חדשות קרנות נאמנות    

קרן הנאמנות הראל גמישה נתקעה עם סחורה לא סחירה; 21% מנכסי הקרן בהפסקת מסחר או בסחירות נמוכה

הראל פיא (5E) גמישה (היובל) (מספר קרן: 5110556) חשופה מאוד לנכסים/ ניירות ערך לא סחירים. רשות ניירות ערך דורשת מקרנות הנאמנות לדווח באם החשיפה של הקרן נאמנות לנכסים בהפסקת מסחר, או נכסים שפשוט לא נסחרים בשוק מעל מספר ימים, ומסתבר שהראל גמישה חשופה לא מעט .

מנהל הקרן מדווח כי ביום 20/01/2015 היה שיעור החשיפה בקרן לנכסים אשר שווים נקבע בהתאם להנחיות דירקטוריון מנהל הקרן (להלן: "נכסים משוערכים") 21.75% מהשווי הנקי של נכסי הקרן, וזאת לפי הפירוט הבא:

חשיפה לנכסים אשר חלפו שלושה ימי מסחר מאז שהמסחר בהם הופסק: 15.12% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.

חשיפה לנכסים שלא נעשתה בהם עסקה בבורסה במשך לפחות חמישה ימי מסחר רצופים: 6.63% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.

הסיכונים העיקריים הגלומים בחשיפה לנכסים בלתי סחירים בקרן נאמנות, הינם כדלקמן:

(א) העדר יכולת למכור בבורסה ו/או בשוק מוסדר את הנכס הבלתי סחיר, לעיתים גם במשך תקופות ארוכות ביותר.

(ב) כאשר הנכס הבלתי סחיר הינו אגרת חוב עלולה החברה המנפיקה שלא לעמוד בהתחייבויותיה בקשר אליו, כולן או חלקן.

(ג) מכירת הנכס הבלתי סחיר בעסקה מחוץ לבורסה או מחוץ לשוק מוסדר עלולה להיעשות במחיר נמוך יחסית בהשוואה לשוויו.

(ד) שערוך הנכס הבלתי סחיר המוחזק בקרן נעשה על ידי מנהל הקרן ולא על סמך עסקות שבוצעו בפועל בנכס, וזאת בשל העדר מפגש בין קונה מרצון למוכר מרצון בבורסה ו/או בשוק מוסדר, ויתכן שהשערוך האמור אינו משקף את המחיר שהיה נקבע לנכס האמור אילו בוצעה בו בפועל עסקה.

(ה) במצב של קבלת הוראות לפדיון של יחידות בקרן בשיעור גבוה מנכסי הקרן, עלול להיווצר קושי למכור את הנכסים הבלתי סחירים או לקבל תמורת הנכסים האמורים מחיר ראוי כלכלית לצורך תשלום תמורת הפדיון לבעלי היחידות וכן לעמוד בהוראות הדין בדבר שיעור מרבי לניירות ערך של תאגיד בקרן נאמנות. יצוין, שבנסיבות הענין בהן שיעור הנכסים הבלתי סחירים בקרן הינו כאמור לעיל, סבור מנהל הקרן כי סיכון זה הינו נמוך.

  1. הסיכונים העיקריים הגלומים בחשיפה לנכסים דלי סחירות בקרן נאמנות, הינם כדלקמן:

(א) מכירת הנכס דל הסחירות בעסקה בבורסה או בשוק מוסדר או מחוץ לבורסה עלולה להיעשות במחיר נמוך יחסית בהשוואה לשוויו.

(ב) שערוך הנכס דל הסחירות המוחזק בקרן נעשה על ידי מנהל הקרן ולא על סמך עסקות שבוצעו בפועל בנכס, וזאת בשל העדר מפגש בין קונה מרצון למוכר מרצון בבורסה ו/או בשוק מוסדר, ויתכן שהשערוך האמור אינו משקף את המחיר שהיה נקבע לנכס האמור אילו בוצעה בו בפועל עסקה.

(ג) במצב של קבלת הוראות לפדיון של יחידות בקרן בשיעור גבוה מנכסי הקרן, עלול להיווצר קושי למכור את הנכסים דלי הסחירות או לקבל תמורת הנכסים האמורים מחיר ראוי כלכלית לצורך תשלום תמורת הפדיון לבעלי היחידות וכן לעמוד בהוראות הדין בדבר שיעור מרבי לניירות ערך של תאגיד בקרן נאמנות. יצוין, שבנסיבות הענין בהן שיעור הנכסים דלי הסחירות בקרן הינו כאמור לעיל, סבור מנהל הקרן כי סיכון זה הינו נמוך.

  1. ניהול הסיכונים האמורים על ידי מנהל הקרן, נעשה בעיקר באופן הבא:

(א) מנהל הקרן פועל על מנת להקטין את שיעור הנכסים המשוערכים המוחזקים בקרן, אם וככל שהדבר אפשרי וכדאי בנסיבות הענין.

(ב) למנהל הקרן מחלקה כלכלית אשר עוסקת, בין היתר, בהערכות שווי כלכליות לנכסים משוערכים. מנהל הקרן מקיים מעקב אחרי מידע המתפרסם לגבי נכסים משוערכים המוחזקים בקרנות המנוהלות על ידו וכאשר נודע לו על אירועים מיוחדים הקשורים בנכסים משוערכים הוא שוקל האם יש צורך לשנות את השווי בו משוערכים הנכסים האמורים ואם אכן יש בכך צורך קובע שווי זה.

(ג) במקרים מסוימים, משתתף נציג מטעם מנהל הקרן בנציגות של מחזיקי אגרות חוב שהמנפיק שלהן נקלע לקשיים. ההשתתפות בנציגות מקנה למנהל הקרן מידע לגבי מנפיק אגרות החוב האמורות, אשר מאפשר לו להעריך בצורה טובה יותר את שווין של אגרות החוב, וכן מאפשרת לו להיות מעורב בגיבוש תנאי ההסדר לגבי אגרות החוב, ככל שיתגבש, ובכך לפעול לטובת בעלי היחידות בקרן.