חדשות קרנות נאמנות    

פרופ' האוזר נלחם בהעלאת דמי הניהול בקרנות; יאפשר עלייה פעם אחת בשנה!

שמואל האוזר

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך זוכה בטייטל הנחשק – איש השבוע , הוא הגיבור השבוע שלנו, אביר ההון שלנו, שומר ההון שלנו. מה הוא עשה? ובכן, רובנו לא מייחס לזה חשיבות גדולה אבל הוא מונע מקרנות הנאמנות להעלות דמי ניהול באופן שוטף מספר פעמים בשנה. בלי שתדעו יש קרנות נאמנות שאתם מחזיקים בהן שמעלות דמי ניהול כמה פעמים בשנה. לכאורה אתם אמורים לדעת, זה כתוב בעיתונים (הודעות של הקרנות), אבל מי באמת קורא את השטיחים האלה, ומי מבין אותם – גב' כהן מחדרה ממש לא יודעת שמעלים לה את דמי הניהול – זה בטוח.

ולמה בכלל  יש במספר קרנות מספר עדכונים של דמי הניהול? ככה, כי אפשר! עכשיו זה לא יהיה אפשרי, תודה לך פרופ' האוזר!  

ברשות ניירות ערך מתכננים שמנהלי קרנות נאמנות ותעודות סל יהיו רשאים להעלות את שכרם רק פעם אחת בשנה, בתאריך 1 בינואר. היוזמה הזו תעוגן במסגרת הצעת תיקון לחוק השקעות משותפות בנאמנות ("תיקון 21"), המיועד להסדיר תחתיו כפעילות מפוקחת, לצד קרנות הנאמנות, גם את פעילותן של תעודות הסל וקרנות הסל. ההוראה מצטרפת להוראות נוספות הנכללות במסגרת תיקון 21, אשר מיועדות להקנות למשקיעים לטווח ארוך יתר ודאות בנוגע לרכיבי ניהול המוצרים ובכללן איסור על שינוי מדיניות ההשקעות של הקרן באופן מהותי או על שינויו של מאפיין אחר שנקבע בתקנות כי הוא מהותי.

במסגרת התיקון הרשות מציעה להגביל את התדירות שבה יוכל מנהל הקרן או התעודה להעלות את שכרו ולרכז את כלל אירועי העלאת השכר בתחום למועד אחד בשנה. בהתאם להצעה, מנהל קרן ומנהל תעודת סל יוכלו כאמור להעלות את שכרם אחת לשנה בלבד ביום 1 בינואר של אותה שנה, אולם לא תהיה מניעה להפחיתו בכל עת.

ככל שמדובר בהצעת יחידותיהן של קרנות נאמנות או תעודות סל חדשות – מנהל ההשקעה המשותפת יוכל אף הוא להעלות את שכרו לראשונה רק בתאריך 1 בינואר ובלבד שחלפה לפחות חצי שנה מיום הצעת יחידותיה לציבור לראשונה.

ברשות מציינים כי המהלך נועד למנוע שינויי שכר תכופים אשר פזורים על פני השנה כולה, לספק בידי המשקיע וודאות באשר לעלויות הכרוכות בהחזקת המוצר, להקל על מערכי הייעוץ של הבנקים ועל הציבור הרחב לעקוב אחר שינויי שכר המנהל ולערוך השוואות הנוגעות לנתון זה.

יו"ר הרשות פרופ' שמואל האוזר, ציין כי "מדובר במהלך צרכני חשוב שנועד להביא לרמת ודאות גבוהה יותר בקרב המשקיע בקשר להשקעותיו ולהגביר את התחרות על דמי הניהול לטובת המשקיעים".


למדריכי קרנות: 

שיעור הוספה – מה זה? 

קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

קרנות מחקות – האם כדאי?

זהירות מהגימיק של קרנות סמארט בטא