חדשות    

"רוכשים פטנציאלים שיושבים על הגדר עשויים לרוץ ולרכוש דירות"

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג

הכלכלנים של חברת הדירוג מידרוג שמספקת אנליזות ודירוגים על אגרות חוב וחברות, סבורים ששוק הדירות עשוי להתחמם בחודשים הקרובים. "הרוכשים הפוטנציאליים שיושבים על הגדר,  עשויים לרוץ ולרכוש דירות", כותבים הכלכלנים ומוסיפים – "ההאטה בקצב המכירות של דירות חדשות בשנה האחרונה, יחד עם צמצום משמעותי בשיווק קרקעות רמ"י לפרויקטים שאינם תחת תוכנית "מחיר למשתכן", הובילו לירידה בהיקף התחלות הבנייה ובהיקף היתרי הבנייה, ולצמצום במלאי הדירות הזמינות למכירה.

"צמצום הפעילות בשנים הקרובות צפוי להוביל ללחץ תזרימי וירידה במרווחים של מגזר הביצוע (החברות הקבלניות), המתאפיין ברכיב גבוה של הוצאות קבועות ואשראי ספקים בהיקף משמעותי. מעבר לכך, אנו נכנסים לשנת בחירות, ובהתאם רמת השונות של התרחישים השונים. מחד, ככל שיסתמן שמדיניות הממשלה בעניין אופן שיווק קרקעות לא צפויה להשתנות, הדבר יקנה המשך של 'רוח גבית' לקצב האיטי בו מתנהלות המכירות כיום.

"מאידך, צפי לשינוי המדיניות עשוי לגרום לכל אותם רוכשים פוטנציאליים אשר 'יושבים על הגדר' לרוץ ולרכוש דירות, על רקע הריבית שהינה עדיין נמוכה ברמה ההיסטורית. נזכיר, כי התפרצות כזו אחרי מקרי האטה קודמים גרמה עלייה מהירה וחדה של מחירי הדירות".

"בשוק המשרדים, אנו צופים שבשנת 2019,  היקף הייזום בעיקר באזורי ביקוש ימשיך להיות בקצב גבוה, וכך גם קצב האכלוס".

ומה לגבי הקניונים – "בשנת 2019, אנו נהיה עדים להמשך, המגמה של השנים האחרונות.  תימשך עלייה בשיעור הקניות באינטרנט, וזאת גם על רקע הכניסה העתידית של אמזון לישראל. להערכתנו יגבר הלחץ מצד הרשתות על בעלי הנכסים על מנת למתן את שיעור שכר הדירה. אנו נמשיך להיות עדים לשינוי תמהיל המרכזים, כך שמחד בצד המסחרי ייטו יותר לתחומי הבילוי וההסעדה, ומאידך, תהיה נטייה לעירוב שימושים במתחם כגון: משרדים, דיור, דיור מוגן וכדומה".

מידרוג מורידה את הדירוג של אגח אינטרנט זהב – נו, באמת, עכשיו מתעוררים?

מנכל מידרוג: המשחק המסוכן של ריבית לא ריאלית יוצר תמחור חסר לסיכוני שוק, סיכוני אשראי ותמחור עודף לנכסים