אחזקת דירה    

קניית מזגן – איזה סוגים יש? מתי כדאי לקנות ומה המחיר?

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-11/2018

החום של הקיץ הישראלי לא נותן יותר מדי ברירה והתקנת מזגן בדירה הפכה בשנים האחרונות לסטנדרט בדיוק כמו תנור אפיה, מכונת כביסה או מקרר. ההורים שלנו עוד הסתפקו במאוורר על מנת לצנן את האוויר, אבל מה לעשות, הישראלים הפכו למפונקים יותר, ובצדק.

גם הטכנולוגיה של המזגנים התקדמה והמזגנים המיוצרים היום הם קטנים יותר, שקטים יותר, מעוצבים וגם חסכוניים יותר בחשמל.

מה צריך לדעת כשבאים לבחור מזגן חדש? התקנה של מזגן היא לא דבר פשוט וכשקונים אותו בדרך כלל מתכוונים למשוך איתו כמה שנים טובות.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

מתי לקנות?

כולם נזכרים לקנות מזגן לקראת הקיץ. כשהטמפרטורות מתחילות לעלות, מסתבר לכולם שפשוט אי אפשר יותר בלי מזגן או שנזכרים שלקראת סוף הקיץ הקודם, המזגן התחיל לגמגם והגיע הזמן להחליף אותו. וזו כמובן טעות. הביקוש למזגנים לקראת חודשי הקיץ והקיץ יוצר שתי תופעות שכדאי להמנע מהן. הראשונה היא המחיר כמובן. בתקופה הזו כשהביקוש גדול למשווקי המזגנים לא בוער להוריד מחירים. העניין השני שהופך להיות בעייתי לקראת הקייץ הוא למצוא מתקין להתקנת המזגן. מאחר וכולם נזכרים בעניין בתקופה הזאת, ידיהם של המתקינים עמוסות עבודה, בעיקר של הטובים והוותיקים מבינהם. צריך לזכור שהמתקינים לא עוסקים בדרך כלל רקק בהתקנה אלא גם במתן שירות של תיקונים ומאחר והמזגנים עובדים קשה בקיץ, גם מתגלות בהם הרבה יותר תקלות שמעמיסות על המתקינים עוד יותר.

תשתדלו להזכר בעניין בחורף. סביר להניח שתוכלו לקבל מחיר טוב יותר גם מהמשווק וגם מהמתקין של המזגן וגם כל העניין ייגמר הרבה יותר מהר.

סוגי מזגנים

קיימים ארבעה סוגים של מזגנים. מזגן עילי, מזגן רצפתי, מזגן מיני מרכזי ויש גם את המזגן הנייד. פעם היה גם מזגן חלון. זהו מזגן שהמעבה והמאייד שלו נמצאו באותה יחידה והוא היה מותן כשצד אחד שלו נמצא מחוץ למבנה והצד השני בתוכו (לכן הוא נקרא חלון ולא בגלל שהתקינו אותו בחלון). היום כל המזגנים הם מפוצלים ויש להם יחידה פנימית ויחידה חיצונית המחוברות האחת לשנייה.

המזגן העילי – זהו סוג המזגן הנפוץ ביותר היום. היחידה הפנימית של המזגן מותקנת קרוב לדירת התקרה והייתרון הגדול שלו הוא  החיסכון במקום שהוא מאפשר. המזגן העילי מאפשר גם מעבר טוב יותר של האוויר בחדר. המזגן הזה מתאים יותר לחללים קטנים ובינוניים.

קיימים מזגנים עיליים מסוג מולטי או רב מאייד. הכוונה היא למזגן שלו יחידת מדחס אחת המותקנת מחוץ לדירה שיש אפשרות לחבר אותה למספר יחידות פנימיות. במזגנים אלו ניתן לשלוט טוב יותר ביחידות הפנימיות. מזגנים כאלו העובדים בטכנולוגיית אינוורטר גם יודעים להתאים את תפוקת המזגן לחום של החדר. למעשה, אם יש בדירה ארבעה חדרים ורוצים לקרר רק שניים מהם, המזגן ידע להפחית את התפוקה שלו בחצי וכך גם יחסוך חצי מכמות האנרגיה.

המזגנים הפועלים בטכנולוגיה הזו הם יקרים יותר ולכן, אם יש אפשרות להתקין מספר מדחסים מחוץ לדירה, יש אפשרות גם להתקין מספר יחידות עצמאיות. השיטה הזו היא גם חסכוניות יותר בחשמל וגם מונעת מצב של השבתת כל המיזוג בבית במקרה של תקלה.

מזגן  רצפתי –  בסוג הזה של המזגנים היחידה הפנימית מותקנת מעל לריצפת החדר. למעשה מזגנים מהסוג הזה כבר אינם זמינים למכירה לצרכנים הפרטיים וניתן למצוא אותם לעתים מותקנים במוסדות גדולים.

מזגן מיני מרכזי – המזגן המיני מרכזי מיועד להתקנה בדירות בנות כמה חדרים. הייתרון הגדול של המזגן הזה הוא שהוא שקט יותר מסוגי המזגנים האחרים. היחידה הפנימית של המזגנן מוצמדת לתקרה במקום נבחר בבית, וממנו יוצאות תעלות מיזוג או שרשורים המעבירים את האוויר הקרר לחדרים. ההתקנה של המזגן המרכזי דורשת ברוב המקרים חיפוי של היחידה הפנימית והצינורות באמצעות הנמכת התקרה בגבס או בתקרה אקוסטית. החיסרון הגדול של המזגן הזה הוא שהתפוקה שלו היא קבועה ואין אפשרות להעלות אותה או להוריד כמו במזגני אינוורטר. התוצאה היא שלקירור של חדר אחד בבית או לקירור של כל חללי הבית יש עלות אחת. ישנו פתרון הנקרא "דאמפר" שזהו בעצם תריס חשמלי שבעזרתו ניתן לסגור ולפתוח את פתח היציאה של האוויר אבל ההשפעה שלו על צריכת החשמל של המזגן היא שולית.

תפוקת המזגן

הנתון של תפוקת המזגן אומר בעצם איזה קור או איזה חום מסוגל להפיק המזגן. הנתון הזה מוצג ביחדות BTU/hr. זיכרו שזהו הנתון החשוב ולאו דווקא כמה כוחות סוס יש למזגן. חשוב מאד לבחוק מזגן עם  הספק מתאים לחלל שבו הוא צריך לעבוד. מזגן עם הספק נמוך מדי יעבוד ללא הפסקה על מנת להגיע לטמפרטורה המבוקשת. מצד שני, אם תבחרו מזגן עם תפוקה גדולה מדי תקבלו מזגן שמתחיל ומפסיק לעבוד באופן תכוף שכן הוא מגיע מהר לטמפרטורה המבוקשת. במצב כזה המזגן עובר בלאי מואץ ומבזבז הרבה מאד חשמל.

בעיקרון מה שמשפיע הכי הרבה על הפרמטר הזה זה הגודל של החדר. ככל שהחדר גדול יותר נזדקק לתפוקה גבוהה יותר. פרמטרים נוספים הם האם מדובר בדירה שמתחת לגג, כיוון הדירה יחסית לשמש, סוג הבלוקים, כמה חלונות יש בדירה ואפילו מספר הנפשות הנמצאות בדירה.

רעש

המזגן מפיק רעש הן מהיחידה הפנימית והן  מהיחידה החיצונית ולכן כדאי מאד לבחוק במזגן שקט ככל היותר. היחידה החיצונית עלולה להוות מטרד הן לשכנים והן לבני הבית. על היחידה החיצונית ניתן למצוא מדבקה המציינת את עוצמת הרעש אשר היחידה מפיקה למרחקים שונים ממנה. רצוי להרחיק את היחידה החיצונית ככל האפשר מחלונות או מקומות אחרים העלולים להוות מטרד לשכנים. יש קשר ישיר בין תפוקת המזגן לרעש שהו מפיק. ככל שהתפוקה גבוהה יותר כך גדל הרעש. מזגן עם תפוקה של 10 אלף BTU אמור להפיק רעש בעוצמה של כ-35 דציבלים. מעבר לזה הוא עלול להוות מטרד.

התקן אינו מחייב לציין מהי מידת הרעש שמפיקה היחידה הפנימית. יש יצרנים שאין להם להם מה להסתיר והם כן מפרסמים את הנתון.

צריכת חשמל

המזגן הוא זללן האנרגיה הכי גדול בבית ולכן צריך לדעת להשתמש בו בתבונה ולא לכוון אותו על טמפרטורה נמוכה מאד בקיץ או גבוהה מאד בחורף. אבל, כמו לפני קניית כל מכשיר חשמלי גדול, כדאי לבדוק גם את הדירוג האנרגטי של המזגן. ההבדל בין  מזגנים זהים במפרט אבל בעלי דירוג אנרגטי שונה יכול להגיע למאות שקלים בחודש ולאלפי שקלים בשנה בחשבון החשמל.

כמו על כל מכשיר חשמל גדול, גם על המזגן צריכה להיות מדבקה אשר מציינת מהו הדירוג האנרגטי שלו. הדירוג הוא בסקאלה שבין A ל-G כש-A זו הדרגה הכי חסכונית ו-G הכי פחות חסכן. נתון חשוב נוסף שצריך לבדוק הוא מה מקדם היעילות של המזגן שזה היחס שבים תפוקת המזגן לצריכת החשמל שלוץ ככל שמקדם היעילות גבוה יותר – המזגן חסכוני יותר.

מחיר המזגן וההתקנה

מחיר המזגן נקבע קודם כל על פי הסוג שלו וההספק שלו. כמובן שלחברה המייצרת את המזגן ולתכונות הנוספות ישנה גם השפעה מכריעה על המחיר. מזגן עילי בתפוקה של כ-10,000BTU עולה בין 2,500 ל-4,000 שקל. מזגן בתפוקה של כ-26,000BTU עולה כ-4,500-7,000 שקל. מזגן מיני מרכזי בעל תפוקה של כ-35,000BTU עולה בין 6,500 ל-8,500 שקלים.

למחיר הזה צריך גם להוסיף את עלות ההתקנה. התקנה בסיסית של מזגן עילי הכוללת 2 מטר צנרת עולה כ-700 שקל. כמובן שמרחק לא סטנדרטי מהיחידה החיצונית פנימית מעלה את המחיר וכן עבודות נוספות שנדרשות כמו חציבה בקיר, חיבור לחשמל, וכו' ייקרו את ההתקנה במאות שקלים.

התקנה של מזגן מיני מרכזי עשוייה לעלות בין 2,500 ל-6,000 שקל וגם כאן המחיר תלוי בעבודות נוספות כגון סגירת גבס, כמות השרשורים, חציבות בקיר וכו'.

אם זה אפשרי, בקשו מהמתקים לראות את הדירה לפני ההתקנה על מנת שהצעת המחיר תהיה מסודרת ושלא יהיו "הפתעות" כשהו מגיש לכם את החשבון בסיום העבודה.

קונים מקרר – אלו הדברים שצריך לקחת בחשבון כששוקלים איזה לבחור

אין צורך באלטעזאכן; קניתם מכשיר חשמלי חדש? המוביל צריך לפנות את הישן