חיסכון פנסיוני    

רצפת דמי ניהול – 9 שקלים

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-10/2018

בשנת 2012 הושלמה רפורמה בדמי ניהול בקופות הגמל – במקביל להפחתת דמי הניהול על הצבירה לתקרה של עד 1.05%, נקבעו דמי ניהול מינימליים של 9 שקלים בחודש – 108 שקל בשנה.

התשלום המינימלי מתייחס להכנסות הגוף המוסדי מכל דמי הניהול בקופה – הן מדמי הניהול מהצבירה והן מדמי הניהול מהפרמיה השוטפת, והוא לא יחול על קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות.

דמי הניהול המינימליים משקפים את דמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה בחשבון של 10.2 אלף שקל (1.05% מסכום זה שקול ל-108 שקל). המשמעות היא שאם יש לכם חשבונות בסכום נמוך יותר, אתם משלמים דמי ניהול אפקטיבים בשיעור גבוה מאוד. הנה דוגמה – נניח שיש לכם קופת גמל בסכום של 1.5 אלף שקל – קופת גמל שאינה פעילה. דמי הניהול שתשתלמו עליה יסתכמו ל-108 שקל שהם מעל 6% מהחיסכון. המשמעות שאתם משלמים הרבה יותר מהרווח שלכם למנהל הקופה, ובעצם אתם מקריבים את החיסכון שלכם ללמנהל קופת הגמל – זה כמו לשים כסף בידיעה שבסוף הקופה תיקח את כולו – על פני שנים.

אז מה עושים? צריך לאחד קופות.  אגב, המדינה נתנה אפשרות למכור את הקופות האלו, אבל חלק גודל מהציבור לא היה מודע ונשאר תקוע בהן.

איחוד קופות זה פשוט – תבדקו עם מתכנן פיננסי (מדובר בשירות חינמי) איזה קופות יש לכם ואיזה מכשיירם פיננסים בכלל, והאם ניתן לצרף את הקופה הקטנה לאאחד המכשירים הגדולים – סיכוי טוב שכן.

ואם כן, אז מהר, אחרת אתם מממנים את מנהלי הקופה, ובעצם סתם זורקים כסף לפח.

כאן – הרחבה על איך מאתרים את הקופות האלו (ובכלל איתור כספים כללי) ואיך עושים תכנון פיננסי.