מדריכי צרכנות    

רוצים דרכון פורטוגלי: למי מגיע וכמה עולה?

ב- 2015 פורטוגל הצהירה כי היא מאפשרת ליהודים ממוצא ספרדי להוציא דרכון פורטוגלי, ולמעשה להוציא אזרחות אירופאית. בישראל יש מאות אלפי זכאים, יהודים שמוצאם בקהילות הספרדיות של מרוקו, טוניס, מצרים, אלג'יר, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה, יוגוסלביה וסוריה.

הישראלים מאוד אוהבים דרכונים אירופאים, אם זה בגלל שהוא פותח בפניהם את האפשרות לחיות, לעבוד וללמוד במדינות האיחוד האירופי, או בגלל שאיתו אפשר לבקר במדינות שאי אפשר להיכנס אליהן עם דרכון ישראלי, לקבל פטור מויזה לארה"ב ומביקורת דרכונים בכניסה לאירופה. אז מה צריך לעשות כדי להיות פורטוגלים כשרים, כמה זה עולה וכמה זמן זה לוקח? כל התשובות במדריך הבא.

כמו מדינות אחרות באירופה (מישהו אמר גרמניה?), פורטוגל מצויה במשבר דמוגרפי קשה, עם אחוז ילודה נמוך במיוחד. גם המצב הכלכלי במדינה לא מזהיר, וצעירים רבים עוזבים את המדינה בחיפוש אחר הזדמנויות להתפתחות מקצועית. בפורטוגל מקווים החוק החדש יביא למדינה הגירה של אוכלוסייה משכילה ובעלת אמצעים, שתעודד השקעות ותניע את הכלכלה המנומנמת.  

בניגוד לספרד שהערימה לא מעט קשיים על הוצאת דרכון ספרדי, ממשלת פורטוגל בחרה להקל על מגישי הבקשה ובמקרה זה אין מבחני שפה, הכרת ההיסטוריה, השבעה למלך ולדגל ועוד, לכן תהליך הוצאת הדרכון נחשב לפשוט יחסית.

תהליך ההוצאה: ההליך בנוי משלושה שלבים. בשלב ראשון, קודם כל יש לרכז את כל המסמכים להגשה ראשונית לקהילה היהודית. המסמכים אמורים להוכיח כי אתם צאצאי קהילה יהודית ספרדית. בשלב שני,  לי לתרגם לפורטוגזית את המסמכים המקוריים, ולהחתים נוטריון ואפוסטיל. את המסמכים שולחים למשרד המשפטים בפורטוגל. השלב השלישי הוא קבלת תעודת לידה ואישור לאזרחות.

השלב הכי בעייתי הוא איתור המסמכים. אם אתם ילידי הארץ, התהליך צפוי להיות קל יותר, אך לא תמיד קל לאתר מסמכים מהעבר כמו תעודת לידה של ההורים והסבים.

כמה עולה: כמובן שאם תעשו זאת בעצמכם, המחיר יהיה ידידותי יותר מאשר במקרה ותעזרו בעורך דין המתמחה בהוצאת דרכון פורטוגלי.

מי שנולד בישראל, וצריך לאשר רק 2 מסמכים במשרד החוץ (מרשם פלילי ותעודת לידה) ישלם פחות מאדם שנולד במרוקו או בטורקיה, וצריך להביא משם את המסמכים.

הקהילה היהודית גובה 500 אירו לאישור קהילה שאכן המסמכים מאושרים. אם אתם מגישים בקשה עבור יותר מבן משפחה אחת, הסכום פוחת ל 250 אירו.

בנוסף דורשת ממשלת פורטוגל  250 אירו עבור בולים.

אם תעזרו בעורך דין, המחיר שיכלול איסוף מסמכים ואימות באפוסטויל ממשרד בחוץ, תרגומי נוטריון לשפה הפורטוגזית, הגשה לקונסרבטוריום ושכר טרחה למשרד עורכי דין להגשת התיק ומעקב יהיה כ- 10,000 ש"ח.

ככול שיותר בני משפחה מגישים יחדיו בקשת אזרחות פורטוגלית כך מחיר הוצאת דרכון פורטוגלי פוחת.

אם תבקשו להוציא דרכון לכל המשפחה, תקבלו  הנחה, מכיוון שחלק מהעבודה כבר למעשה מבוצעת עבור הלקוח הראשון (מציאת הקשר ההיסטורי למגורשי ספרד ופורטוגל) .

חלק מהמשרדים אינם גובים כסף על בדיקת הזכאות הראשונית. תדרשו לשלם דמי רצינות לפני השלב הראשון, של הפנייה לקהילה היהודית בפורטוגל. במידה ואישור הקהילה היהודית לא מתקבל, תקבלו את כספכם חזרה. הקפידו לקבל על כך התחייבות בכתב ממשרד העו"ד.

כמה זמן לוקח?

אם תבחרו לצאת לתהליך לבד, קשה להעריך כמה זמן זה יקח. אם רוב המסמכים נמצאים כבר בידכם, זה יכול לקצר מאוד את התהליכים.

דרך משרד עורך דין, בדיקת הזכאות הראשונית אורכת בין 1-3  ימי עבודה. הליך קבלת אישור הקהילה היהודית בפורטוגל (סרטיפיקאדו) אורך בין חודש לחודשיים .אם התשובה חיובית, הליך קבלת האזרחות ממועד הגשת הבקשה לאזרחות אורך בממוצע לפחות שנה וחצי. כלומר קחו בחשבון שהתהליך כולו יארך לפחות שנתיים.

רועי וולף
היי, אני רועי. בוא נבדוק את זכאותך לדרכון פורטוגלי.
מתחילים...
אנא הזן שם מלא
שלום {{name}}, מה גילך?
אנא בחר גיל
{{name.split(' ')[0]}}, האם נולדת בישראל?
{{name.split(' ')[0]}}, האם יש לך שורשים יהודיים באחת המדינות הבאות?
מרוקו, לוב, תוניס, אלג'יר, מצרים, סוריה, עיראק, טורקיה,
יוון, בולגריה, ספרד, איטליה
{{name.split(' ')[0]}}, האם את/ה נשוי/אה?
{{name.split(' ')[0]}}, האם יש לך ילדים?
אוקי, סיימנו. נתקשר לעדכן...
אנא הזן מספר טלפון
{{name.split(' ')[0]}}, נראה שיש לך סבירות גבוהה לזכאות לדרכון זר.
נחזור בהקדם למידע מפורט.
בהצלחה 🙂