסק. על העובד להודיע למעסיקו בכתב באיזו קרן פנסיה או קופת גמל לקצבה בחר לצורך ביטוחו. העובד יכול לבחור בכל קופה משלמת, בין אם בקרן פנסיה או בחברת ביטוח, אך לא בקופה אשר אינה משלמת לקצבה.

אגב, העובד זכאי לבחור או לעבור לקופת גמל לקצבה אחרת ובלבד שתכלול כיסוי למקרי מוות ונכות.

 

ומה קורה אם לא הודעתי בזמן למעסיק על הקופה בה אני רוצה להיות מבוטח?במקרה כזה, המעסיק יבטח אותו בקרן פנסיה מקיפה חדשה.