חדשות    

רק 0.5% מהזוכים במחיר למשתכן הם הערבים; 1000 בלבד הוציאו תעודת זכאות

בישראל חיים היום 1.7 מליון ערבים המהווים כ-20% מאוכלוסיית מדינת ישראל אולם מתברר, שמתוך מעל ל-120 משקי בית אשר נרשמו הוציאו תעודת זכאות להשתתפות במסלול, רק 1000 הם ערבים. יתרה מכך, רק 250 משקי בית ערבים זכו בהגרלות מתוך כל 48 אלף הזוכים.

יכול להיות שהסיבה העיקרית לנונים אלו היא שמתוך 80 אלף הדירות אשר עבור בנייתן שיווקה המדינה קרקעות עד היום, רק 2,500 מיועדות להבנות בישובים ערביים. ד הים נרכשו בישובים ערביים 933 דירות בלבד במסגרת הפרוייקט, מתוך מעל ל-65 אלף בתוכנית כולה.

אבל ייתכן שמיקום הרוב המוחלט של הדירות בישובים יהודיים איננו הסיבה הסיבה היחידה למיעוט המשתתפים והזוכים הערביים בפרוייקט.

סיבה נוספת היא שהדירות המוצעות בפרוייקט הן דירות בבנייה רוויה, רבי קומות. בקרב האוכלוסיה הערבית עדיין נהוג לבנות בתים נמוכים על קרקע השייכת למשפחה. מעט מאד משפחות יבחרו לגור בשכנות למשפחה שאיננה משתייכת לחמולה שלה.

המספר הגדול ביותר של מגרשים ששווקו במסגרת התוכנית בישוב ערבי היה נצרת. לפני יותר משנה שווקו בעיר קרקעות לבניית כ-730 דירות.

באפריל 2017 שווקה בכפר מנדא שבצפון קרקע לבניית כ210 דירות, אך בסופו של דבר נרכש מגרש אחד לבניתן של 32 דירות.

עמותת סיכוי הפועלת לקידום שיוויון בין יהודים לערבים מצביעה על מספר חסמים נוספים למיעוט הערבים המשתתפים בתכנית מחיר למשתכן.

העמותה טוענת כי קיים מחסור במידע נגיש בשפה הערבית, כולל באתר האינטרנט המיועד להוצאת הזכאות, הפועל בעברית בלבד. רישום פיזי ולא מכוון מתאפשר רק במקום אחד, בעיר נצרת. העמותה מציעה לפתוח סניפים נוספים לרישום ולתרגם את האתר לערבית.

עוד טוענת העמותה כי קיימת אי התאמה בית תנאי הסף להשתתפות בתכנית לבין דפוסי הנישואים ורכישת הדיור בחברה הערבית אשר בה נהוג להתחתן רק לאחר רכישת בית או בניית בית. ההרשמה למחיר למשתכן מתאפשרת רק לזוגות נשואים, או לרווקים מעל גיל 35.

כמו כן מציעה העמותה לאפשר לקבוצות להירשם ביחד להגרלות, ולא רק ליחידים, מה שיפתור את הבעיה של התרחקות מהמשפחה וכן מציעה העמותה כי שיעור בני המקום בהגרלות מחיר למשתכן בחברה הערבית יוגדל מ-25% היום ל-50% היום, וזזאת על מנת לאפשר לזוגות הצעירים להשאר בערי וכפרי הולדתם.

מחיר למשתכן – לא מה שחשבתם!

 מחיר למשתכן – אפשר לקבל תעודת זכאות דרך האינטרנט