מדריכי השקעות    

רווח למניה – מה זה? ומדוע זה חשוב?

מעודכן ל-04/2019

רווח למניה – מה זה? ומדוע זה חשוב?

רווח למניה (EPS Earning Per Share) הוא פרמטר השקעה חשוב במיוחד בבורסה האמריקאית. הרווח למניה בחישוב גס מבטא את הרווח לתקופה חלקי מספר המניות. בשיטה האמריקאית השוק (אנליסטים ומשקיעים) בוחנים את החברה על פי המכירות שלה, הרווחים שלה, ומסתבר שבעיקר על פי הרווח למניה – כן, עם כל הגודל והמיליארדים בסופו של דבר, השוק בוחן אם פייסבוק הרוויחה ברבעון 2 דולר למניה או יותר, ומה שמדהים שכל סנט חשוב.

השוק בוחן מדי רבעון את התוצאות המדווחות בהתאם לתוצאות המוערכות/ צפי האנליסטים ובמקביל השוק בוחן את התחזית החדשה ביחס לתחזית של השוק (קונסנזוס האנליסטים), והשפה של הרווח היא בסנטים או בדולרים למניה.

החברות מחויבות לפרסם את הנתון הזה בדוחות הכספיים – זה נתון חשבונאי שמופיע אחרי הרווח הנקי. הנתון הזה, בדיוק כמו הרווח מלמד על התשואה שהמשקיע מייצר על השקעתו. הנה דוגמה – נניח שרכשתם מניה ב-20 דולר שמרוויחה 1 דולר בשנה – אזי מכפיל הרווח של המניה – שווי שוק חלקי הרווח (מחיר מניה חלקי רווח למניה) יעמוד על 20 – החזר ההשקעה יהיה על פני 20 שנה, התשואה של המשקיע (בהינתן שהחברה לא תצמח) היא 5% (1 חלקי 20).

 רווח למניה בסיסי ורווח למניה מדולל

למעשה, הרווח למניה מבטא במילים פשוטות כמה מניה אחת הרוויחה. באופן פשטני אם יש לי מניה שמחירה 5 דולר והרווח למניה הוא 50 סנט, אזי כל מניה הרוויחה 50 סנט, כל מניה הרוויחה 10% ( 50 סנט חלקי 5 דולר).

הרווח למניה מופיע בדוחות הכספיים בשתי צורות – הרווח הבסיסי למניה (Basic EPS), ורווח מדולל למניה (Diluted EPS). הרווח למניה הבסיסי מבטא את הרווח חלקי מספר המניות שקיימות עכשיו (במועד הדוח הכספי). והרווח המדולל והמדויק יותר מבטא את מספר המניות לרבות המירים כמו אופציות ואגרות חוב להמרה. זה הרווח הנכון – איא אפשר להתעלם כמובן מההמירים למינהם בעיקר כשסיכוי ההמרה גבוהים (החשבונאות מתייחסת למרכיב עם סיכוי המימוש הגבוהים).

בנוסף לרווח למניה יש גם את התזרים למניה – Cash EPS. מדובר בפועל על מזומן שנוצר מפעילות שטפת חלקי מספר המניות.

חשוב להדגיש כי במקרים רבים הדוחות שמתפרסמים בוול-סטריט הם דוחות לא חשבונאיים ( NON GAAP ) והממשעות היא שהדוחות מנוטרלים הוצאות חד פעמיות וסעיפים שהנהלת החברה אינה סבורה שהם נחוצים לצורך הערכת שווי המניה ושווי החברה. ועל רקע זה, הנהלת החברה מחשבת את הרווח למניה על פי הדוח הלא חשבונאי. הרווח למניה הזה הוא הרווח שאליו מתיישרים ואותו בודקים האנליסטים והמשקיעים.

סיכום

  1. רווח למניה הוא מושג חשוב בשוק ההון. אנליסטים ומשקיעים מדברים בשפה של רווח למניה
  2. רווח למניה הוא הרווח חלקי מספר המניות
  3. הרווח למניה המדולל מתחשב גם באופציות ואגרות חוב להמרה  הוא מדויק יותר והוא בפועל הרווח למניה הקובע
  4. הרווח למניה מבטא בעצם כמה מניה אחת הרוויחה; והוא גוזר בעקיפין את התשואה למניה ואת מכפיל הרווח

באותו הקשר…

מה זה ארביטראז'?

מה זאת מכירה בחסר? 

השקעה במניות

מניית טבע