רכב ותחבורה    

רכיבה באופניים חשמליים – רק עם רישיון

התוכנית להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים, יוצאת לדרך. התוכנית שגיבש לאחרונה משרד התחבורה מתרכזת בהסדרת הפיקוח והאכיפה של השימוש באופניים חשמליים. היא אמנם אינה כוללת טיפול בתשתית הנדרשת לרכיבה בטוחה – שבילי אופניים, אבל מדובר בכל זאת בצעד חשוב מאוד להגברת האכיפה והגדלת הבטיחות של הרוטכבים ושל הולכי הרגל.

רישום אופניים חשמליים וניהול מאגרם
קורס הכשרה למי שטרם הוציא רישיון נהיגה
חובת חבישת קסדה ואפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה
הגדלה משמעותית של הקנסות וענישה עד להחרמת האופניים החשמליים ודחיית מתן רישיון נהיגה בשנה

עד עתה, השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים נעשה ללא רגולציה מתאימה וכתוצאה מכך, מאות בני נוער נפגעים מדי שנה.

על-פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), מתחילת השנה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים – כפול בהשוואה לשנת 2017 כולה. "אני מברך על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה במשרדי הממשלה, במשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, בתיאום עם המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הפנים. אני קורא לכל הרוכבים – רכבו בזהירות ורכבו באחריות", אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה.

החל מ-1 בינואר 2019 ייאסר על רוכב אופניים או קורקינט חשמליים, שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים.

הקנס בגין רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע ללא קסדה יועלה מ-250 שקל ל-1,000 שקל.

כמו כן, משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של 10 אלפים שקלים לכל כלי דו-גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.

בנוסף – יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה.

קבלת רישיון הנהיגה תידחה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).

לוחית זיהוי לאופניים חשמליים – פתרון ראוי, אבל שר התחבורה נגד!

אופניים חשמליים – מהם הסוגים? איך לבחור? כמה זה עולה?