חדשות    

קונים יותר בליסינג

קרדיט: shutterstock

אם בשנת 2015 רק 6% מהמכוניות שרכשו חברות הליסינג הגיעו ללקוחות פרטיים דרך מסלולי הליסינג הפרטי, בשנת 2018 כבר היה מדובר ב־22% מכלל הרכישות

בשנה החולפת נמכרו בישראל 270 אלף מכוניות חדשות, צניחה של 5%, ו-2018 בכל זאת הוכתרה שנת המכירות השלישית בגודלה אי פעם. בינואר 2019 נמשכה החגיגה, עם מסירת 38 אלף מכוניות חדשות, גם כאן חודש המכירות השלישי בגודלו אי פעם..

אלא שהשנה גדל ב־25% מספר המכוניות החדשות שנמכרו לציבור שלא דרך אולמות התצוגה של יבואני הרכב, מ־43 אלף בשנת 2017 ל־53 אלף בשנת 2018. כמו כן ירד מספר המכוניות שמכרו היבואנים ישירות ללקוחות, מ־153 אלף ל־137.7 אלף. המשמעות שחברות הליסינג מרוויחות גם מהלקוחות הפרטיים.  רק לפני שנתיים הן מכרו ללקוחות פרטיים מכונית אחת על כל 3.6 מכוניות שמכרו היבואנים, ואילו בשנה שעברה כבר עמד היחס הזה על מכונית אחת לכל 2.6 מכוניות.

חברות הליסינג מוכרות לפרטיים בשני אפיקים: האחד 0 ק"מ – מכוניות חדשות לגמרי שנמכרות בהנחה של 5 עד 30 אחוז ממחיר היבואן, והלקוח משלם את מחירן אחרי ההנחה והיא עוברת לבעלותו אחרי שכבר נרשמה במשרד הרישוי כרכב ליסינג, כך שהוא למעשי בעלי יד השנייה, אפילו שקנה מכוניות מהניילונים.

האפיק השני הוא ליסינג פרטי: אלו עסקאות שבהן משלם הלקוח לחברה מקדמה ואז תשלומים חודשיים. גם כאן יותר נהגים בוחרים במסלול שמזכיר את הליסינג העסקי. לא רק הלוואה לרכישת רכב, אלא גם חבילה שכוללת טיפולים שנתיים, ביטוח ורישוי. מסלול כזה מייתר  את הצורך למכור את הרכב בסיום העסקה  .

כך אם בשנת 2015 רק 6% מהמכוניות שרכשו חברות הליסינג הגיעו ללקוחות פרטיים דרך מסלולי הליסינג הפרטי, בשנת 2018 כבר היה מדובר ב־22% מכלל הרכישות.

מצד אחר היבואנים מעדיפים להיות אלה שימכרו ללקוחות את המכוניות החדשות וישמרו איתם על קשר כדי למכור להם את המכונית הבאה שלהם. אבל ליבואנים יש גם יעדי מכירות שהם צריכים לעמוד בהם מול יצרני הרכב בחו"ל, והם לא מצליחים לעשות זאת רק באמצעות רשת המכירה שלהם. אז לכן הם מוכרים בכמויות גדולות של מכוניות בהנחות גדולות  לחברות הליסינג, ואלו מצדן  כבר לא משרתות רק לקוחות עסקיים וציי רכב גדולים, אלא נכנסות יותר ויותר למכירות ללקוחות פרטיים, והלכה למעשה מתחרות באולמות היבואנים. היבואן אומנם מייבא את הרכב לארץ, משמש נציג היצרן, מספק שירותי אחריות, אבל המכירה מתבצעת דרך מגרשי חברות הליסינג.

 

וכך למשל מכונית שעולה אצל היבואן 80־85 אלף שקל, נמכרת ב־0 ק"מ ב־63־67 אלף שקל עם שינויים קלים.  היבואנים מצדם מנסים לאזן את המחיר הנמוך ללקוח הליסינג, באמצעות מכירת דגמים מאובזרים יותר באולמות שלהם ואחריות ארוכה יותר למי שרוכש מהם ישירות.

היבואנים, באמצעות הנחות שהם נותנים על הדגמים השונים, וחברות הליסינג עם ההעדפות שלהן, יוצרים מצב שכל אחד מתמחה בסוג אחר של מכירות. למשל מנתוני מחלקת המחקר של שלמה סיקסט עולה שיבואן יונדאי מכר מהאיוניק ההיברידית, המכונית הנמכרת בארץ ב־2018 עם 10,181 מכוניות, רק 1,239 מכוניות ישירות ללקוחות פרטיים. למעשה, יותר לקוחות פרטיים רכשו אותה דרך מסלול הליסינג הפרטי, 1,779 איש. ורוב המכוניות הגיעו לליסינג העסקי, 7,163 מכוניות. בקיה ספורטאז', שבמקום השני עם 10,048,  המצב שונה:  4,000 נמכרו לפרטיים דרך היבואן, 3,294 בליסינג הפרטי ורק 2,80 לליסינג העסקי.י.

האם אג;ח של חברות הליסינג הן בועה?

רכישת רכב או רכב בליסינג – מה עדיף?