רכב ותחבורה    

רכישת רכב או רכב בליסינג – מה עדיף?

מעודכן ל-05/2022

 

רכישת רכב או רכב בליסינג – מה זה רכב בליסינג מימוני לעומת ליסינג תפעולי? והאם עדיף ליסינג או רכישת רכב? – היתרונות והחסרונות של כל רכישה לעומת ליסינג

אם אתם זקוקים לרכב שיהיה זמין עבורכם תמיד, האפשרויות הקיימות, והסבירות היחסית, כמו תחבורה ציבורית או אוטותל, קאר2 גו ועוד, שפועלות במרכז הארץ, לא בהכרח מתאימות לכם. האפשרות שנותרה לכם היא לרוב לקנות רכב, אבל איזה? רכב חדש או רכב יד שנייה? ובכן, חשוב לדעת שאלו לא הפתרונות היחידים. אתם יכולים לשכור רכב בליסינג. מה זה בעצם אומר? כמה זה עולה? לפניכם כל מה שצריך לדעת על ליסינג.

ישנם שני סוגים של ליסינג: האחד, ליסינג מימוני, או ליסינג פרטי, פתרון מימון שהפך לפופולרי הרבה יותר בשנים האחרונות. השני, ליסינג תפעולי, שבו מדובר על מימון הרכב לצד תחזוקה שוטפת מצד חברת הליסינג. השירות התפעולי מקובל בחברות – כאשר עובדים מקבלים רכב מהעבודה הם בעצם מקבלים רכב בליסינג תפעולי, והחברה אחראית על כל הטיפולים והתיקונים השוטפים.

כאן נתייחס בעיקר לליסינג מימוני. מה הם המאפיינים והיתרונות של ליסינג מימוני ביחס לרכישת רכב ומתי מתאימה כל אחת מהאפשרויות?

ליסינג פרטי: חוקי המשחק העיקריים

ליסינג הוא למעשה החכרה של רכב לטווח ארוך – עד חמש שנים בדרך כלל– כך שהוא יוכל לשמש את הלקוח בכל אותה תקופה. עסקאות הליסינג מבוססות על מקדמה ראשונית בגובה של כ-15%-30% ממחיר הרכב ועל תשלומים חודשיים שמעבירים לחברת הליסינג לכל אותה תקופה. מחיר המחירון שנלקח בחשבון לצורך העסקה הוא בהתאם לדגם הרכב, אך עצם הבעלות של חברת הליסינג עליו אמורה להפחית את המחיר בכ-10%-15% ביחס לכלי רכב חדישים "מהניילונים". ברוב המקרים הרכב יהיה רשום על שמה של חברת הליסינג, עד תום התקופה שבה יכול הלקוח להשלים את הרכישה של הרכב. במצב הזה, התשלומים שהלקוח כבר שילם על הרכב מקוזזים מהשווי הנוכחי שלו. הסכום המקוזז מוסכם כבר בתחילה.

ניקח לדוגמה רכב שמחיר המחירון שלו 125,000 שקל, כשהמקדמה היא בגובה של 20%, כלומר 25,000 שקל, והעסקה היא בתשלומים קבועים של 1,500 שקל למשך 36 חודשים, כלומר 54,000 שקל בסך הכול. בתום התקופה של שלוש השנים הלקוח משלם על הרכב 79,000 שקל. מכאן שנדרש ממנו להשלים 46,000 שקל לצורך רכישת הרכב. שימו לב שהחישוב הזה כללי מאוד ולא מתייחס לריביות, להצמדות או אפילו לעמלות שקיימות בחלק מהסכמי הליסינג. אגב, בדרך כלל בליסינג הריבית לא תחושב באופן נפרד, אלא תגולם מראש בתשלומים שמשלמים על הרכב (הצמדה למדד מסוים, לעומת זאת, כן יכולה להיות).לפני שאתם מבצעים את החישובים בידקו האם צפויות תוספות למחיר שתשלמו, שעשויות כמובן לשנות את התמונה מבחינתכם.

אופציות אחרות בתום התקופה הן להמשיך את עסקת הליסינג עם רכב חדיש אחר, או לצאת ממנה לחלוטין עם סיום כל ההתחייבויות הכספיות לחברת הליסינג. אם רוצים להפסיק את העסקה לפני תום תקופת ההסכם, צריך לזכור שיש בזה סיכון מסוים: יש חברות שגובות קנס של כמה אלפי שקלים על עצם הביטול, אך יש גם כאלה שגובות קנסות מינימליים או אפילו לא גובות קנסות בכלל. אגב "קנסות" – בחלק מהחברות יש צורך בתשלום חד פעמי על התחלת העסקה, בגובה של כ-500 שקל. בידקו אם יש סעיף כזה בעסקת הליסינג שלכם, ואם כן – נסו להתמקח במטרה להוריד או לבטל אותו. סעיף בעייתי נוסף הוא עמלת הגבייה של התשלומים, כשרוב החברות להתרשמותנו לא גובות עמלה כזו, להבדיל מעסקאות שבהן מעורב צד שלישי כלשהו, דוגמת בנק או חברת אשראי.

שאלת הבעלות על הרכב אינה קבועה בין החברות השונות, ועשויה להשתנות בכל עסקת ליסינג. בחלק מהמקרים הבעלות היא של חברת הליסינג, מה שלא מגביל את הנהג יותר מדי מבחינת הנהיגה שלו על הרכב, אבל כן משפיע על ירידת הערך שלו, שנעשית בקצב גבוה יותר. במקרים אחרים הרכב רשום אמנם על שם מי שמבצע את עסקת הליסינג, אך עם כוכבית די גדולה: שיעבוד שלו לחברת הליסינג.

תחום הליסינג עבר שינויים משמעותיים בישראל בשנים האחרונות. התחום שהיה בתחילה נחלתם הכמעט בלעדית של העסקים, בעיקר במסגרת הליסינג התפעולי, התחיל להיות לגיטימי במגזר הפרטי. שינוי חשוב אחר הוא שחברות הליסינג מאפשרות כיום ליסינג על כלי רכב חדשים, מיד ראשונה ועם אפס קילומטראז', אבל צריך לזכור שמרגע שהרכב עובר לחזקתם של הנהגים הוא כבר מוגדר כיד שנייה. יש לכך כמובן השפעה על המחיר שלו בעתיד, אם מעוניינים למכור אותו בתום עסקת הליסינג ואחרי שמשלימים את הרכישה. זאת ועוד, ירידת הרכב במקרה שהוא בבעלות חברת הליסינג נוטה להיות משמעותית ביחס לבעלות של אדם פרטי עליו, עם פער אפשרי של כ-10%-15% לשנה.

השאלה המשמעותית: ההון הראשוני

מהסקירה הכללית שעשינו כאן של הליסינג הפרטי אפשר ללמוד פחות או יותר על המצבים שבהם הוא מומלץ, ולעומתם על החסרונות המאפיינים אותו. מעל הכל, הליסינג הפרטי מתאים לאנשים שאין להם ההון העצמי הגבוה הדרוש לרכישת רכב בישראל, בטח אם מדברים על רכב חדש. מחירי הרכב המשומש כיום הם לא בשמיים, ולכן אנחנו מאמינים שעם קצת השקעה, חיסכון והכנסה סבירה ניתן לעמוד בהם בלי לקרוע את הכיס.

למרות שגם יבואני וסוכנויות הרכב מאפשרים לחלק את הרכישה למספר רב של תשלומים, בדרך כלל אין כאן את רמת הגמישות שמציעות חברות הליסינג וגם לא את האפשרות לחלוקה למספר גדול כל כך של תשלומים: למעשה, בלא מעט מקרים משלמים תשלום אחד בלבד, בעיקר אם רוכשים את הרכב במגזר הפרטי, מה שמצריך לקיחת הלוואה מהבנק. שימו לב שאפשר לבחור באופני פריסה שונים של תשלומים בליסינג, או "לשחק" עם המקדמה על חשבון התשלומים החודשיים, ולהיפך (ככל שהמקדמה גדולה, כך יקטנו התשלומים החודשיים). בהמשך לכך ההון הראשוני הדרוש לרכישת הרכב יהיה גבוה יותר מזה הנדרש לעסקאות ליסינג.

לעומת זאת, במקרה של רכישת רכב רוכשים רבים שאין להם ההון הראשוני וגם לא הכנסה חודשית אינסופית, מבינים כי כדי להגשים את החלום הם צריכים לפנות לסניף הבנק שלהם ולקחת הלוואה בסדר גודל משמעותי יחסית. ההלוואה הזו תהיה גם היא בתנאים שונים, שמשתנים בכל אחד מהמקרים – בעיקר מבחינת הריבית, שיכולה להגיע גם לכ-4%-5%. באופן השוואתי הריבית בבנק עשויה או אפילו נוטה להיות גבוהה ביחס לליסינג, כשפנייה לחברות פיננסיות חוץ בנקאיות תביא לריביות גבוהות עוד יותר. מנגד, אם רוכשים את הרכב באמצעות ההון הראשוני בלבד, במזומן למשל, מגלים כי המחיר שלו צפוי להיות משתלם יותר מכל עסקת מימון אחרת, כולל ליסינג. בכל מקרה, חשוב לראות מה הם תנאי ההלוואה ולהסיק מהם ומהסכום ששולם על הרכב מה צפוי להיות בחשבון הבנק של הרוכש בחודשים או בשנים הקרובות.

מבחינת מחיר העסקה הכולל אין תשובה חד משמעית, ולכל עסקה יש מאפיינים משלה. הריביות שמתווספות לעסקאות ליסינג ארוכות טווח עשויות לייקר את העסקה, אך עדיין בלא מעט מצבים נשארים בסופו של יום עם מחיר דומה מאוד למחיר המחירון של הרכב.

הפרמטרים שמשפיעים על כדאיות העסקה

שאלה נוספת שצריכה להישאל קשורה לכלי הרכב שאתם יכולים לבחור בכל אחד מהמקרים. כשמבצעים עסקת ליסינג, מוגבלים לכלי רכב שמספקת החברה. למרות שחברות מובילות כן יספקו מספיק כלי רכב שמהם ניתן לבחור, ברור שהיצע זה יהיה מצומצם ביחס לאפשרויות הרכישה של רכב בשוק הפרטי או בשוק של רכבי יד שנייה, שהוא כמעט אינסופי. אם אתם נעולים מראש על רכב ספציפי, נראה שעסקת ליסינג עלולה להפוך עבורכם את החיים לקשים ולגרום לכם לעבור בין מספר חברות לפחות עד שתמצאו רכב שעונה לצרכים ולרצונות שלכם בכל מאת האחוזים. מנגד, אם אתם דווקא גמישים בבחירה, ומתבוננים יותר בתקציב או בקטגוריה הכללית של הרכב, יכול מאוד להיות שההיצע שמספקות חברות הליסינג יהיה מספק בהחלט עבורכם.

בעסקאות ליסינג תפעולי הסכום החודשי שמשלמים על הרכב הוא גבוה יותר, מכיוון שהוא כולל בתוכו את הטסטים, הביטוחים והטיפולים הנדרשים ברכב מפעם לפעם. בליסינג מימוני/פרטי אין את הכיסוי הזה, מה שמוזיל את העסקה אבל מצריך "עבודה" מצידו של מי שמחזיק ברכב. יש חברות שמספקות חבילות ביטוחים, אבזור והחזקה של הרכב, במחיר של כמה מאות שקלים לחודש. אם אתם רוצים להיות מכוסים ולקבל שקט נפשי, תוכלו לרכוש חבילות מהסוג הזה, אך במצבים אחרים יכול להיות שיהיה משתלם יותר מבחינתכם לפנות לשוק הפרטי שבו יש הצעות ביטוח שיכולות להיות זולות יותר.

שאלת הבעלות על הרכב היא לא תמיד טכנית בלבד. חברות הליסינג לא מעוניינות שתהיה ירידה דרסטית מדי של הרכב שהן מספקות ללקוח, ולכן עשויות להטיל על השימוש בו הגבלות שונות. הדוגמה העיקרית לכך היא הגבלת מספר הקילומטרים שניתן לעשות ברכב בשנה נתונה. יש חברות שמאפשרות לדוגמה לנהוג ברכב עד כ-20,000-25,000 קילומטר בכל שנה. אם אתם נהגים "כבדים" יחסית, יכול להיות שעסקת ליסינג מהסוג הזה לא תתאים לכם. החברה תבדוק בהמשך לכך בזכוכית מגדלת את הרכב לפני מועד השלמת הרכישה או חידושה, ונזקים לרכב שחוזר להיות בחזקתה של החברה לא יתקבלו בשמחה מטבע הדברים.

שימו לב לאותיות הקטנות

עסקאות רכישת רכב, וגם ליסינג, מעמידות על כף המאזניים סכומי כסף גבוהים מאוד. לכן, אתם צריכים להיות צרכנים אקטיביים ונבונים מאוד ביחס לכל אחת מהן. קראו היטב את האותיות הקטנות, כי מסתתרות בהן לא פעם מלכודות שעלולות לפגוע באטרקטיביות העסקה עבורכם. בעסקאות ליסינג בידקו מה כולל הסכום שחברות הליסינג מציינות שיש לשלם מדי חודש, כי אתם עלולים לשלם יותר ממה שאתם חושבים. מלכודת אפשרית היא ציון סכום כסף חודשי שאינו כולל את המע"מ שכן תשלמו עבור הרכב. אם אתם בעלי עסק או עצמאים תוכלו להזדכות על חלק קטן מאוד מהמע"מ הזה, כך שמדובר בכל מקרה בהוצאה משמעותית.

ייתכן מאד שהביטוח שמספקת חברת הליסינג עבור הרכב יהיה מינימלי, ולא בהכרח מבטא את מה שאתם זקוקים לו כדי לקבל שקט נפשי, ובעיקר מענה ביטוחי וכספי ראוי בעת הצורך. אם חברת הליסינג לא מפרטת בדיוק מה כולל הביטוח שהיא מציעה, רצוי שיידלקו לכם כמה נורות אזהרה. החברות עשויות להעניק ללקוחות רכב חלופי, אבל לא לציין בדיוק מתי. אם בביטוחים "רגילים" אפשר לצפות לרכב שמסופק בתוך פרק זמן מינימלי, אפילו באופן מיידי, בחלק מעסקאות הליסינג זמן ההמתנה לפעמים ארוך ועומד על שבוע ימים ויותר.

פרמטר נוסף שעשוי להשפיע על כדאיות העסקה הוא האבזור של הרכב. למרות שהאבזור הזה קיים במקרה של רכבי ליסינג, רבים טוענים שהוא מופחת ביחס לכלי רכב חדישים שרוכשים מהסוכנויות או מהיבואנים, אפילו ביחס לאותו דגם בדיוק. בידקו תמיד מה אתם מקבלים, והשוו את המפרט לכלי רכב מקבילים במגזר הפרטי.

אז איך מחליטים?

לכל אחת מהאפשרויות שתיארנו כאן יתרונות וחסרונות משלה. האתגר שלכם הוא לחשוב ולהגדיר בדיוק מה הם היתרונות הרלוונטיים עבורכם, אבל לא נשאיר אתכם בלי תשובה. גובה התשלום תלוי למשל בהון הראשוני שלכם, כך שככל שהוא גבוה נראה שאופציית רכישת הרכב הופכת לעדיפה. מנגד, אנשים בעלי מרווח נשימה כלכלי מצומצם, או כאלה שלא יודעים אם הם רוצים לרכוש רכב, יכולים להעדיף את עסקת הליסינג ולהחליט מה לעשות בתום התקופה. עסקת הליסינג תתאים פחות לאנשים שרוצים להיות אדונים של הרכב שלהם בכל מאת האחוזים, כי כן יש כאן הגבלות על הרכב ועל השימוש בו, אך דווקא כן תתאים לאנשים שרוצים להקל על עצמם את ההתמודדות בתום התקופה, למשל העובדה שניתן "להיפטר" מהרכב בקלות בלי להשקיע חודשים רבים במציאת קונה.

אבל, וזו המסקנה העיקרית – חשוב שתבינו שאין מתנות חינם. רכב בליסינג תפעולי ומימוני זו עטיפה לרכישת רכב עם הלוואה. האם ההלוואה הזו טובה לכם? האם היא בריבית סבירה? מהניסיון מתברר שאם אתם רוצים לרכוש רכב אזי במקרים רבים תקבלו הלוואה מהבנק או מגופים אחרים בריבית נמוכה יותר מאשר הריבית אצל חברות הליסינג. וזה המבחן הגדול שתצטרכו לעשות – להדוק היכן אתם מקבלים את ההלוואה בריבית הטובה ביותר. אם אתם לקוחות וותיקים של הבנק, ייתכן מאוד שהבנק הוא הכתובת בשבילכם.   

 

 

 

מדריכים קשורים:

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת

רכישת רכב משומש מחברת ליסינג – יתרונות וחסרונות

אחזקת רכב – כמה זה עולה

מחשבון אחזקת רכב


הלוואה לרכישת רכב – מהן האפשרויות? מה הריבית? ומהיכן הכי משתלם?