חיסכון פנסיוני    פרישה    

קרן פנסיה – אפשר למשוך סכום חד פעמי (בלי מס) !

מעודכן ל-02/2017

אתם מגיעים לפנסיה עם מתנה – סכום פטור ממס בסך של  740 אלף שקל (נכון ל-2016). אתם יכולים להשתמש בפטור הזה במשיכה חד פעמית או להשתמש בזה לפטור על הקצבה, או לשלב בין השניים. אי עושים את זה נכון? אי מחשבים את הפטור על הקצבה ועוד…

קרן פנסיה אמורה לשמש אותנו בתקופת הפנסיה. הרעיון בחיסכון השוטף וההפרשה מהשכר שלנו (לצד הפרשה של המעביד) היא שכאשר נגיע לתקופת הפנסיה ובה כבר לא נוכל לעבוד ולהתפרנס, תהיה לנו הפנסיה שחסכנו במשך עשרות שנים, והיא תשלום לנו כקצבה חודשית – סוג של משכורת שוטפת, ומה יותר טוב מזה?

אז זהו – שלפי כל הסימנים הקיימים כיום – הפנסיה שלכם נשחקת ומתכווצת. הסכומים שצברתם בחיסכון הפנסיוני לא מייצרים תשואה (התשואה על אגרות החוב נמוכה ואפילו אפסית; במקומות מסוימים בעולם היא שלילית!), דמי הניהול עדיין גבוהים. זאת ועוד – תוחלת החיים עולה, זה כמובן מצוין, אבל צריך כסף בשביל לחיות טוב, והמשמעות היא שהסכום שבקופה הגדירו לטווח מסוים, אמור להספיק לטווח גדול יותר, ובשורה תחתונה –  הקצבה צפויה לרדת (ואפילו משמעותית).

ובכל זאת – החיסכון הפנסיוני הוא המרכיב העיקרי ביותר של מה שיהיה לכם מחיה שוטפת בתקופת הפנסיה.

המחוקק, בעת שינוי חוקי הפנסיה והחיסכון הפנסיוני (2008), היה מעוניין מאוד להגדיל את החיסכון הפנסיוני והוא הגדיר הטבות מס משמעותיות למי שיחסוך ויפריש כספים באופן שוטף.

כמו כן, הוא הגדיר קצבה בסכום משתנה (צמוד, שמוערך בכ-4.42 אלף שקל נכון ל-2016), שהיא סוג של המינימום הנדרש. המחוקק מאפשר לחוסכים למשוך כסכום חד פעמי חיסכון שהוא מעבר לסכום הזה. כלומר,  אם כבר הבטחתם סכום של 4.42 אלף שקל בחודש, אתם יכולים לקבל את מה שיש לכם בקרן הפנסיה (מעבר לסכום שמבטיח את הקצבה הזו) כשהוא מהוון להיום. השאלה – אם יהיה לכם על הסכם הזה תשלום מס?

ובכן, בפועל, כל אחד מאיתנו מגיע לגיל פנסיה עם יתרת הון פטורה ממס (סכום מסוים שנקבל ולא נשלם עליו מס).  אנחנו נוכל לבחור איך לנצל את הסכום הזה – האם אנחנו רוצים לנצל את הסכום  בדרך של קצבה פטורה ממס או בדרך של משיכת כספים חד פעמית.

מתנה מהמדינה – פטור ממס על סכום של 740 אלף שקל

יתרת ההון הזו מסתכמת ב-2016 בכמעט 740 אלף שקל, והנה המחשה איך אנחנו יכולים להיפגש עם הכסף, כמענק חד פעמי.

נניח שחסכנו 1.4 מיליון שקל בקרן פנסיה עם מקדם קצבה של 190. המשמעות היא שאם אנחנו משאירים את הכסף (כל הכסף) לקצבה חודשית נקבל סכום של 7,368 שקל (הסכום הנחסך – 1.4 מיליון שקל חלקי מקדם קצבה –  190; מקדם קצבה הוא בעצם התרגום של הסכום הכולל לסכום החודשי/ לקצבה החודשית).

קצבה של 7,368 שקל היא מעבר לנדרש – כ-4,420 שקל, כך שאת הפער (2,948 שקל), ניתן להוון ולמשוך כסכום חד פעמי. הפער המהוון שווה 560 אלף שקל (משתמשים באותו מקדם – 190), והסכום הזה נמוך מתקרת הפטור ולכן כל הסכום יהיה פטור ממס.

ומה עם הקצבה החודשית , האם היא פטורה? לא. הקצבה החודשית פטורה רק אם הפנסיונר מייחס את הפטור לקצבה עצמה. הקצבה חייבת במס על פי המס השולי, בפועל על סכום של 4,420 שקלים לא יהיה מס.

בדוגמה שלנו, הפנסיונר השתמש ב-560 אלף שקל כפטורים ממס בסכום החד פעמי ולכן נותר לו פטור של 180 אל שקל שאותו הוא יוכל לנצל לפטור בקצבה.  הסכום הזה – 180 אלף שקל, מבטא קצבה חודשית פטורה של 947 שקל (180 אלף שקל חלקי מקדם של 190), ועל ההפרש הוא ישלם תיאורטית מס בהתאם למס השולי שלו.

 דוגמה נוספת – נניח שהחיסכון הפנסיוני מסתכם ב-1.9 מיליון שקלים והמקדם הוא  190. מכאן שקצבה החודשית היא 10 אלף שקל. אם אנחנו מעוניינים למשוך את כל הסכום שמעבר לקצבה המינימלית – 4,420 שקל, אזי אנחנו בעצם מפחיתים את הקצבה ב-5,580 שקל (יכולים לקבל 10 אלף שקל ומקבלים את המינימום – 4,42 אלף שקל). הסכום הזה מבטא סכום מהוון של 1,06 מיליון שקל, ומכאן שנקבל פטור על כ-740 אלף שקל, ונהיה חייבים במס על ההפרש – 320 אלף שקל. האם זה תכנון מס אידיאלי? כנראה שלא.

עדיף במצב כזה, למשוך סכום חד פעמי עד תקרת ההון, ולהעביר חלק מהמשיכה לסכום קצבתי – ככה תיהנו  מקצבה גדולה יותר, אך עדיין כזאת ששיעור המס השולי בה יהיה נמוך. כלומר, במקום להיות ממוסים על סכום חד פעמי גדול (ואז שיעור המס שמחושב על בסיס שנתי, יהיה גבוה), ניתן לקבל את הכספים במסגרת קצבה על פני כמה שנים (סוג של פריסה) ואז הסכום השנתי יבטא עדיין מס נמוך יותר, וחיסכון במס הכולל. עם זאת, כל מקרה לגופו! יש מצבים שבהם עדיך למשוך כסכום חד פעמי, ויש מצבים שכדאי להעביר את הסכום כקצבתי – חשוב לחשב לפני שאתם מבצעים פעולה מול הרשויות ומול הקרנות והקופות, כי מדובר בהרבה כסף.

מעבר לכך, זה לא רק עניין של מיסוי, זה גם עניין של צרכים שוטפים, ועניין של תכנון פיננסי נכון – כמה כסף אתם באמת צריכים להשאיר לקצבה? מכלול השיקולים יניב לכם את המשיכה האופטימאלית.

מדריכים נוספים –

פיצויים – כל מה שצריך לדעת? מי מקבל, מתי מקבלים וכמה מקבלים?

מענק פרישה – מי מקבל, מתי מקבלים? ואיך חוסכים במס?


מחשבונים קשורים:

מחשבון פיצויי פיטורין