שוק ההון    

שטראוס בדוחות פושרים; האנליסטים מאוכזבים

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, מאוכזב מהתוצאות של שטראוס לרבעון האחרון של 2017.

"שטראוס דווחה תוצאות לרבעון הרביעי, שהיו מעט מאכזבות. אמנם המכירות גדלו בשיעור של 6% והרווח התפעולי בשיעור של 10.4%, אך יש כאן השפעה עונתית של המגזר הישראלי, כמו גם גידול תקופתי ברווח – כתוצאה מהריקול בסברה ברבעון המקביל", מסביר דטנר וממשיך – "כאשר מנטרלים את מגזר המטבלים, הגידול ברווח התפעולי היה 2.7%. מה שבלט לשלילה ברבעון זה התוצאות הפושרות במגזר הקפה, והמשך החולשה בסברה. מדובר ברבעון בודד, וגם לא בתוצאות רעות, אך בהתחשב בעליית המניה לאחרונה, נראה כי השוק עושה צעד אחד אחורה הבוקר, כך שעד לתוצאות של הרבעון הראשון, המניה תתקשה להציג תשואה עודפת.

"קפה. תוצאות המגזר היו חלשות בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של השנה – בהם הרווח התפעולי גדל ב-14%, כאשר ברבעון הרביעי הוא קטן ב-5.9%. מקור החולשה היה בפעילות הבינלאומית, כאשר השוק הישראלי נהנה מהשפעה עונתית חיובית, עם גידול של 132% ברווח התפעולי. הצמיחה בברזיל הייתה חלשה בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים, בשל השפעה שלילית של המטבע, וכנראה בגלל ירידות מחירים. למרות השיפור ברווחיות הגולמית, בהשוואה לרבעון המקביל, הגידול בהוצאות התפעול הוביל לשחיקה ברווחיות התפעולית בברזיל, מ-7.4% ברבעון המקביל ל-6% ברבעון הרביעי, ובהשוואה לשיעור של 9.2% בשלושת הרבעונים הראשונים. גם הרווחיות התפעולית במזרח אירופה הייתה מאכזבת, כאשר היא עמדה על 7%, מול שיעור של 9.7% ברבעון המקביל ו-9.5% בתשעת החודשים.

למרות המספרים היחסית חלשים של המגזר, נראה לנו כי עדיין מדובר בפעילות שתניב תוצאות טובות במבט קדימה, בשל הסביבה המאקרו התומכת, ולאור ירידות המחירים בסוף 2017, שצפויות לחלחל לרווחיות במהלך הרבעון הראשון

"ישראל. המכירות בישראל היו חזקות, עם עלייה של 11.3%. גם כאשר לוקחים את המכירות החצי שנתיות, על מנת לנטרל את השפעת עיתוי החגים, עדיין מקבלים צמיחה מרשימה של 6.8% – גידול משמעותי מעל קצב גידול השוק. הגידול במכירות ברבעון קוזז חלקית על ידי שחקיה ברווחיות הגולמית, וזאת בעיקר בשל עליית מחיר החלב, שברבעון הרביעי עלה ב-7% בהשוואה לרבעון המקביל, שלפי הערכתנו פגע ברווחיות בשיעור של כ-0.7%. עם זאת, הגידול במכירות, ושיפור בהוצאות התפעול כאחוז מהמכירה, הובילה לגידול יפה של 5.1% ברווח התפעולי ברבעון.

"סלטים. סברה ממשיכה לאכזב, ולא רואים את ההתאוששות באופק. המכירות ברבעון עמדו על 147 מ' ש"ח (חלקה של החברה), כאשר ההשוואה לרבעון המקביל אינו רלוונטית בשל הריקול. אמנם, כאשר משווים את המכירות לשני הרבעונים האחרונים, מדובר בירידה של 10%. כמו כן, החברה סיימה את הרבעון האחרון עם הפסד תפעולי קטן.

שטראוס מים. המכירות גדלו בשיעור מרשים של 9.3%, בעיקר בשל הפעילות בישראל. עם זאת, בשל חוסר המידע בנוגע לרווחיות, קשה לדעת מה התרומה לשורה התחתונה.

המיזם המשותף בסין – מחד, המכירות היו מעט מאכזבות, כאשר יש קיטון בהשוואה לרבעון הרביעי. מאידך, הרווחיות השתפרה, כך שהרווח הנקי הגיע לכדי 17 מ' ש"ח, או שיעור רווח נקי מרשים של 13.2%, בהשוואה לשיעור של 10% בתשעת החודשים הראשונים של השנה".