שוק ההון    

רשות ני"ע והממונה על ההגבלים – אלו הצעדים להגברת התחרות בשוק הברוקראז'

ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע צילום: ענבל מרמרי

משקיעים קטנים רבים מנהלים את תיק ההשקעות שלהם בבנק ולא בחברות הברוקראז' וזאת למרות שהעמלות של הבנקים גבוהות בעשרות ובמאות אחוזים מהעמלות של חברות הברוקראז'.

צוות משותף של רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך פירסם דו"ח הכולל המלצות להגברת התחרות בברוקראז' – שירותי מסחר בניירות ערך. ההמלצות כוללות שורה של צעדים שמטרתם הסרת חסמים המקשים על חברי בורסה שאינם בנקים לעידוד התחרות בתחום.

הצוות מצא כי 97% מהלקוחות הפרטיים  הסוחרים בניירות ערך מעדיפים לעשות זאת באמצעות הבנקים, על אף שעמלות הבנקים במרבית המקרים גבוהות יותר מאלו שמציעים חברי בורסה שאינם בנקים, המספקים שירותי מסחר (ברוקרים).

הצוות מצא מספר חסמים, המפחיתים או מונעים תחרות מהציבור ואשר נובעים מהעובדה כי לרוב, המשקיע הקטן מנהל את תיק ניירות הערך שלו באותו הבנק בו הוא מנהל את יתר השירותים הבנקאיים אותם הוא צורך. המשקיעים הקטנים תופסים את הבנקים כבטוחים ויציבים יותר מבתי ההשקעות והם נגישים יותר פיזית בגלל הפרישה הארצית שלהם.

הבנקים, אשר רשאים גם לתת שירותי ייעוץ השקעות ולא רק שיווק השקעות כפי שרשאים חברי הבורסה, מנסים לשמר אצלם לקוחות המבקשים לנהל את תיק ההשקעות שלהם אצל אחד מחברי הבורסה גם באמצעות הנחות מיוחדות ולעתים אף אסטרטגיות שימור אגרסיביות.

בעיה נוספת שהציפה הוועדה היא קושי של המשקיעים להשוות בין העמלות שגובים ספקי הברוקראז' השונים.

ואלו ההצעות אותן העלתה הוועדה המשותפת אשר מטרתן הגברת התחרות והסרת החסמים בתחום:

חקיקת ברוקר דילר – אסדרת תחום הברוקר דילר בישראל בדומה למקובל בשווקי הון מפותחים. אסדרה זו תגביר את ההגנה על ציבור המשקיעים ומתוך כך תגביר את אמון הציבור בפעילות זו. בימים אלה רשות ניירות ערך מקדמת יחד עם משרד האוצר את החקיקה לאסדרת פעילות ברוקר-דילר.

סכמת פיצויים ללקוחות – בחינת הקמתה של קרן ביטוח שיתופית אשר תעניק ביטוח למשקיעים במקרים של הונאה או רשלנות בתאגיד. הקמתה צפויה להגביר את יציבות המערכת הפיננסית, כמו גם את תחושת הביטחון בקרב המשקיעים.

אפשרות למסחר באמצעות ברוקר חיצוני מתוך חשבון הבנק – מתן אפשרות לחברי הבורסה השונים לבצע פעולות בניירות ערך עבור הלקוח ישירות מחשבון הבנק שלו, ללא צורך בהעברת ניירות הערך וכספים אל חבר הבורסה. אפשרות זו צפויה להסיר מספר חסמים לתחרות, שכן יוסר החשש מהעברת הכספים מחוץ לבנק והלקוח ימשיך לנהל את כל חשבונותיו במקום אחד.

פתיחת חשבון ניירות ערך באופן מקוון – אפשרות להקל על חברי בורסה שאינם בנקים בעת פתיחת החשבון באמצעות ביצוע תהליכי "הכר את הלקוח" באופן מקוון,  תוך הסתמכות על אמצעי זיהוי כגון: חתימה דיגיטלית, שיחת ועידה מצולמת, העברה בנקאית מחשבון המקור ואמצעים נוספים.

העברת חשבון ע"י הגוף הקולט – הטיפול בכל ההיבטים הקשורים להעברת חשבונות הלקוח מהספק הנוכחי שלו אל הגוף אליו הוא מעונין לעבור יתבצע על ידי הגוף הקולט.

מתן אפשרות לבצע תשלומים ומגוון פעולות נוסף מתוך חשבון ניירות הערך – מתן היתר לחברי הבורסה להנפיק אמצעי תשלום (כרטיסי חיוב וכיו"ב) ישירות מחשבון המסחר של הלקוח. כך ייחסך הצורך בהעברות כספים חזרה לבנק לצורך שימוש בהם.

מנגנוני השוואת מחירים – קידום המלצות ועדת שטרום לעניין זה, מה  שיקל על ציבור הלקוחות בביצוע השוואת מחירים ובבדיקת כדאיות מעבר. בנוסף, החל מאוגוסט 2018, מפורסם באתר הבורסה לניירות ערך ריכוז עמלות שגובים חברי הבורסה מלקוחותיהם לצורך השוואה ולעידוד התחרות, בהתאם לשינוי המבני בבורסה.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "הצבתי את תחום הברוקראז' ואסדרתו על סדר יומה של הרשות כדי להבטיח שאנו עומדים בסטנדרטים המקובלים בעולם לשמירה על עניינו של  ציבור המשקיעים. ספקי שירותי המסחר בניירות ערך (ברוקרים) הם אלה שמאפשרים לציבור גישה ישירה להשקעות בשוק ההון. המלצות הצוות נועדו לאפשר לציבור לקבל שירותים איכותיים במחירים תחרותיים. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה מייצרות דרכים ופתרונות חדשים להנגיש, להוזיל ולייעל שירותים אלו, ואנו פועלים ליצירת התשתית הרגולטורית הנדרשת להטמעתם".

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין: "המלצות הדו"ח משתלבות בתוך מערך כולל של פעולות בהן נוקטת רשות ההגבלים העסקיים כדי להגביר את התחרות בתחום הבנקאות. הרשות מרכזת את מאמציה ביצירת אפשרויות ללקוחות לצרוך שירותים בנקאיים שלא באמצעות הבנקים בהם הם מנהלים את חשבון העו"ש שלהם ולאפשר גישה נוחה של הלקוחות לכלל הגופים המספקים שירותים אלו, לרבות גופים חוץ בנקאיים. הדו"ח העוסק בשירותי מסחר בניירות ערך משתלב היטב במאמץ הכולל הזה והוא פרי מחקר שוק מעמיק".

משקיעים בניירות ערך? הנה העמלות בבנקים ובברוקרים הפרטיים