חדשות    חדשות קרנות נאמנות    

קסם רוצה להשיק תעודת סל על מדד הפחד; רשות ניירות ערך לא מתלהבת!

חברת תעודות הסל – קסם מקבוצת אקסלנס מעוניינת להשיק תעודות הסל על מדד הפחד האמריקאי VIX , אבל נראה שברשות ניירות ערך לא ממש מרוצים מהמהלך – ויש להם סיבות טובות.

המדד האמור הוא מעין הימור על הפחד של המשקיעים. הוא נגזר מהתנודתיות של שוק המניות (בעיקר ביחס לS&P500 ) . המדד בעצם עוקב אחרי סטיית התקן של אופציות על מדד המניות , והפרמטר הזה מעיד על ציפיות המשקיעים ביחס לתנודתיות בשוק. ככל שהמשקיעים חוזים תנודה חדה יותר כך המדד גבוה יותר וההיפך.

כאן, תוכלו להרחיב על מדד הפחד

על כל פנים, השקעה בתעודת סל על המדד הזה מבטאת הפסד גלום שלא בטוח שמובן למשקיעים. הצורך של תעודת הסל להתכסות באופן שוטף מגלמת הפסד של הפרמיה השוטפת על התעודה – הרחבה במדריך, וזו אחת הסיבות שרשות ניירות ערך מקשה על רישום התעודה בארץ. חברת קסם היתה מעוניינת להשיק תעודת שורט ולונג על מדד הפחד, אך ברשות טוענים כי הציבור יתקשה להבין את המוצר. הם צודקים, אבל זו סוגייה מעט פילוסופית – האם רשות צריכה להתייחס לציבור המשקיעים כבורים גמורים, או לתת להם להחליט בעצמם במה להשקיע בהינתן שכל המידע גלוי, שקוף וידוע להם. בעולם מתנדנדים בין שתי הגישות, כאשר בבורסה האמריקאית נוטים להציע שפע של מוצרים ולבטוח במשקיעים הבוגרים לקבל החלטות רציונאליות. כאן זה שונה, אבל האמת שבכל הקשור למדד הפחד – כנראה שבצדק. מדובר בתעודה שמחירה נשחק לאורך זמן ונכון שיש היגון הקיע בה, אך היא לא באמת מספקת לאורך זמן השקעה עם קורולציה למדד הפחד. היא תספק תשואה נמוכה מהשינוי במדד הפחד. אז אולי זה טוב למשקיעים לזמן קצר, אבל אז, זה הופך את ההשקעה למסוכנת מאוד (כמעט כמו סוג של הימור) – ומוצרים כאלו בטח שרשות ניירות ערך לא מעודדת.