חדשות    

רשות ניירות ערך עושה סדר בתחום הברוקראז'

ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מסדירה את תחום הברוקראז'. מדובר בתחום תחרותי כאשר הבנקים עדיין שולטים בו (רובכם פועלים דרלך הבנקים בניירות ערך – וחבל – ראו הרחבה) אך חברות הברוקראז' ששייכות לברוקרים הפרטיים, תחרותיות מאוד בכל המובנים – מחיר, שירות, פלטפורמה/ מערכת מסחר ועוד.

על רקע זה,   רשות ניירות ערך מסדירה את התחום – הרשות פרסמה להערות הציבור טיוטת חוק לאסדרת פעילות הברוקראז' (ברוקר-דילר). הצעת החוק אשר תהפוך את הגופים העוסקים בתחום מפוקחים על ידי רשות ניירות ערך, תצמצם את הסיכונים הכרוכים במתן שירותים אלה, תשפר את רמת ההגנה על ציבור המשקיעים, תגביר את אמון הציבור ותתרום ליציבות המערכת הפיננסית כולה. בנוסף, תיקון החקיקה יאפשר גם את התפתחותו של תחום הברוקראז' ויעודד את התחרות בין ספקי השירות השונים לטובת ציבור המשקיעים.

נציין כי מרבית פעילות הברוקראז' בישראל נעשית כיום באמצעות חברי הבורסה, מוסדרת בתקנון הבורסה ומפוקחת על ידה. חברי הבורסה שהינם תאגידים בנקאיים, מפוקחים גם על ידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל.

יחד עם זאת, חלק מפעילות הברוקראז' בישראל וכן פעילותם של דילרים אשר אינם מהווים זירות סוחר כהגדרתם בחוק ניירות ערך, אינה נתונה כיום תחת אסדרה. בשל כך, גופים אלו אינם מפוקחים בהיבטי יציבות פיננסית, רמת השירות המסופקת ללקוחותיהם, התנהלות במצבי ניגוד עניינים והיבטים נוספים.

בדומה לחקיקה הקיימת ברוב מדינות העולם המערבי, תיקון החקיקה נועד ליצור אסדרה של פעילות ברוקראז', שהיא פעילות של ביצוע עסקאות בניירות ערך עבור אחרים וקבלה והעברה של הוראות לרכישה או מכירה של ניירות ערך. בנוסף, החקיקה תייצר גם אסדרה בפעילות הדילרים, שהיא פעילות של מסחר בניירות ערך לחשבון עצמי על ידי ביצוע הוראות של לקוחות, וכן מסחר לחשבון עצמי על ידי מי שהוא חבר בורסה. החוק יחריג מחובת הרישוי גופים אשר פעילותם נתונה לפיקוח ואסדרה במסגרת חוקים אחרים, כגון: מנהלי תיקים ותאגידים בנקאיים.

החוק המוצע קובע חובת רישוי על הגופים המעוניינים לעסוק בפעילות זו ואת התנאים לקבלת רישיון, הכוללים: דרישה לפעילות באמצעות תאגיד, דרישה למיומנות, אמצעים וכישורים מתאימים לפעילות, עמידה בדרישות  הון עצמי, נכסים נזילים וביטוח, כמו גם בחינה של מהימנות המבקש. בנוסף, יידרש אף היתר שליטה לבעלי שליטה בחברה בעלת רישיון ויקבעו חובות ארגוניות וממשל תאגידי, לרבות חובת מינוי דירקטוריון ונוספות. על החברות בעלות הרישיון יחולו חובות אמון וזהירות כלפי הלקוח וכן חובות נוספות אשר יגנו על הלקוח, ביניהן חובות בנוגע לניגודי עניינים, הגבלת התמריצים שבעל רישיון יכול לקבל ממי שאינו לקוח, חובות מסירת מידע ללקוח והתאמת השירות ללקוח, והוראות נוספות לגבי טיפול בהוראות לקוח, ובכספי ונכסי הלקוחות.

יו"ר רשות ניירות, ענת גואטה: "הסדרת תחום "הברוקר-דילר" הינו צעד נוסף שמובילה רשות ניירות ערך במטרה לספק למשקיעים מטריית הגנה טובה יותר. אסדרת תחום הברוקראז' מתווסף לתיקוני החקיקה בתחום זירות הסוחר, ההתמודדות עם ההשקעות באופציות בינאריות ופעילויות נוספות שיזמה הרשות לצמצום פעילויות בלתי מפוקחות. הצעת החוק נועדה להעניק הגנה לציבור המשקיעים הפועלים באמצעות מתווכים פיננסים ולתרום לעיצובו של שוק הוגן ותחרותי".

לקריאת המסמך המלא  באתר רשות ניירות ערך – לחץ כאן