חדשות    

קרן קיסריה מקימה את שכונת אור ים; חלק מהדירות יהיו במסגרת מחיר למשתכן; כל מה שצריך לדעת על השכונה!

קרן קיסריה מקימה את שכונת אור ים; חלק מהבניינים יהיו במסגרת מחיר למשתכן

קרן קיסריה  שיחד עם עיריית אור עקיבא מקימה את שכונת אור ים בעיר, מנהלת מגעים עם המדינה (רמ"י) במטרה להגיע להסכם בגין חובה של הקרן למדינה בהיקף  עשרות מיליוני שקלים.

פרויקט אור ים שמקימה החברה לפיתוח קיסריה שהיא חברה בת של הקרן, הוא פרויקט  על שטח של כ-1,000 דונם הנמצא בתחום השיפוט של עיריית אור עקיבא, בין כביש החוף לכביש מספר 4. במסגרת הפרויקט, שהינו אחד מהגדולים בארץ, מתוכננות להיבנות 3,500 דירות – חלק קטן צמודי קרקע וחלק גדול בבנייני מגורים של 15 קומות. רוב  השטח המיועד לשכונה הוא בבעלות הקרן תוכנית הפרויקט אושרה בקיץ בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז חיפה, והפרויקט יחל להיות משווק בעוד כחודש. ראו פרטים מלאים בהמשך.

רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) טוענת שקרן קיסריה חייבת לה בגין דמי חכירה שנתיים סכום שעשוי להגיע ל-1 מיליארד שקל, וקיימת כוונה שהעלות הזו/ החוב הזה יוחזר דרך מחירי דירות נוחים במסגרת פרויקט מחיר למשתכן.  ההנחה במחיר למשתכן היא (באזור זה) עשויה להגיע ל-150 אלף שקל, כך שמדובר במאות דירות (מאות רבות) שעשויים להיות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן.

אלא שמדובר במחלוקת משפטית, ולא ברור כלל שקרן קיסריה לא תפנה לערכאות משפטיות, אם כי יש מגעים בין האוצר לבין הקרן

קרן רוטשילד קיסריה הוקמה על-ידי מדינת ישראל ומשפחת רוטשילד בהסכם מ-1962. בהסכם נקבע כי פירות הקרן ישמשו לפיתוח ההשכלה הגבוהה בישראל. לשם כך הועברו לקרן זכויות החכירה והבעלות על 30 אלף דונם באזור קיסריה וכן הבעלות על החברה לפיתוח קיסריה. מאוחר יותר הוקמה חברת בת נוספת בשם החברה לנכסי קיסריה.

לקרן הוענק פטור ממס, שבוטל רק בתחילת שנות האלפיים. עם זאת, ב-1989 הוארך ההסכם בין המדינה למשפחת רוטשילד עד לשנת 2022,ף כאשר לטענת הקרן הבטיח שר האוצר כי המדינה תפעל לחקיקת חוק שיעגן את הפטור שלה ממס.

שווי נכסי הקרן מוערך בלמעלה מ-2 מיליארד שקל.


ביולי 2007 ועדת השרים לעניני חקיקה אישרה הצעת חוק לאיחוד אור עקיבא עם קיסריה – מדובר היה בבשורה של ממש לתושבי אור עקיבא, אבל זה לא קרה.

אלא שממש עכשיו הושלם תכנון של שכונת אור-ים בקצה הדרומי של אור-עקיבא, מול קיסריה (מעבר לכביש 2), ובפועל מדובר על סוג של איחוד בין אור עקיבא לקיסריה. מדובר בשכונת ענק  שעשויה להפוך את פני הסביבה, וכפי שמדגישים בקרן קיסריה  (שהקרקעות בבעלותה) "השכונה החדשה תהווה שינוי ופריצת דרך לאופייה של אור-עקיבא, לעתידה ולמצבה הסוציו-אקונומי". זה עוד לא סופי, המדינה (רשות מקרקעי ישראל) לא מאפשרת שיווק הקרקע ליזמים, לפני שייסגר נושא הקצאת הדירות שישווקו במסגרת 'מחיר למשתכן'.

 באור-עקיבא מתגוררים כ-17 אלף איש. העיר ממוקמת באשכול 4, מתוך 10, בדירוג חברתי-כלכלי, השכר החודשי הממוצע של שכיר נמוך באופן משמעותי מהממוצע הארצי, ועל פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, ביישוב יש 1.4% מקבלי קצבת אבטלה, שזה כמעט פי 2 מהממוצע הארצי. על רקע זה, הציפיות מהשכונה החדשה ברורות –  השכונה החדשה ממוקמת בשטח מאורך וצר בין הכבישים 4 ל-2, וליד צומת פל ים. עד לאחרונה היה השטח בייעוד חקלאי. גודל האתר הוא כ-1,060 דונם, בערך כגודלה של שכונת רמת אביב ג' בת"א. בשכונה מתוכננות 3,480 יחידות דיור (בכל אור-עקיבא יש היום 5,450 יח"ד), שמתוכן כ-350 צמודי קרקע, והשאר בבנייה רוויה. על התוכנית של שכונת אור-ים חתום המשרד החיפאי הוותיק גורדון אדריכלים.

השכונה בנויה על פי הספר – קיים תמהיל דירות מגוון, הבנייה תהיה בעיקר עד לבניינים בני 9 קומות, לצד בנייה גבוהה יות ר- עד 15 קומות, כשבנוסף תהיה בנייה צמודת קרקע. כמו כן, יהיו ארבעה  מרכזי מסחר ותעסוקה, וכמובן שיהיו תשתיות רחבות – גנים, בתי ספר, בתי כנסת ועוד. במרכז השכונה ולאורכה מתוכנן פארק שמשמר חלק מעצי האקליפטוס והחרוב הוותיקים, ובקצותיו שני אזורי איגום, שיאפשרו למי גשם לחלחל.

השטח כאמור שייך לקרן קיסריה,  ורן אורן, הסמנכ"ל לתכנון, ייזום ופיתוח עסקי של החברה לפיתוח קיסריה, הסביר בראיון לגלובס – "עד קום המדינה היו בבעלותו של הברון רוטשילד 550 אלף דונם. הוא העביר 520 אלף דונם לתושבי המושבות (זכרון יעקב, ראשל"צ, גדרה ועוד), ואת השאר מנהלת החברה לפיתוח קיסריה. לקרן יש הסכם עם מדינת ישראל שהקרקעות יישארו ברשות הברון עד שנת 2148. האתר של שכונת אור-ים היה 'no man's land' עד לפני ארבע שנים. הקרן יזמה את שינוי יעוד הקרקע ובזכותה היא בשטח המוניציפלי של אור-עקיבא. הרציו שלנו בבסיס התוכנית היה להתחבר לשלד הישן של העיר הבנויה. הקשר הישיר הוא באמצעות השצ"פ ומוסדות החינוך ושני הרחובות המקשרים – רח' השקמים ורח' דוד המלך. באופן כללי, הרצון שלנו היה שכל אחד יוכל ליהנות ממה שמתאים לו. שטחי המסחר הם בחלק המערבי, מבני הציבור מפוזרים כמקבצים בכל המתחמים והפארק הליניארי רץ מצפון לדרום, אבל יש אונות לקיוסקים ובתי קפה ויש חדירות לתוך השכונה. לא שכחנו את עירוב השימושים. זה לא שאני עובד בת"א וחוזר לעלטה באור-ים. יש מענה להטרוגניות של צרכים".