חדשות    

ריבית משכנתא באוקטובר – ממשיכה לרדת; מה זה אומר על שוק הדיור?

ריבית המשכנתא יורדת! האם זה מאותת על חולשה בשוק הדירות? 

ריבית המשכנתא יורדת וזאת כבר מגמה – בחצי השנה האחרונה ירדה הריבית הממוצעת במשכנתאות צמודות מדד בכ-0.4% ל-3.56%. הריבית למעל 25 שנה ירדה מ-4.34% ל-4% וחזרה כמעט שנה אחורה. הריבית ל-20 עד 25 שנה – התקופה הפופולארית ביותר במשכנתאות, ירדה בכ-0.3% ל-4.03%. אגב, מעניין לראות שהריבית ל-20 עד 25 שנה עולה בממוצע על הריבית למעל 25 שנה, והסיבה היא פשוטה – ביקושים למשכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה מייקרות את הריבית. זה לרוב לא קורה – לרוב ככל שהתקופה ארוכה יותר כך הריבית גבוה יותר. המשמעות הפרקטית היא שכדאי לכם לבדוק ריביות בתקופה ארוכה – 25 שנה ומעלה, ייתכן ותקבלו ריבית טובה.

הריבית הממוצעת לחודש אוקטובר, כך עולה מנתוני בנק ישראל (תוקף הריבית מ-17 באוקטובר) דווקא עלתה לתקופות הקצרות – הריבית ל-5 עד 10 שנים עלתה ל-3.22% לעומת 3.08% בחודש הקודם. אך לתקופות הפופולאריות כאמור הריבית ירדה. הירידה הזו מגיעה אחרי עלייה של 2% בשנתיים האחרונות, אבל ככלל – בשנים האחרונות הריבית בשפל – עוד אחוז למעלה, פחות אחוז, ביחס לממוצע ארוך הטווח, מדובר ברמת ריבית נמוכה במיוחד. והריבית הנמוכה הזו היא זו שחיממה את שוק הדירות בשנים האחרונות – אנשים פשוט בריבית האפסית החליטו שזה זמן טוב לקנות דירה.  אגב, נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג התראיינה לתקשורת בחודשים האחרונים וטענה שהריבית של בנק ישראל (שהיא בין היתר גם הבסיס לריבית המשכנתא) לא השפיעה על שוק הדירות – ממש לא ברור, איך היא הגיעה למסקנה הזו, וזה רק ממחיש את הבעיתיות שבלימודי הכלכלה – כל כלכלן יכול להוכיח מה שמתאים לו.הרי זה לא באמת מדע, ובטח שלא מדוייק

ריבית משכנתא שקלית – ירידה בריביות לתקופות הארוכות

ריבית המשכנתא השקלית הממוצעת לחודש אוקטובר עלתה בשיעור מתון ל-3.04% לעומת 3% בחודש הקודם. עם זאת, הממוצע קצת "משקר" – הריביות לרוב תקופות המשכנתא ירדו, במיוחד לתקופות הפופולאריות. העלייה כביכול בריבית הממוצעת נובעת מההלוואות לתקופה קצרה, אך בפועל הריביות האלו כמעט ולא רלבנטיות לשוק המשכנתאות (הן בהיקף קטן במיוחד).

הריבית השקלית לתקופה של מעל 25 שנה ירדה ל-4.85% לעומת 5.22% לפני כחצי שנה – ירידה של כמעט 0.4%. הריבית  ל-20 עד 25 שנה ירדה ל-4.69% לעומת מעל 5% לפני חצי שנה – ירידה של מעל 0.3%. הריבית על משכנתאות ל-15 עד 20 שנה ירדה ל-4.31% בהשוואה ל-4.71% לפני חצי שנה – ירידה של 0.4%.

ריבית יורדת – מה זה אומר על שוק הדירות?

הירידה בריבית המשכנתא נובעת ככל הנראה מהתקררות מסוימת בשוק הדיור – רוכשי הדירות מחכים , הם יושבים על הגדר, הם יצאו מהשוק לטובת הפרויקטים של מחיר למשתכן, מספר העסקאות יורד, הביקושים למשכנתא יורדים, ובהתאמה התחרות בין הבנקים יורדת, והריבית עולה. זו הכלכלה בפשטותה , אבל מה הלאה? ובכן זה ממש לא ברור, זה נכון ששוק הדירות נמצא בקיפאון מסויים, אבל השוק הזה ממש לא ניתן לנבואה. צריך לזכור שלמרות הירידה בביקושים (שנובעת ממחיר למשתכן) המחירים עדיין לא יורדים. צריך גם לזכור שהריבית בשפל – ריבית בנק ישראל בשפל וכשהיא תעלה היא צפויה לקחת איתה את ריבית המשכנתא, והיא תעלה, זאת רק שאלה של זמן.