חדשות    

פסגות: "הפד יעלה כנראה את הריבית בסוף השנה – כי כך רוצים חברי הוועדה"

אורי גרינפלד, אנליסט פסגות, מגיב לנאום יו"ר הפד בשישי: "הפד יעלה כנראה את הריבית בסוף השנה - כי זה מה שחברי הוועדה רוצים ולא כי צפויים לחצים אינפלציוניים"

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של בית ההשקעות פסגות, מתייחס היום לנאום ילן ביום שישי ולנושא הריבית בארה"ב, ומדגיש כי "ריבית מעלים כשאפשר, לא כשצריך". גרינפלד פותח את סקירתו באומרו: "בנאומה ביום שישי חיזקה יו"ר הפד, ג'נט ילן, את הערכותינו לכך שהריבית בארה"ב (ובישראל לצורך העניין) תועלה כשזה יהיה אפשרי, לא כשיהיה צורך בכך".

גרינפלד מוסיף כי "הערכה זו אינה טריוויאלית בכלל ובהתאם גם מספר הפעמים שאנו נשאלים בשבוע "בשביל מה בכלל להעלות ריבית?" נותר גבוה כמעט כמו מספר הפעמים שאנו נשאלים לגבי רמת התשואות ל-10 שנים עד 3 ספרות אחרי הנקודה ב-31 לדצמבר בשעה 15:30. אם בעבר הינו רגילים לכך שהריבית עולה רק כאשר האינפלציה מרימה את ראשה המכוער הרי שמכיוון שלא צפויים בארה"ב (ושוב, גם לא בארץ) לחצים אינפלציוניים משמעותיים נראה כי הטענה שאין בשביל מה להעלות ריבית היא לגיטימית לחלוטין".

פסגות: הנעשה בשוק המט"ח הוא הגורם המשפיע ביותר על השווקים העולמיים

"עם זאת, בניגוד למה שלפעמים נדמה (לנו ולאחרים), התפקיד שלנו הוא לא להמליץ לבנק המרכזי מה כדאי לדעתנו ולעשות אלא להעריך מה הבנק המרכזי צפוי לעשות בהינתן קו המחשבה שמאפיין את חברי הוועדה המוניטארית. בהסתכלות כזו נראה שהפד אכן מתכוון להעלות את הריבית", כותב גרינפלד. לטענתו, זו כוונת הפד בשל שתי סיבות מרכזיות: ראשית, הפד מבין מה שכולנו מבינים: ריבית אפסית במשך שש שנים מייצרת עיוותים פיננסיים ומתמרצת לקיחת סיכונים שעלולים להתברר כגדולים מדי אם העלאת הריבית תתעכב יותר מדי. שנית, הפד חושב גם עם מה שכולנו מנסים להדחיק: מתישהו יגיע משבר נוסף ואף אחד לא רוצה להגיע אליו ללא תחמושת.

"כאמור, בנאומה ביום שישי, ילן חזרה וטענה שהריבית אכן תעלה עוד השנה ושהפד רוצה לראות שני קריטריונים מתקיימים על מנת להשתכנע ולהעלות את הריבית. הקריטריון הראשון הוא המשך השיפור בשוק העבודה, קריטריון שעל פי כל הסימנים אכן מתממש, כולל צפי להאצה מסוימת בשכר במחצית השנייה של השנה. הקריטריון השני הוא שהפד יהיה מספיק בטוח שהאינפלציה תחזור בטווח הבינוני לרמה של 2%", כותב גרינפלד.

פסגות: "כל עוד הריבית האפסית תישמר – מניית אמות עשויה להמשיך ולהניב תשואה נאה"

גרינפלד מוסיף כי "חשוב לשים לב לניסוח של ילן. הפד לא יחכה שהאינפלציה תהיה 2% על מנת להעלות את הריבית אלא יעשה זאת גם אם יהיה מספיק משוכנע שזה הכיוון בטווח הבינוני. נתוני האינפלציה שפורסמו ביום שישי מראים כי גם קריטריון זה בדרך להתממש כאשר אינפלציית הליבה השנתית נותרה ברמה של 1.8% אך הקצב התלת-חודשי (אפריל לעומת ינואר במונחים שנתיים) עלה ל-2.6%".

" בשורה התחתונה", כותב גרינפלד, "הפד יעלה כנראה את הריבית בסוף השנה כי זה מה שחברי הועדה רוצים לעשות ולא כי צפויים לחצים אינפלציוניים משמעותיים".