חדשות    

ריבית המשכנתא בנובמבר – הצמודה עלתה ל-2.58%; השקלית ירדה ל-2.46%

קרנית פלוג; איור:אורקה

ריבית המשכנתא הצמודה למדד בחודש נובמבר  עלתה לעומת חודש קודם בכ-0.1% ל-2.58%- כך עולה מנתוני בנק ישראל. הריבית הצמודה עלתה בכ-0.6% בחצי השנה האחרונה.  מגמת העלייה מיוחסת בעיקר להמשך הביקושים לדירות, תוך כדי ניצול הריבית הזולה על המשכנתאות. ועדיין – למרות עליית הריבית, מדובר בריבית מאוד נמוכה בראייה ארוכת טווח. נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג ממשיכה בקו של הנגיד הקודם, פרופ' סטנלי פישר ודואגת לריבית נמוכה במיוחד, בטענה שפשוט זה מה שקורה בעולם, אבל בינתיים, מתנפחות בועות – ככה זה שהריבית נמוכה, אין במה להשקיע וכספים זורמים לכל הכיוונים גם לדירות. מעבר לכך, הריבית הנמוכה מעודדת אנשים רבים לקחת מימון זול ולקנות דירה.

על הרקע הזה, חלק גדול מהיקף המשכנתאות שנלקחות בחודשים האחרונים הוא מחזורי משכנתא – סגירת משכנתא קודמת בריבית גבוה ולקיחת משכנתא קיימת בריבת נמוכה יותר. הכדאיות של המחזור תלויה בריבית המשכנתא ובעמלת הפירעון המקדם – כאן, תוכלו לבדוק את כדאיות מחזור המשכנתא שלכם.

כך או אחרת, ריבית המשכנתא עולה  לרוב ככל שתקופת המשכנתא ארוכה יותר. הריבית לתקופה של 25 שנה ומעלה מסתכמת ב-3.06%, לעומת 3% לתקופה של 20 עד 25 שנה, ולעומת ריבית של 2.85% לתקופה של 15 עד 20 שנה. הריביות הצמודות בנובמבר בכל תקופות המשכנתא גבוהות מהריביות בחודש שעבר – הנה הנתונים המלאים:

ריבית צמודה

במקביל לריבית הצמודה, פרסם בנק ישראל את נתוני הריבית השקלית. כאן, נרשמה בממוצע ירידה לריבית של 2.46%, לעומת 2.5% בחודש הקודם, אך הירידה נובעת בעיקר משינוי משמעותי בריבית במשכנתאות הקצרות לטווח של עד 5 שנים (ראו טבלה). ככלל, היתה יציבות בריבית המשכנתא השקלית לתקופות הארוכות יותר.

ריבית שקלית

ריבית משכנתא – מה ההבדל בין ריבית קבועה למשתנה?

אתמול פרסם בנק ישראל את היקף המשכנתאות באוקטובר. היקף המשכנתאות הסתכם ב-4.6 מיליארד שקל – עדיין גבוה וזאת למרות הירידה בביקוש לדירות מצד משקיעים (על רקע העלאת מס הרכישה למשקיעים), ולמרות שמדובר בחודש החגים שעונתית חלש יותר מחודשים אחרים.

גם חודש ספטמבר היה עם היקף משכנתאות גבוה – 4.2 מיליארד שקל. מתחילת השנה נלקחו משכנתאות בהיקף של 53.8 מיליארד שקל – קצב של 4.5 מיליארד שקל בחודש. בכל שנת 2014 נלקחו משכנתאות בהיקף של 51.6 מיליארד שקל – קצב חודשי של 4.3 מיליארד שקל.

החודשים הבולטים בלקיחת משכנתאות היו במרץ עד יוני. משקיעים רבים החליטו להקדים את רכישת הדירות על רקע העלאת מס הרכישה. בחודשים האחרונים הקצב עדיין גבוה, אבל מתחת לשיא של מעל 6 מיליארד שקלים.

בחודש אוקטובר, לראשונה לאחר תקופה ממשוכת, עקף סך המשכנתאות בריבית משתנה את סך המשכנתאות בריבית קבועה. הלווים נטלו משכנתאות בריבית קבועה ב-2.28 מיליארד שקל באוקטובר, ואילו היקף המשכנתאות בריבית משתנה עמד על 2.33 מיליארד שקל.