משפט    

פשיטות רגל: פסקי דין חדשים עושים סדר

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-01/2019

העליון קבע כי תגמולים על קצבה יוגנו מכורח פקודת פשיטית רגל, ובקמרה אחר קבע כי החזרי המס שייכים לנושים

מתי פושטי רגל זכאים להגנה? פסקי דין חדשים עושים סדר.נדיר שפושטי הרגל מגיעים לבית המשפט העליון, זה שמור בדרך כל לטייקונים.פשוטי העם נדונים לרוב בבתי המשפט המחוזיים.  בערכאה המשפטית הגבוהה ביותר יידונו רק השאלות שיש להן עוד השלכות מלבד המקרה הפרטי.  פסקי-דין בתחום פשיטת הרגל  שניתנו לאחרונה  מבהירים אילו כספים של פושט הרגל מוגנים ואינם ניתנים להעברה לקופת הפירוק, ואילו כספים יועברו לנושים. הנטייה  כיום להרחיב את ההגנה על פושט הרגלכדי שיוכל לחזור לחייו אך גם צריך לעזור לנושים.

למי שייכים תגמולי הפוליסה

פסיקה אחרת  דנה בפושט רגל שהנאמן ביקש מכספי התגמולים בביטוח המנהלים שלו –  ובמקרה זה חיזק את ההגנה על פושטי הרגל, בקביעה כי בעוד חברת ביטוח יכולה לקזז כספים בפוליסת ביטוח כנגד הלוואה שהעניקה לפושט הרגל, הנאמן אינו זכאי ליהנות מכספים אחרים שנצברו בפוליסה.

העובדה שפושט רגל העמיד את כספי ביטוח המנהלים שלו כבטוחה להחזר הלוואה לחברת הביטוח, אינה מהווה ויתור על ההגנות שמעניק לו החוק על הכספים שנצברו לטובתו בפוליסת ביטוח המנהלים מול יתר הנושים שלו, נכתב בפסיקת העליון.  כלומר הבטוחה אינה מאפשרת העברת הכספים לנאמן על נכסיו  עבור נושיו האחרים.

בהחלטה של העליון, הותר לחברת כלל, המחזיקה ומנהלת את פוליסת ביטוח המנהלים של פושט רגל, לקזז את חובו כלפיה ממרכיב הפיצויים שבפוליסה.

אחד מנכסיו של החייב  בתביעה הוא פוליסת ביטוח מנהלים המוחזקת ומנוהלת על-ידי חברת הביטוח כלל. ונכון לשלהי 2017 הצטבר בה סכום של כ-1.07 מיליון שקל, המחולק לשני רכיבים נפרדים: רכיב של תגמולים בסך של כ-820 אלף שקל, ורכיב של פיצויים בסך של כ-250 אלף שקל.

לפני שהגיש את בקשתו להכריז עליו כפושט רגל לווה -210 אלף שקל. החייב שעבד את הפוליסה כערובה לטובת כלל, וניתנה לכלל גם זכות קיזוז ועיכבון. לאחר שלא פרע את חובו כלפי כלל, הגישה החברה בקשה לאפשר לה לקזז את הסכום המגיע לה עבור ההלוואה מתוך כספי הפיצויים, וביקשה שיורו לה כיצד לפעול לגבי כספי התגמולים ולדעת אם להעבירם לקופת פשיטת הרגל. החייב אומנם הסכים למימוש כספי הפיצויים, אך התנגד למימוש כספי התגמולים.

במחוזי הסכימו עם כלל, אך כספי בפוליסה הפכו לעיקר הוויכוח  בערעור. לפי  הנאמן , על כלל היה להיפרע מכספי התגמולים ולא מכספי הפיצויים, וכי לאחר סילוק החוב כלפי כלל יש להעביר את מלוא הכספים שייוותרו בפוליסה לקופת פשיטת הרגל לטובת יתר הנושים. הנאמן טען כי בחירתו של החייב לשעבד את כספי הפוליסה במלואם לטובת כלל, כמוה כוויתור על ההגנה שהחוק מעניק לכספי התגמולים.

לעומת זאת, החייב אמר, כי כספי התגמולים הם כספים המוגנים לפקודת פשיטת הרגל, ואם אין הסכמה מפורשת של החייב הם אינם מהווים נכסים שאפשר לחלק לנושים בהליך פשיטת הרגל. כך גם טענו חברת כלל וכונסת הנכסים הרשמית.

שופטי ביהמ"ש העליון קיבלו את עמדת החייב כי כספי התגמולים זוכים להגנה מיוחדת וכפולה של המחוקק: הן מכורח חוק קופות גמל האוסר על שעבוד והעברה של הכספים לרוב והן מכורח פקודת פשיטת הרגל, הקובעת כי כספי התגמולים אינם ניתנים להעברה לקופת פשיטת הרגל, כל עוד לא הגיע מועד תשלומם כקצבה. "בבסיס הוראות אלה ניצבת תכלית סוציאלית של הגנה על כספי הפנסיה של החוסכים", נכתב בהכרעה. "בראי התכלית הסוציאלית העומדת ביסוד ההגנה על כספי התגמולים, חובת תום הלב של המבטח-המַלווה כלפי המבוטח-הלווה, הבאה לידי ביטוי גם בהוראות הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, מחייבת את המבטח להיפרע תחילה מכספי הפיצויים, בעוד שמימוש כספי התגמולים יתבצע רק כמוצא אחרון".

"אף במצב שבו המבטח-המַלווה נדרש להיפרע מכספי התגמולים (מקום בו לא די בכספי הפיצויים כדי לכסות את החוב בגין ההלוואה), אין הדבר מביא להסרת ההגנה החלה על כספי התגמולים כלפי יתר הנושים, ואין בכך כדי לאפשר את העברתם לנאמן".

עוד נוסף בפסיקה כי "זכותו של המבטח להיפרע מכספי התגמולים אינה מוחלטת, וכי במידת האפשר, עליו לפעול לפירעון ההלוואה תוך צמצום הפגיעה בכספים אלה. זאת, אף במחיר של פגיעה מסוימת באינטרס הנושים שאינם מובטחים. כך בכלל, וכך בפרט – במסגרת הליך פשיטת הרגל, נוכח מאזן חובות תום הלב המתואר לעיל, ולאור גדריה המצומצמים של חובת תום הלב המוטלת על נושה מובטח כלפי נושים שאינם מובטחים".

מהו צו הפטר האם הוא יעיל? ואיך זה שפושטי הרגל חוזרים לפשוט רגל

מה ההבדל בין הליך פשיטת רגל להוצאה לפועל