חדשות    

שוק המניות הסיני איבד 20% בחצי שנה; זה לא אומר שהוא אטרקטיבי

מלחמת הסחר של טראמפ בסין, חובות הענק של הממשל הסיני, וחשש מחוסר שקיפות בנתוני הכלכלה המדווחים ונתוני החברות, הביאו לנפילה של מעל 20% במדדים המובילים בסין בחצי השנה האחרונה. לא מדובר במפולת, לא מדובר בנפילות יומיות חדות, אלא בירידה די קבועה ונמשכת – סימן לעזיבה הדרגתית של משקיעים.

הירידות במדדים המובילים בסין בולטות במיוחד על רקע העליות בשוקי המניות האחרים בעולם. הבורסות המובילות נמצאות קרוב למחירי שיא.  מדד MSCI וורלד, שעוקב אחרי השווקים המפותחים, עלה ב-20% בשנה, ומדד S&P 500 עלה מעל 20%.

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מחמירה את חששות המשקיעים, אבל הירידות בשוק הסיני החלו עוד לפני כן.  קשה להעריך אם מדובר במשבר שיחלוף כמו שהיה בבורסה הסינית בשנים 2015-2016, אך עשר שנים לאחר המשבר העולמי, נראה שסין עלולה להיות אחד מהטריגרים המשמעותיים למשבר פיננסי גדול – החובות שלה ברמה מפחידה, וגם מלחמת הסחר עלולה לגלוש ולהתרחב למקומות מאיימים וגלובליים.

במקביל לירידה בשוק המניות, גם היואן הסיני נחלש וגרם בעקיפיןם לירידה נוספת בנכסים הסיניים (לרבות המניות הסיניות). היואן ירד מעל 7% מתחילת השנה בעיקר בגלל מלחמת הסחר מול ארה"ב.

כך או אחרת, הירידות בשוק הסיני לא בהכרח הופכות אותו לשוק אטרקטיבי. ראשית, השוק הסיני נהנה מעשור של עליות ושבירת שיאים, שנית – הדיווחים של החברות הסיניות התגלו מספר פעמים כדיווחים לא מדוייקים (בלשון המעטה). אז נכון שזה לא אומר על כל השוק וכל החברות, אבל צריך לקחת בחשבון שבסין יש כמות גדולה יחסית למקומות ובורסות מערביות, של הונאות בדוחות הכספיים.

ושלישית – הסיבות לירידה אמיתיות ועלולות להשפיע על תוצאות החברות ובהתאמה להפוך אותן לפחות אטרקטיביות. פעמים רבות שוק המניות מקדים את השוק הריאלי – אולי זה המקרה כאן.

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

גיוס המונים – כל אחד יכול להשקיע בסטארט-אפ; איך משקיעים? איך מגייסים? וכמה אפשר להשקיע ולגייס?

ניהול השקעות עצמאי