חדשות קרנות נאמנות    

קרן ברק ממונפת מעלה שיעור הוספה

 קרן ברק ממונפת (מספר קרן – 5122684), מעלה את שיעור ההוספה ל-0.4%.  מנהל קרן הנאמנות דיווח כי החל מ-6 ביוני יעלה שיעור ההוספה מ-0.02% (שזה עוד נסבל) ל-0.4% – שזה כבר משמעותי. למה להעלות את שיעור ההוספה? נתחיל בכך שמדובר בקנס על המחזיקים בקרן – ברגע שרוכשים קרן עם שיעור הוספה, מפסידים מיד את שיעוןר ההוספה ולהמחשה אם קניתם קרן שמחירה (לאחר שיעור הוספה) הוא 100.4 נקודות, הרי שהשערוך שלה בתיק רגע אחרי הוא (בהנחה ששיעור הוספה 0.4) – 100 אגורות. אם תרצו למכור, תוכלו במחיר של 100.

הרעיון בשיעור הוספה, כך טוענות הקרנות,  לווסת את התנודתיות, לגרום למחזיקים להבין שהם נכנסים לקרן לטווח בינוני וארוך – הרי ככל שהזמן עובר כך הקנס הזה מתפרס על פני תקופה ארוכה יותר והעלות השנתית פוחתת. אבל, בפועל אין כאן באמת הצדקה – שיעור ההוספה הוא פשוט קנס על המחזיקים.

וזה מקומם שבעתיים כשזה בקרן חדשה וקטנה כמו ברק ממונפת. עד לא מזמן הרוב הגדול של הסכומים בקרן היה סכומים של מקורבים (ראו כאן – 76% מהקרן בידי מקורבים), אך לא צריך להתרגש מדי כל הקרן היתה בהיקף של 100 אלף שקל.  בשבוע שעבר הודיעה הקרן  כי המקורבים ירדו לשיעור החזקה של 5.6% (2 מקורבים).

הקרן הזו אמנם חדשה, אבל כבר היו בה כמה מקרים חריגים – ראשית, החזקה בשיעור גבוה של מקורבים; שנית – תשואה מאוד חריגה (מינוס של 23%) ביום אחד. איך זה קרה? ובכן, כשהקרן כל כך קטנה (וזה מה שהיה אז), כל שינוי קטן בנכסים משפיע משמעותית על ערך הנכסים; זה יכול לייצר תשואה גבוה אם הכיוון כלפי מעלה וההיפך – תשואה שלילית כמו שקרה בברק. בקרן הזו הבעיה גדולה יותר כי מלכתחילה מדובר בקרן ממונפת, אז מספיקה אסטרטיגה קטנה שלא מצליחה (ולא מאוזנת – לא מגדרת את ההפסדים) כדי שהתשואה תהיה לא סבירה. הבעיה הגדולה, אגב, היא לא כמו במקרה של ברק (תשואה שלילית גבוה) כי אז זה בולט; הבעיה הגדולה היא במקרים של תשואות  חיוביות, אבל לא חריגות על פני כמה ימים. ואז מה יודע שמדובר בארועים חריגים שלא קשורים לאכות ולביצועים של מנהלי הקרן בטווח בינוני וארוך? אז פשוט התשואה החיובית יכולה לבלבל את יועצי ההשקעות ואת המשקיעים וגם – את מערכות הדירוג של הבנקים, ואז הקרן שעשתה תשואה של עשרות אחוזים כי היו לה אלפי שקלים או רבבות שקלים בקרן, תיכנס (בשנה השנייה שלה) לדירוגים במקום מצויין ותקבל מיליונים רבים – כי יועצי ההשקעות עובדים על פי מערכות הדירוג. כאן הבעיה!

לכתבה על התשואה החריגה בקרן הנאמנות ברק ממונפת 

למדריך על שיעור הוספה – מה זה? ואיך זה פוגע לכם בתשואה