חדשות    

כלכלני פסגות והפועלים צופים כי מדד יולי יעלה ב-0.2%

פסגות, בית השקעות

פסגות צופים מדד של 0.2% ביולי; 0.2% באוגוסט ו-(0.2%-) בספטמבר; צפי ל-12 החודשים הקרובים: 0.8%"

בית ההשקעות פסגות מגיב היום למדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול, כותב כי ההשפעות העיקריות על המדד היו:
– סעיף שירותי הדיור בבעלות (הנמדד באמצעות חוזי שכירות בלבד) עלה ב 0.4% כמצופה.
– במחירי הדירות לרכישה (אשר אינן נמצאות במדד) נרשמה ירידה של 0.4% כך שההתמתנות בקצב השנתי של עליית מחירי הדירות נמשכה גם החודש. ב 12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב 3.2% בתקופה הנסקרת לעומת 4.0% בחודש שעבר.
– סעיף הוצאות דיור אחרות (תיווך, עריכת חוזים וכו') עלה ב 2.2% כתוצאה מעלייה בכמות העסקאות.
– סעיף ההלבשה וההנעלה עלה ב 7.3% אך בניכוי השפעות עונתיות זה ירד ב 1.1%.
– מחירי הפירות ירדו ב 8.3% . הוזלו במיוחד המלונים שירדו ב 36.6% כמו גם האבטיחים שירדו ב 19.3%.

פסגות צופים כי מדד חודש יולי יעלה בשיעור של 0.2%:
– סעיף הדיור יעלה ב 0.7% בעיקר בשל סיבות עונתיות. העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה (שנכנסה לתוקפה בחודש שעבר) עשויה להביא לקיטון בהיצע הדירות להשכרה ולגלגול המס על השוכרים ולכן הסעיף עשוי להילחץ כלפי מעלה בחודשים הקרובים.
– סעיף המזון ירד ב 0.9% . בין היתר, בשל ירידה במחירי מוצרי החלב (המפוקחים וגם בחלק גדול מהמוצרים אשר אינם מפוקחים). ירידת מחירי החלב גרעה 0.1% מתחזית האינפלציה ל 12 החודשים הקרובים.
– סעיף הפירות והירקות יעלה ב 2.6% , מעט יותר מהעלייה העונתית בעיקר בשל צמצום ההיצע בענף.

פסגות צופים כי מדד אוגוסט יעלה בשיעור  של 0.2%:
– סעיף התרבות והבידור יעלה בחדות בחודש אוגוסט בשל חופשת הקיץ.
– סעיף הדיור יעלה ב 0.7% בשל סיבות עונתיות ובשל הסיבות המפורטות לעיל.
– סעיף המזון יעלה באופן מתון בלבד. הירידה במחירי מוצרי החלב תשפיע על הסעיף גם בחודש אוגוסט. בהסתכלות קדימה, הירידה ברמת התחרותיות (בשל הקשיים ברשת מגה) ועליית שכר המינימום צפויים לתמוך בעליית מחירי המזון בחודשים הקרובים.
היחלשות הדולר מול השקל וירידת מחיר חבית נפט צפויים להביא לירידה במחיר הדלק.

פסגות מעריכים כי האינפלציה ב 12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב 0.8%. התחזית מבוססת על הנחת אי שינוי במחיר הנפט ובשע"ח דולר/שקל.

פסגות על ריבית בנק ישראל: בארבעת החודשים האחרונים עלה מדד המחירים ב 1.4% ובבנק ישראל כנראה מעודדים מאוד מכך. עם זאת, השקל ממשיך להתחזק – מאז הודעת הריבית האחרונה התחזק השקל ב 3.4% מול סל המטבעות. יש לציין, חברי הועדה המוניטרית משדרים לאחרונה כי רוב תשומת ליבם מוסבת לסביבת המחירים המשתפרת אשר עושה את דרכה חזרה ליעד האינפלציה של בנק ישראל. רושם זה בלט במיוחד בהודעת הריבית האחרונה כאשר נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ציינה בנאומה כי: "החשש מאי עמידה ביעד (האינפלציה) פחת" זו גם כנראה הסיבה ש"פחתה ההסתברות לכך שנידרש לשימוש בכלים בלתי קונבנציונאליים".

בשורה התחתונה, המסר העולה מתוך הודעת הריבית ומנאומה של נגידת בנק ישראל הוא ברור מתווה – הריבית בישראל בעתיד הקרוב יהיה דומה מאוד למתווה הריבית בארה"ב. לכן, בהסתכלות קדימה, מספר חודשים לאחר שתעלה הריבית בארה"ב (כנראה ברבעון האחרון של השנה) אנו מעריכים כי תעלה הריבית גם בישראל. עם זאת, יש לציין כי במידה והתחזקות השקל תבוא לידי ביטוי בהרעה בנתוני הפעילות הכלכלית (מה שכבר מתרחש במידה מסוימת ביצוא הישראלי) ו/או בנתוני האינפלציה, בנק ישראל יפעל, להערכתנו, בעיקר על ידי רכישות מט"ח נרחבות יותר.

 

תחזיות פסגות לאינפלציה ולריבית בנק ישראל

תחזיות פסגות לאינפלציה ולריבית בנק ישראל

גם כלכלני הפועלים הגיבו לפרסום המדד, וציינו כי תחזית מדד המחירים לצרכן: מדד חודש יוני עלה בדומה לציפיות וגם סעיפי המדד לא הפתיעו. האינפלציה מוסיפה להיות נמוכה בהשפעת גורמים עולמיים כמו מחירי הסחורות והנפט, התחזקות השקל, עלייה בתחרותיות במשק ומדיניות ממשלתית להפחתת יוקר המחייה. גורמים אלו צפויים להשפיע על האינפלציה גם בשנה הקרובה. המדיניות הממשלתית צפויה להמשיך לפעול להפחתת יוקר המחייה, אולם השפעתה הצפויה על האינפלציה קשה לכימות.

כלכלני הפועלים מציינים בנוסף כי שוק העבודה נמצא בתעסוקה מלאה וגם השכר נמצא במגמת עלייה בין השאר בעקבות עליית שכר המינימום, ומוסיפים: "אנו מעריכים כי גורם זה יפעל לעליית האינפלציה בשנה הקרובה. אנו צופים עליית מדד בשיעור של 0.9% ב-12 החודשים הקרובים. תחזית שינוי המדד בשנת 2015: 0.0%. תחזית זו אינה לוקחת בחשבון הפחתה אפשרית של המע“מ על מוצרי יסוד. תחזית מדדי המחירים לחודשיים יולי ואוגוסט עודכנה כלפי מטה בשל ירידת מחירי הנפט, הייסוף בשקל וצפי להוזלה במחירי מוצרי החלב".

כלכלני הפועלים על ההשפעה על המדיניות המוניטארית: "האינפלציה חוזרת בהדרגה להיות חיובית, אם כי עדיין נמוכה מהיעד. האינפלציה לא מהווה בשלב זה הגורם המכריע בהחלטות הריבית. מחירי הדירות ירדו החודש, אבל מדובר בתצפית בודדת ולא ניתן להסיק מכך בינתיים דבר. שער החליפין האפקטיבי של השקל המשיך להתחזק וזה כרגע משתנה המפתח לריבית.

תחזיות הפועלים לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים

תחזיות הפועלים לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים