חדשות    

שוק המלט ייפתח לתחרות. איך זה ישפיע על מחירי הדירות?

הוועדה לעידוד התחרות בענף המלט ממליצה להטיל פיקוח הדוק יותר על מחיר המלט ולפתוח את שוק המלט לתחרות, מהסיבה הבאה: המונופול של חברת נשר עלול לגרום לזינוק במחירי המלט – ולעלייה במחירי הדיור. לפיכך הוועדה חברי קבעה כי שוק המלט יפתח לתחרות והמונופל של חברת נשר שמחזיקה 88% מהשוק כיום יתפרק. מכאן שהמדינה תאפשר לחברות אחרות להתמודד על החציבה במחצבות ותאפשר פתיחת מפעלים נוספים. בנוסף, הודיעה המדינה לחברת נשר כי בכוונתה להחמיר את הפיקוח על מפעליה, להטיל מגבלות על יבוא חומרי גלם ולמנוע בעדה מלגשת למכרזים לפעלת המחצבות החדשות. כדי להימנע מסנקציות אלו, החליטה חברת נשר להגיע להסדר עם המדינה על מכירת המפעל הקטן יותר שבבעלותה.

תוקפו של ההסדר הוא ל-5 שנים. בתום תקופה זו, אם יתברר שנתח השוק של נשר ירד אל מתחת ל-75% מהיקף הייצור – יוארך ההסדר ל-4 שנים נוספות. אם יתברר שנתח השוק של החברה עדיין גבוה מ-75% – ההסדר יופסק והסנקציות ייכנסו לתוקף.

בנוסף, נקבעה הפחתה של המחיר המפוקח כדי לוודא שמחירי המלט במהלך תקופת ההסדר יירדו, גם אם התחרות שתיכנס מצד רוכשי המפעל בהר-טוב לא תהיה אפקטיבית. כמו כן, המלצת הוועדה להכניס לפיקוח מחירים את חברת "תעבורה תפזורת", האחראית להובלה של 83% מהמלט בישראל, תיכנס לתוקף. על פי החלטה זו, החברה תצטרך לדווח למדינה באופן מלא על רמת הרווחיות שלה. בהתאם לרמת הרווחיות שתדווח, תיבחן המדינה את האפשרות להטיל פיקוח על מחירי הובלת המלט.