מיסים    

שומה עצמית – מה זה? וכמה מהנישומים מקבלים שומה עצמית

שומה עצמית זה מושג מיסויי – אתם מעבירים דוח למס הכנסה, מס הכנסה אמור לבדוק אותו ואז להחליט איזו שומה זאת – שומה שלא צריך לבדוק, שומה שצריך לבדוק. אבל עוד לפני שאנחנו מקבלים את השומה אנחנו מגישים את הדוח למס הכנסה. אנחנו מגישים את הדוח עם שומה עצמית שהמשמעות שלה היא דוח למס על פי גישתנו, כשהדוח הזה מגובה ומוגש לרשות המיסים. קוראים לזה שומה עצמית, ולפעמים מס הכנסה בכלל לא בודק את השומה, אלא מאשר אותה.

בסה"כ אושרו בשנה האחרונה 14,000 שומות כשמומות עצמאיות. רשות המיסים מדווחת לגבי 2015 כי כ-14,000 נישומים, מתוך כלל הנישומים שהגישו דוחות שנתיים לשנת המס 2015, יקבלו בימים הקרובים הודעה מרשות המסים לפיה שומתם העצמית אושרה כשומה סופית בהתאם להצהרתם, ללא דיוני שומה. זו השנה השלישית שהרשות שולחת במהלך יזום אישורים אוטומטיים לדוחות שנתיים, הפעם אושרו סופית שומותיהם של כ-9,500 יחידים וכ-4,500 חברות. הרשות ממשיכה לתת אמון במגישי הדוחות ומאשרת בכל שנה באופן אוטומטי שומות עצמיות, שיעמדו בקריטריונים שנקבעו מראש.

לדברי משה אשר, מנהל רשות המסים: "משלוח האישורים לשומה עצמית כשומה סופית נועד לעודד נישומים להגיש דוחות שנתיים אמינים ומלאים ולהגביר את מידת האמון בין מגישי הדוחות לבין הרשות. במתן האישור הסופי, מביעה הרשות אמון באיכות המוצהר בדוחות ומקנה למגישיהם ודאות ו"שקט נפשי" בהיות השומה סופית. צעדים אלו, המקלים עם הנישומים הנורמטיביים מבוצעים לצד פעולות אכיפה רבות בהן נוקטת הרשות לגביית מס אמת ולהגברת השוויון".

"בחירת התיקים שקיבלו את אישור השומה הסופית נעשתה באופן ממוחשב בהתאם לקריטריונים שנקבעו לשנה זו במסגרת ניהול סיכונים וגובשה ע"י הוועדה שמונתה על ידי מנהל הרשות לעניין זה. הרשות תבצע מהלכים דומים גם בשנים הבאות עפ"י קריטריונים שייקבעו מדי שנה"