רכב ותחבורה    

קיבלתם קנס על מהירות – לשלם או לא לשלם?

מצלמות המהירות ככל הנראה אינן אמינות. הפרקליטות הנחתה את המשטרה להפסיק לשלוח דוחות על מהירות לנהגים שצולמו במצלמות מהירות נייחות, וההנחייה הזו עשויה להפוך את כל הקנסות ששולמו בעבר לפלופ אחד גדול, אם כי – התשלום לצד ההודאה בעבירה, הם סוף פסוק. כלומר, גם אם מהימנות המצלמה מוטלת בספק, ברגע ששילמתם את הקנס (סוג של הודאה בעבירה – גם בעקיפין וגם במישרין על פי הכתוב בדוח) לא צפוי שתקבלו את הכסף בחזרה. עם זאת, הוגשו תביעות יצגויות גם בעניין זה. אחרי הכל,  איך זה שאותה מצלמה לא תקינה, כן היתה הבסיס לדוח על מהירות לפני חצי שנה ועכשיו לא?

ומה עושים בינתיים – משלמים או לא משלמים?  

נתחיל בכך שמדובר בחלק מהמצלמות, אותן מצלמות שהן חלק ממערך מצלמות המכונה א'3. הצבת המצלמות האלו החלה  ב-2012, במסגרת פרויקט חידוש מצלמות בהיקף של 100 מיליון שקל ו-300 מצלמות. כן, שוב פעם ייתכן שזורקים את כספי הציבור לפח.

לגבי אלו שעכשיו קיבלו דוח ומתלבטים אם לשלם או לא, כבר התשובה. אבל  מי ששילם והודה באשמה לא יקבל חזרה את כספו ולא יבוטלו הנקודות שקיבל. זה נכון גם אם בדיעבד יתברר שהמצלמה פגומה, וכל התהליך היה פגום. הסיבה – הנהג הודה.

ומה עושים עם דוח מהזמן האחרון שעדיין לא שולם?

הכי נכון הוא לבקש דחיה ולהיבקש להישפט. ככה למעשה ניתן לעכב את הקנס עד שענין המצלמות יתבהר  סופית. אבל כאן יש סיכון מסויים – אתם הולכים למשפט, יש הוצאות, אתם לא יודעים אם בסופו של דבר, המערכת תקבע כאמינה או לא. בכל קרה, אם לפני שתתקבל החלטה בעניין מהימנות המצלמות, יגיע מועד המשפט, אתם יכולים לטעון  שהמערכת אינה אמינה, אבל, השופט יכול לקבל זאת ויכול שלא לקבל זאת.

 

ומה לגבי התקופה הנוכחית – אין מצלצות מהירות? הדוחות לא תקפים?

חשוב להבהיר – המשטרה הדגישה כי  מצלמות המהירות ממשיכות לתעד נהיגה במהירות מופרזת. החלטות לגבי האכיפה יתקבלו בתום הבדיקה ולכן לא ניתן בשלב זה לדעת מה תהיה התוצאה עבור הנהגים שיצולמו נוסעים במהירות מופרזת.

עבירה זו עבירה – פשוט, אל תסעו במהירות מופרזת – זה בשבילכם.

בכל מקרה,  אם ייקבע על ידי הפרקליטות שהמצלמות אינן מהימנות, נראה שהן פשוט יוצאו משימוש, אבל בלי קשר לעבר – מי ששילם והודה – לא יקבל כספו בחזרה, ולגבי תיקים פתוחים, המדינה תצטרך לקבוע מה עושים איתם – קשה לראות את המדינה קובעת שיש לחייב את הנהגים.