רכב ותחבורה    

רב קו גם לנסיעות במוניות שירות; מה ההשפעה על המחירים?

האם מדובר במהפכה בתחבורה הציבורית, כפי ששר התחבורה – ישראל כץ, מציג את התוכנית החדשה. תשפטו בעצמכם:  משרד התחבורה משיק תוכנית חדשה לפיה יהיו רב קו והסדרי הנחות גם במוניות השירות. מדובר על הוזלות של עשרות אחוזים בנסיעות הבינעירוניות בכל הארץ – אז כן, זו כנראה מהפכה

ישראל כץ, שר התחבורה הכריז כי לראשונה ניתן יהיה לנסוע באמצעות כרטיס "רב קו" בכל מוניות השירות בארץ וליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים וההטבות הקיימות בכרטיסים אלה. במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בהשתתפות מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, מלי סיטון ובכירים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, הודיע השר כץ על הרחבת השימוש בכרטיס "רב קו" גם למוניות השירות.

"ההרחבה מבוצעת במסגרת הרפורמה בענף מוניות השירות, שנועדה לחזק את ענף המוניות ולהפוך אותו לחלק ממערך התחבורה הציבורית. הרפורמה כוללת בין השאר, הרחבה משמעותית של קווי מוניות השירות ותוספת של קווים חדשים, באזורים בהם קיים ביקוש למוניות", אמר השר כץ.

הנסיעה באמצעות כרטיס "רב קו" תתאפשר בכל קווי מוניות השירות שיופעלו במסגרת המכרזים החדשים. מכרזים אלה יפורסמו בקרוב כחלק מהרפורמה בענף המוניות. יצוין כי הסבסוד לא יחול על קווי מוניות קיימים, אלא רק לאחר יציאתם למכרז.

השר כץ ציין כי הרפורמה בענף מוניות השירות תשפר באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל ותאפשר שילוב אופטימלי של המוניות במערך התחבורה הציבורית. כמו כן, היא תביא להוזלה משמעותית של מחירי הנסיעה במוניות השירות.

שר התחבורה הוסיף כי הנוסעים במוניות השירות ייהנו מהסדרי ההנחות הניתנים כיום במסגרת כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת, בהם מנויים תקופתיים כמו חופשי יומי, שבועי, חודשי ושנתי, וכן ״ערך צבור״ ומעבר חופשי בתוך 90 דקות בין אמצעי תחבורה.

הנוסעים הזכאים להטבות בתחבורה הציבורית כמו תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים, יוכלו לממש אותן גם במוניות השירות שבהסדר. יצוין כי הסדרי הכרטוס החדשים במוניות יחולו בימי חול בלבד. בשבתות וחגים הסדרי הנסיעה הקיימים במוניות השירות יישארו ללא כל שינוי, כנהוג כיום.

"אנחנו לא הולכים לפגוע בסטטוס קוו. כל הפעילות שהיתה נהוגה בסופי השבוע עד היום תישאר בעינה. אנו רואים חשיבות גדולה בשמירה על המצב הקיים, המאפשר לכל סוגי האוכלוסיות, הן הדתיים והן החילוניים, לשמור על ערכיהם ומסורתם מחד וליהנות משדרוג שירותים מאידך", הוסיף השר כץ.

השר כץ ציין כי יישום הרפורמה התאפשר הודות לסיכומים שהושגו בין השר כץ ושר האוצר משה כחלון. מרכיביה של הרפורמה נכללים וצפויים להיות מאושרים בתקציב המדינה לשנת 2018.

בחודשים הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים מהירים לקווי מוניות חדשים בכל רחבי הארץ, בעיקר לאזורי תעסוקה ומוסדות ציבור עם ביקוש רחב, והרפורמה תיושם במלואה בקווים החדשים, כבר בשנה הקרובה.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר ציינה כי רשימת הקווים והמסלולים המתוכננים במסגרת הרפורמה תוצג באתר האינטרנט של משרד התחבורה לעיון הציבור, במטרה לאפשר לו להתייחס ולהעיר הערות לגבי הקווים והמסלולים החדשים.

רפורמה נוספת עליה הכריז השר כץ במסיבת העיתונאים מתייחסת להרחבת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית גם לנסיעות בינעירוניות בכל רחבי הארץ. "הרחבת הרפורמה גם לנסיעות בינעירוניות, בכל רחבי הארץ (למעט אילת) תאפשר למאות אלפי נוסעים ליהנות מהוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים בתעריפי התחבורה הציבורית, באמצעות מנוי חופשי חודשי או יומי", הוסיף השר כץ.

המנוי מאפשר נסיעה חופשית ללא כל הגבלה בתחבורה הציבורית, באוטובוסים וברכבות, בתוך המטרופולינים וביניהם. כך לדוגמא, יתאפשר לנסוע בתוך חיפה, מחיפה לתל אביב ולהמשיך בנסיעה עירונית, בתוך תל אביב וכל זאת במנוי אחד.

רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית הכוללת שלושה שלבים, יצאה לדרך לפני שנתיים (ינואר 2016). השלב הראשון כלל את ארבעת המטרופולינים הגדולים, תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. במסגרת השלב השני שיצא לדרך מספר חודשים לאחר מכן הורחבה הרפורמה לכל הערים והישובים בארץ ובקרוב היא תכלול גם נסיעות בינעירוניות, בכל רחבי הארץ (למעט אילת).

השר כץ ציין כי הרחבת הרפורמה גם לנסיעות הבינעירוניות תביא לצמצום פערים חברתיים ותוזיל באופן משמעותי את יוקר המחייה למשתמשי התחבורה הציבורית בישראל. כמו כן, היא צפויה להרחיב את מעגל המשתמשים בקווי האוטובוסים והרכבת.

שר התחבורה הוסיף כי הרחבת הרפורמה גם לקווים הבינעירוניים תאפשר לנוסע לבחור בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים, אוטובוס או רכבת, הנוסעים לאותו יעד ובכך למעשה תגדיל באופן משמעותי את היצע הנסיעות והתדירות לנוסעים.

"הרחבת רפורמת התעריפים הבינעירוניים הינה מהלך משלים נוסף שהמשרד מוביל לקידום מהפכה כוללת בתחום התחבורה הציבורית. בזכות הרפורמה יוכל כל אזרח לנסוע בכל הארץ, בכל אמצעי התחבורה הציבורית, בעלות מינימלית ובנוחות מרבית", הוסיף השר כץ.