חדשות    

ריבית ריאלית שלילית – מתי זה ייפסק?

בנק ישראל, החלטת הריבית, ריבית בנק ישראל

מדד המחיירם לצרכן מרים ראש בחצי השנה האחרונה. אז אולי אנחנו לא במרכז התוואי של בנק ישראל – 2% (תוואי של 1% עד 3%), אבל אנחנו בהחלט בתוואי- כנראה שבחלק התחתון של התוואי.

אלא שהריבית עדיין 0.1% בלבד. משמע יש בארץ ריבית ריאלית שלילית משמעותית. המצב הזה מתאים למשק שצריך תמריצים  (הרחבה מוניטרית). אלא שזה כבר לא המצב של המשק הישראלי –  הכלכלה שלנו צומחת בקצב גבוה ביחס לעולם המפותח, האבטלה נמוכה, השכר נמצא במגמת עלייה, ולפי כל הפרמטרים אנחנו לא במקום של הרחבה מוניטרית.

ועל רקע זה, די ברור שתהיה עליית ריבית במהלך 2019.

בנק ישראל עצמו הזכיר ריבית של 0.5% בסוף השנה הבאה.  זאת לא הבטחה, זה יעד, ובנק ישראל יזוז בהתאם לאירועים שיתרחשו בשנה הקרובה. אלא שגם ריבית של 0.5% היא לא ביג דיל, ההיפך – צריך להיות גבוה עוד יותר כדי להימנע מריבית שלילית.

לעלייה הצפויה בריבית יש כמובן השלכות גדולות גם על ההשקעות שלכם – בשוק שבו הריבית בעלייה יש שינוי טעמים לכיוון ההשקעות הסולידיות. אם עד היום האלטרנטיבה להשקעה במניות היתה סביב האפס בפיקדונות ואולי כמה אחוזים באגרות חוב, הרי שככל שהריבית תעלה, האטרקטיביות של האלטרנטיבות הסולידיות יעלו – הדבר יביא להסטת כספים מהמניות לאגרות החוב ולפיקדונות.

 

 

מדריך ריבית

ריבית פריים – ככה הבנקים עושים עליכם קופה