חדשות    

"רעידת אדמה בישראל תגרום למעל ל-10,000 הרוגים ומעל 300,000 מפונים מבתיהם"

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, מגיב לאירועים בנפאל: רעידת אדמה בישראל תגרום למעל ל-10,000 הרוגים ומעל 300,000 מפונים מבתיהם כתוצאה מהרס של 10,000 מבנים"

רעידת האדמה בנפאל החזירה לכותרות את המוכנות לאסון כמו רעידת אדמה בישראל. לדברי דני מריאן , יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, "תמ"א 38 הינו פתרון מצוין אך לא הפתרון היחיד, הוא פתרון אחד מתוך סל של פתרונות. תמ"א 38 לא מטפל בתשתיות, בחיזוק בתי חולים, מוסדות ציבור, בתי ספר וכו'. בנוסף צריך לתת פתרונות לאותם אזורים בהם אין כדאיות כלכליות לבצע פרויקטי תמ"א. מדובר באזורים המועדים לפורענות במקרה של רעידת אדמה חזקה".

לגבי המוכנות בתחום התשתיות, בניגוד לנפאל שכול כולה משותקת מבחינת תשתיות תקשורת, בישראל המצב שונה. לדברי מריאן "לא בטוח שנוכל לדבר בטלפון או לקבל הספקת חשמל אחרי רעידת אדמה לפחות באזורים שנפגעו. בזמן רעידת אדמה עשויים להיפגע צמתי תקשורת מרכזיים, קווי מתח גבוה, בריכות לאגירת מים וכו'. אני מאמין שחברות התשתיות נערכות גם למצבים של רעידות אדמה אך צריך לזכור כי אי אפשר להילחם באתני הטבע ומצבי קיצון אני מאמין שתהיה פגיעה בתשתיות באזורים מסוימים, תלוי בעוצמת ומוקד רעידת האדמה".

ארדן מציע שתמ"א 38 יכלול מבנים שהוקמו ללא ממ"ד; הקבלנים: "מכת מוות לתכניות פינוי בינוי"

דני מריאן הוסיף כי "לא פחות חשוב מהמוכנות, צריך להתכונן גם ליום שאחרי רעידת אדמה חזקה. איגוד המהנדסים הכשיר בשנתיים האחרונות מעל 700 מהנדסים להתמודדות עם נזקים ומיון מבנים שניזוקו מרעידת אדמה. כמובן שזה עדיין אינו מספיק וצריך להמשיך ולהכשיר מהנדסים נוספים על מנת לספק פתרון מהיר במקרה של אירוע קיצוני".

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, אמר כי רעידת האדמה בנפאל חייבת להדליק נורה אדומה בישראל לגבי חוסר המוכנות לרעידות אדמה. עיקר הנפגעים ברעידות אדמה נגרם בעקבות התמוטטות המבנים, המדובר גם בנפגעים ששהו בתוך המבנה וגם בנפגעים ששהו בסיבת המבנים. בישראל מרבית המבנים הפרטיים והציבוריים, לרבות בתי חולים ובתי ספר שנבנו לפני 1980, אינם עמידים בפני רעידת אדמה.

לחץ כאן למדריכים לרכישת דירה

ועדת ההיגוי להערכות לטיפול ברעידות אדמה קבעה שעל פי התרחישים צפויים מעל ל-10,000 הרוגים ומעל 300,000 מפונים מבתיהם כתוצאה מהרס של 10,000 מבנים ונזק כבר ל-20,000 מבנים נוספים.

רוני צברי, בעלים של חברת צברים העוסקת בתחום ההתחדשות העירונית התייחס ואמר "רשויות התכנון חייבות להמשיך לעודד ולקדם יותר תכניות ופרויקטים מסוג התחדשות עירונית אשר לאחרונה סטו ממטרתם הראשונית – למנוע אסון כבד במקרה של רעידת אדמה. בנוסף גם הליך החתימה מול הדיירים חייב להתקצר. היום, דיירים מתמהמהים עם החתימה על הסכם התמ"א  שכן הם עסוקים יותר בתמורה שהם יקבלו ופחות בסיכון הנשקף לחייהם. כמו כן המדינה צריכה להקצות יותר תקציבים ולאשר יותר הקלות לפרויקטים מסוג התחדשות עירונית אשר יביאו יזמים לבנות גם בפריפריה ובמקומות אשר לא היו עד כה אזורי ביקוש ולא הייתה כדאיות כלכלית לבנות בהם עד עכשיו".

אפי כץ, מנכ"ל חברת ענב, מחברות הפינוי בינוי הגדולות בישראל, "הצורך בחיזוק המבנים בישראל הוא כפול ומכופל. רוב הבתים בארץ נבנו משנות ה-50 עד שנות ה-80, רובם המוחלט איננו ממוגן מפני רעידות אדמה. בנוסף לכך לצערנו חשוב לזכור שבישראל החשש הוא לא רק מרעידת אדמה, אלא שקיימת תמיד סבירות גבוהה אף יותר למלחמה, וכיום המצב הוא שאין מיגון מספיק לאוכלוסיה מבחינת ממ"דים. סדרי העדיפות של המדינה בנושא מיגון האוכלוסיה, בין היתר באמצעות התחדשות עירונית, צריך להיות גבוה בהרבה מאשר כיום. הדבר נכון במיוחד לפתרונות פינוי בינוי שהם איכותיים יותר, ולא מספקים רק פתרון זמני של תוספות לבניינים הישנים".