חדשות    

רפורמת מחשבון דמי הניהול הפנסיוניים יוצאת לדרך – במטרה להגביר את התחרות בענף

דורית סלינגר

משרד האוצר פרסם טיוטה שבה נכתב כי "יש צורך בהגברת השקיפות בנוגע לדמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים למוצרי החיסכון הפנסיוני"; על הגופים לשלוח את דמי הניהול למחשבון עד אמצע יולי הקרוב

המפקחת על הביטוח פרסמה טיוטת חוזר דיווח לממונה על שיעורי דמי ניהול במוצרי חיסכון פנסיוני, שנועדה להגביר את התחרות בענף.

בטיוטה כותבת המפקחת על הביטוח, כי "בשל חשיבותו של החיסכון הפנסיוני כמקור ההכנסה העיקרי של פרטים לאחר הפרישה, ומאחר שלשיעורי התשואה על ההשקעות ולדמי הניהול הנגבים מעמיתים השפעה מכרעת על גובה החיסכון, אנו רואים חשיבות רבה להגברת התחרות בענף".

בטיוטה צוין כי "בשנים האחרונות התגברה התחרות על תשואה כפי שבאה לביטוי, בין היתר בפרסומי התשואות של הגופים השונים ובמקביל, יש צורך בהגברת השקיפות בנוגע לדמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים למוצרי החיסכון הפנסיוני. על כן, וכצעד משלים לקביעת תקרת דמי הניהול מוקם במשרד האוצר מחשבון דמי ניהול, שיאפשר לחוסכים להשוות בין שיעורי דמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים לקופות הגמל השונות. חוזר זה מסדיר את דיווחי הגופים המוסדיים אודות דמי ניהול אלו לצורך הצגתם במחשבון דמי הניהול האמור".

המפקחת על הביטוח מדגישה כי "בשלב זה מדובר בהודעה של גוף מוסדי לפי שיקול דעתו על דמי הניהול הנדרשים ובהיעדר הודעה כאמור יראו את הגוף כמי שדיווח על גובה דמי ניהול מירביים כקבוע בהוראות התקנון או התכנית, לפי העניין".

בטיוטה שפורסמה באתר משרד האוצר, מגדיר המשרד מונחים בענף, וכותב כי גוף מוסדי ידווח לממונה את שיעורי דמי הניהול שקבע עבור מצטרפים חדשים לקופות גמל שבניהולו (להלן – דמי הניהול המדווחים). משרד האוצר מציין כי גוף מוסדי יגבה ממצטרפים חדשים דמי ניהול בשיעור שאינו עולה על דמי הניהול המדווחים, לאחר פרסומם על ידי הממונה.

טיוטת המפקחת על הביטוח מנחה כי דמי הניהול המדווחים ייקבעו על פי הפרמטרים הבאים: סוג קופת הגמל; גיל המצטרף החדש; סכום היתרה הצבורה שתועבר; סכום ההפקדה החודשי המשוער; מעמד העמית (שכיר/עצמאי) ואופן ההצטרפות.

על הגופים לשלוח את דמי הניהול למחשבון עד אמצע יולי הקרוב.

בנוסף מציין האוצר כי גוף מוסדי מדווח המבקש לשנות מדמי הניהול המדווחים יגיש לממונה דיווח מעודכן, וזאת עד לתום כל חודש בעבור החודש העוקב. פרסום דמי הניהול במחשבון דמי הניהול יהיה בהתאם לדיווח האחרון של הגוף המוסדי וכל עוד הגוף המוסדי לא הגיש דיווח חדש בהתאם לתנאי חוזר זה. גוף מוסדי שלא דיווח שיעור דמי ניהול כאמור לעיל, יראו את דמי הניהול המירביים שניתן לגבות לפי תנאי התקנון או התכנית, לפי העניין, כדמי הניהול המדווחים עבורו. בנוסף צוין בטיוטה, כי "חברה מנהלת של קופת גמל ענפית תדווח שיעור דמי ניהול בהתאם לשיעור שנגבה מהקופה בפועל, בשנה שלפני חודש הדיווח. הוראות חוזר זה יחולו על גופים מוסדיים, ותחילתן ביום פרסומו".