מוצרי מזון    

קניית פירות וירקות – איפה קונים? איך חוסכים? ככה תחסכו מאות שקלים בחודש

קניית ירקות ופירות – איפה קונים? איך חוסכים? זה אולי נראה לכם כסף קטן, אבל זה יכול לחסוך לכם מאות שקלים בחודש – מדריך לרכישת קניית פירות וירקות.

אתם כבר  יודעים שפירות זה בריא – "קח פרי ותהיה בריא" וזה נכון כמובן גם לירקות – פירות וירקות מהווים חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו , כמעט ואין  ארוחה ישראלית שלמה ללא סלט, או קינוח של פרי.

ועל רקע זה, ממש לא מפתיע החלק המרכזי שמקבלים פירות וירקות בסל הקניות שלנו. המרכיב של פירות וירקות במדד המחירים לצרכן הוא גבוה מאוד (כ-3% מתוך סל מזון של כ-14%).

המחיר של הירקות והפירות עשוי להיראות במבט ראשון כמו כסף קטן – כי הרי מדובר על כמה שקלים בודדים לקילו – אבל בכמויות גדולות ולאורך זמן מדובר בהוצאה משמעותית, שכדאי ואפשר מאד לצמצמם.

זה לא פשוט, אבל באמצעות כמה דגשים חשובים תוכלו לשפר את איכות הפירות והירקות שאתם רוכשים, ובעיקר לצמצם בעלויות שלהם. על איך, כמה ולמה במדריך הבא.

אז איפה קונים פירות וירקות?

כיום יש לא מעט מקומות בהם ניתן לבצע את הרכישה של הפירות והירקות, כאשר לכל בחירה יש מאפיינים משלה, יתרונות משלה ומחיר שלה. רבים מבין הישראלים בוחרים לרכוש את הפירות והירקות יחד עם שאר המוצרים שמרכיבים את סל הקניות, כלומר, בסופרמרקטים וברשתות השיווק. מהצד החיובי, הרכישה הזו תהיה הנוחה ביותר שיש, כאשר לא צריך ללכת במיוחד כדי לרכוש את הפירות והירקות, מה שחוסך לנו הרבה זמן. בסופרים יש מבחר די סביר של פירות וירקות, גם אם לא אינסופי. באשר למחירים, זה תלוי. מצד אחד ברור שהמרכולים והסופרים "גוזרים קופון" על הפירות והירקות שהם מוכרים, עם פערי התיווך שעשויים לייקר את המחיר במאות אחוזים ביחס למה שהרשתות רכשו מהחקלאים: תרחיש בו הן רכשו את הפרי או הירק במחיר של שקל לקילוגרם, אבל מכרו אותו בכעשרה שקלים, הוא בהחלט אפשרי. עם זאת, לא תמיד הפערים גדולים מאד ביחס לחנויות הפירות והירקות או השווקים, כך שכל מקרה צריך להישקל לגופו. יש זמנים בהן הרשתות מורידות את המחירים בכמה עשרות אחוזים, בעיקר לקראת סוף יום המכירה או בצהרי יום שישי. בעיה של לא מעט סופרים ורשתות שיווק בישראל היא האיכות, שלא תמיד גבוהה. בנוסף לכך, ברשתות השיווק התחלופה של הפירות והירקות רחוקה מלהיות אידיאלית, מה שפוגם באיכות עוד יותר.

בסופר או מהירקן?

אופציה אחרת היא לפנות לגורמים שמשווקים אך ורק פירות, ירקות ותוצרת חקלאית – החנויות או הירקנים השכונתיים. ברחובות העמוסים בישראל תמצאו מספר אופציות כאלה לפחות, כך שבמהלך שיטוט רגלי או נסיעה ברכב אתם צפויים להיתקל במספר חנויות ביניהן תוכלו להשוות. שאלת האיכות תלויה בחקלאים שהחנויות האלה עובדות איתם, וכמובן שגם בתחלופה – בדרך כלל היא גבוהה ביחס לסופרים ולרשתות השיווק, ולכן איכות הפירות והירקות עולה בהתאם. המגוון בחנויות אלה, מכיוון שהן מתעסקות אך ורק בתוצרת חקלאית, עשוי להיות גבוה פי כמה.המחירים הקבועים לא תמיד זולים ביחס לאפשרויות שתיארנו מעלה, אך הם דינמיים יותר: לא פעם עשוי המוכר לשנות את המחירים מספר פעמים ביום, על פי התקדמות המכירות, מצב הפירות והירקות שנותרו לו וכן הלאה.

כדאי לקנות בשוק?

בשנים האחרונות, גם בעקבות התייקרות הוצאות המחייה והמחאה החברתית, יותר ויותר ישראלים מעוניינים לרכוש את הפירות והירקות שלהם מהחקלאים באופן ישיר. אפשר למצוא לזה מספר ביטויים. ההערכות הן שיש עלייה נאה בשנים האחרונות בביקור ישראלים בשווקים ביחס לתקופה שלפני המחאה החברתית, גם על ידי "דור חדש" של צרכנים שעד לפני המחאה נהגו לבקר רק בקניונים או ברשתות השיווק הגדולות (הדור הצעיר, בעיקר). את הפירות והירקות תוכלו לרכוש בשווקים השונים, ששיטוט בהם נעשה על ידי לא מעט ישראלים למטרה הזו בדיוק. מעבר לחוויה התרבותית שבשוטטות בשוק המציע פירות וירקות, ניתן למצוא בו הרבה מאד תוצרת. אם יש בשוק הרבה מוכרים של פירות וירקות, יכול להיות שתהיה תחרות שתביא לירידת מחירים. כשמשוטטים בשוק צריך להיות עירניים, מאחר והמוכרים ינסו למשוך לדוכנים שלהם לקוחות חדשים באמצעות הכרזה בקול על הפירות והירקות במחירים המשתלמים ביותר (לעיתים עם משפטים שיווקיים אלה או אחרים). חלק מהשווקים מציעים עבורנו את האופציה להתמקח על המחיר, או לקבל הנחות ברכישת פירות וירקות בכמות מוגדרת – לכן מומלץ לנסות להתמקח, כי אין לכם הרבה מה להפסיד.

שווקי האיכרים ודוכני החקלאים נערכים בשנים האחרונות ביוזמות מקומיות בערים שונות בישראל, לרוב בימים מוגדרים, ומאפשרות לצרכנים לרכוש את התוצרת החקלאית באופן ישיר. מכאן שלא נדרש לשלם את פערי התיווך, שמייקרים את המחיר, ולכן הרכישה נוטה להיות זולה יותר (גם אם בעקבות מבצעי כסאח של הרשויות הפערים עשויים להצטצמם או אפילו להיעלם). החסרונות העיקריים של הרכישה הישירה הם שהיא מצריכה מאמצים בהגעה למקום המכירה, וגם בדרך כלל לא זמינה סביב השעון: חלק מהחקלאים עצמם טוענים שההתארגנויות האלה הן לא תחליף למכירה של התוצרת לרשתות, אלא בעיקר דרך עבורם להגדיל את רווחיהם ולשווק את התוצרת העודפת שלהם לצרכנים, שנהנים מצידם ממחירים זולים יותר. אם יודעים שיש מכירה ישירה רק במספר שעות בשבוע, קשה לתכנן את החיים שלנו כך שנגיע למקום המכירה בדיוק באותו רגע. יש אמנם כמה אתרים ועמודי פייסבוק שמוקדשים לנושא ("חקלאות חברתית ישירה" או אפילו "ארגון מגדלי הפירות"), אבל מהבדיקה שלנו הם לא בהכרח מציגים מידע על אירועי מכירה קרובים, אלא יותר מידע כללי על הנושא. בקבוצה "פירות וירקות ישר מהחקלאי" יש אמנם מידע מטעם המוכרים והחקלאים, אך פעמים רבות הוא בצורה של מידע שיווקי ולכן לא אובייקטיבי.

בדרך לחיסכון עושים השוואת מחירים

לכאורה, ביצוע השוואת מחירים במקרה של פירות וירקות הוא מלאכה מורכבת ולעיתים בלתי אפשרית. בניגוד למוצרי מזון המגיעים באריזות סגורות, לדוגמא, לא רק המחיר מגדיר את אטרקטיביות הקנייה של פרי או ירק, אלא גם האיכות שלו – עליה תוכלו ללמוד רק כאשר תתבוננו במוצר או תאחזו אותו. בנוסף, השתנות המחירים האפשרית מספר פעמים ביום מביאה לכך שמה שנכון וזול עכשיו עשוי לא להיות כזה בעוד מספר שעות. לכן, רכישה של פירות וירקות במקום מסוים עשויה להיות משתלמת בפעם אחת, אך הרבה פחות בפעם אחרת. מכיוון שסביר להניח שלא תרצו להשקיע שעות על גבי שעות ברכישה של פירות וירקות בכל פעם, אנחנו לא מצפים שתבקרו באמת בעשרות רשתות שיווק, חנויות, שווקים ודוכנים בכל שבוע. מה שכן, אתם יכולים פשוט לקנות מדי פעם מוצרים במקומות שונים, באזור שלכם, ולשים לב לטווח המחירים בהם. סביר להניח שאחרי מספר ביקורים תוכלו לדעת פחות או יותר איפה הסחורה זולה יחסית והאיכות גבוהה.

טווח המחירים הפוטנציאלי של פירות וירקות הוא רחב מאד, כאשר המחיר עשוי להתחיל מכחצי שקל או שקל לקילוגרם, אך גם להיות דו ספרתי לקילוגרם (אפילו עשרות רבות של שקלים, במקרה של תקופות בהן יש חוסר משמעותי בפרי או ירק מוגדר). ההבדלים לא קיימים רק בעקבות פערים בין השחקנים השונים בשדה המשחק, אלא גם כתוצאה משינויים שחלים ברמה הכללית יותר– מזג האוויר שמשפיע על גידול הפירות והירקות על ידי חקלאים, הייצוא של המוצרים לחו"ל וכן הלאה. בכל מקרה, ברור שמדובר בסכומים משמעותיים בסל הקניות שלנו. בהנחה שמשפחה ישראלית ממוצעת קונה בערך עשרה סוגים של פירות וירקות על פי משקל, מדובר כאן על אפשרות למאות שקלים לרכישה על פירות וירקות בכל קנייה, בעיקר אם רוכשים בכמויות גדולות או את המוצרים היקרים יותר: עגבניות שרי שמחירן עולה על 10 ש"ח לחפיסה, שום, חסה, שעועית ירוקה, ברוקולי ועוד (שימו לב שמדובר כאן גם על מוצרים באריזות סגורות ובלקטים, שמיועדים לאחסון במקפיא). התוצאה היא אלפי שקלים בשנה על פירות וירקות בלבד. נקודה מרכזית אחרת היא שירקות ופירות אורגניים ייהנו אמנם מיתרונות בריאותיים ביחס למוצרים ה"רגילים", אך יהיה יקרים בצורה משמעותית.

רוצים לקבל מידע כללי על מחירים צפויים עבורכם? האינטרנט הוא יופי של מקום להתחיל את הבדיקות שלכם. משרד החקלאות ופיתוח הכפר מספקים דו"חות כספיים שבועיים של מחירי פירות וירקות נבחרים, כולל השוואה ביחס לתקופות קודמות. בדו"חות תמצאו מידע מועיל על ירקות (בצל יבש, גזר, חציל, מלפפון, עגבניות, עגבניות שרי, פלפלים אדומים ותפוחי אדמה) ופירות (אבוקדו, אגסים, בננות, לימונים, קלמנטינות, תפוזי טבורי, תפוחים מוזהבים ותפוחי סמיט). לגבי כל אחד תוכלו ללמוד מהו המחיר הסיטונאי בשקל לקילוגרם, מהו אחוז השינוי במחיר זה ביחס לשבוע הקודם ומהו אומדן המחיר לבית אריזה. מבחינת המידע הצרכני יותר, תראו את המחיר לצרכן בחנויות "דיסקאונט" (חנויות מחוץ למרכזי הערים – שופרסל דיל, רמי לוי, מגה בול ועוד), המחיר לצרכן בחנויות "בעיר" (חנויות שכונתיות או עירוניות של הרשתות שופרסל, מגה וקו-אופ ישראל), ממוצע משוקלל של המחיר לצרכן ברשתות ואחוז השינוי השבועי במחיר לצרכן ביחס לשבוע הקודם. המידע הזה זמין עבורכם בקישור הבא.

אתרים חיצוניים יספקו לכם גם כן את המידע החיוני הזה, תוך בחינת המצב ברשתות ספציפיות בנקודת זמן אחת. אתרים דוגמת MySuperMarket, זאפ מארקט או SuperGET יאפשרו לכם לקבל תמונת מצב לגבי מחירי פירות וירקות. לפני שאתם מחליטים איפה לקנות וכמה, תוכלו להכניס את המוצרים שאתם מעוניינים לרכוש למערכות האלה, ולראות מה פער המחירים בין הסניפים השונים: לא תמיד המידע שתמצאו כאן יהיה תואם בכל מאת האחוזים לנעשה בסניפים בפועל, אבל בהחלט תוכלו לקבל מידע כללי לגבי המקומות אליהם מומלץ יותר להגיע. עשינו למשל בדיקה על כמה פירות וירקות שיכולים להרכיב סל קניות עבור משפחה ישראלית: 1 ק"ג בצל יבש לפני משקל, 1 ק"ג גזר ארוז, 1 ק"ג מלפפון, 1.5 גרם עגבניות לפי משקל, כ-3 ק"ג תפוח אדמה לבן קטיף, 1 ק"ג תפוז, 500 גרם תפוח עץ סמיט, 500 גרם פלפלים אדומים, 1.5 ק"ג בננות, 1.5 ק"ג לימון, 300 גרם אבוקדו קטיף ורביעיית שום. למרות שבבדיקה שעשינו דרך אתר Mysupermarket היו מספר מוצרים חסרים ברשתות שונות (את המוצרים החסרים החלפנו באחרים), גילינו טווח מחירים רחב: החל מכ-62 ש"ח לחבילת המוצרים אצל רמי לוי שיווק השקמה (המחיר לא כולל את השום שלא היה זמין בבדיקה) ועד לכ-80 ש"ח בויקטורי וביינות ביתן, או כ-90 ש"ח בשופרסל אונליין ומגה. הבדיקה הזו כללית ונקודתית מאד, אבל היא מאפשרת להגיע לשתי מסקנות חשובות: אחת, שמדובר על סכומים לא מעטים. השנייה, שכן יש פערים משמעותיים אפילו בין רשתות השיווק, בלי שמתייחסים להבדלים ביניהן לבין הירקנים השכונתיים, השווקים ועוד.

אם קונים, לא זורקים

על פי מחקרים והערכות שונות, הצרכן הישראלי משליך לפח האשפה כ-10% מסל הקניות שלו. אלו הם נתונים בעייתיים מאד. קניתם בשבוע ב-500 ש"ח? מוצרים בשווי של כ-50 ש"ח מזה ילכו לפח. לפי החישוב הזה, בחודש אתם צפויים לשלם כ-200 ש"ח על מוצרים שלא תשתמשו בהם. במקרה של הפירות והירקות התמונה מורכבת עוד יותר, כאשר ההערכות הן שיותר מרבע מהפירות והירקות שאנחנו רוכשים מוצאים את מקומם בפח הזבל, ולא בבטן שלנו. אם מוסיפים לכך תוצרת חקלאית שלא משווקת לציבור, למשל עקב חוסר עמידה בסטנדרטים אסתטיים,מדברים על כחצי מהתוצרת שמספקים החקלאים.

במדריך שלנו בנושא צמצום ההוצאות בקניות בסופר, אנחנו מפצירים לכם לראות מהו תאריך התפוגה של המוצרים, ולהתאים לכך ולהרגלי הצריכה בבית את הכמויות. במקרה של פירות וירקות, לא תוכלו למצוא תאריך תפוגה על גבי הבננות, וגם לא התפוחים או התפוזים. נסו להעריך את מצבם בהתאם למראה של הפירות והיקרות, וחשוב לא פחות – המגע שלהם. דרך טובה מאד לדעת כמה אתם צריכים לקנות היא פשוט לשים לב להרגלי הצריכה בבית שלכם, ובעיקר לכמה מהמוצרים שאתם רוכשים נותרים ללא שימוש. אם אחת למספר שבועות אתם מוצאים את עצמכם משליכים לפח מלפפונים או עגבניות, יכול מאד להיות שאתם פשוט קונים יותר מדי מהם. אחת הסכנות הגדולות ביותר היא לרכוש מוצרים שאנחנו לא זקוקים להם, רק כי המחיר שלהם אטרקטיבי או יש עליהם מבצע. כי זה נהדר לרכוש ירקות במחיר של שקל או שניים לקילוגרם, אבל אם חצי מהירקות האלה ילכו לפח – לא עשינו יותר מדי.

לא כולם מעניקים לזה את תשומת הלב הראויה, אבל לאופן בו אנחנו מאחסנים את הפירות והירקות יש השפעה משמעותית על אורך החיים שלהם. לכל מוצר יש "הוראות הפעלה" משלו, שתוכלו ללמוד עליהן דרך המוכרים עצמם, וכמובן שגם באינטרנט. כך למשל את המלפפון רצוי לאחסן במקרר מעל לנייר מגבת, בעוד שאת התפוחים מומלץ לאחסן בנפרד מפירות וירקות אחרים (בגלל שהתפוח פולט גזים שמאיצים את ריקבון המוצרים האחרים). דוגמא נוספת היא עגבניות אשכול, שבמקרה שלהן מומלץ להסיר לאחר הרכישה את עלי הגביע שעלולים להביא לריקבון. באתר הבא או כאן תוכלו למצוא טיפים חשובים לבחירת ואחסון פירות וירקות. אנחנו ממליצים לכם ללמוד היטב על צורת האחסון של הפירות והירקות שאתם נוהגים לרכוש, כי בדרך זו תוכלו להאריך את אורח החיים שלהם בכמה ימים או אפילו שבועות, ולחסוך כספים תוך כדי.