הרהורי בורסה    

שטראוס דיווחה על רווח; האמת שהיא הפסידה!

מה ההבדל בין רווחו לרווח אחר? מה הרווח (או ההפסד) האמיתי של שטראוס ברבעון השני? ואיך מאתרים את הרווח (הפסד) הזה?

הרווח לתקופה של קבוצת שטראוס ברבעון השני של 2015 הסתכם ב=167 מיליון שקל. אבל, זה עדיין לא משקף את הרווח של שטראוס עצמה. הרחבתי בטור הקודם, על השורה המורכבת הזו – הרווח לתקופה מכיל את הרווח של כל החברות בקבוצה של שטראוס במידה והן נשלטות על ידי שטראוס, גם אם שיעור האחזקה בהן אינו 100%.

השיטה הזו גורמת לעיוות – שטראוס מאחדת ברווח התקופתי 100% מחברות שאין לה באמת 100%, ולכן בהמשך הדוח רווח והפסד, מנטרלים  את הרווחים שלא שייכים לשטראוס, אלא לאלו שמחזיקים במניות בחברות הבנות – קוראים לזה – חלק המיעוט ברווח (מיעוט מכיוון שהוא לא שולט) או רווח שמוקצה לבעלי מניות שאינן מקנות שליטה.  ברבעון השני הרווח הזה  (של המיעוט) הסתכם ב=43 מיליון שקל, והשאיר רווח של 124 מיליון שקל לשטראוס עצמה, ולבעלי מניותיה.

אז האם 124 מיליון שקל הוא סוף סוף הסכום שאותו הרוויחה שטראוס ברבעון השני? עדיין לא. ליתר דיוק בחשבונאות כן, למרות שיש המון חשבונאיים שלא מסכימים לכך, אבל בשפה הכלכלית/ עסקית זה ממש לא הרווח.

בהמשך לדוח רווח והפסד מופיע "מיני" דוח – דוח על הרווח הכולל, לפעמים מדובר ממש בדוח נפרד ולפעמים הוא ממש צמוד לדוח רווח והפסד. הדוח הזה כולל סעיפים שאינם מפורטים בדוח רווח והפסד, אבל יש להם משמעות להון העצמי ולכן אי אפשר לדלג עליהם באופן מוחלט, והם מוצגים בדוח על הרווח הכולל. ואיך זה קורה שיש סעיפים תוצאתיים שמדלגים על מהרווח והפסד? ובכן, החשבונאות הגדירה כמה סעיפים שאינם מבחינתה רלבנטיים לדוח רווח והפסד. אחד הסעיפים המשמעותיים והבולטים ביותר הוא תרגום שער חליפין של השקעה בחברות מוחזקות. הסעיף הזה שנקרא במקרים רבים הפרשי תרגום של פעילויות חוץ מבטא שינויים בערך ההשקעה בעקבות שינויי מטבע והחשבונאות סבורה שלא מדובר בשינויים שאמורים להופיע בדוח רווח והפסד.

ולהמחשה – נניח שיש חברה שמחזיקה בחברה אמריקאית (ושפועלת בשוק האמריקאי). נניח שנכון לסוף 2013 ההשקעה מסתכמת ב-2 מיליון דולר (הרי מטבע הפעילות של החברה המוחזקת הוא דולר), ונניח שבסוף 2014 סכום ההשקעה לא השתנה – 2 מיליון דולר. כלומר, החברה האמריקאית לא הרוויחה ולא הפסידה. החברה המחזיקה צריכה לאחד את ההשקעה בספרים שלה (ולתרגם אותם לשקלים). נניח ששער החליפין (רק להדגמה) הוא 4 בסוף 2013 ו-3.5 בסוף 2014 – ומכאן, שבסוף 2013 ערך ההשקעה יעמוד על 8 מיליון שקל ובסוף 2014 על 7 מיליון שקל. יש כאן ירידת ערך של 1 מיליון שקל, ירידה שכולה הפסד מטבע/ הפסד מימון.

אלא שבחשבונאות לא מכירים בהפסד המט"ח הזה, מהטעם שאין לו השלכה על הפעילות ועל התפעול, זה לא משנה את מצבה של החברה, זה רק הצגה של מטבעות. זו הגישה עכשיו; בעבר – כל שינוי במט"ח היו חלק מהוצאות המימון. אפשר להתווכח עם הגישה הנוכחית, אחרי הכל גם שינויים של מט"ח שמוחזק בבנק מתכנסים לשורה של הוצאות/ הכנסות מימון,  אם חברה מחזיקה 2 מיליון דולר ושער הדולר ירד מ-4 ל-3.5 שקל היא מפסידה כלכלית 1 מיליון שקל וחשבונאית זה מופיע במימון, אז מדוע כאן, כאשר מדובר בחברה מוחזקת, לא מציגים את השינוי במימון?

הסעיף הזה הוא בין הבולטים אך הוא לא העיקרי שמופיע בסעיפי הדוח על הרווח הכולל. בדוח הזה מופיעים גם רווחים מניירות ערך זמינים – ברגע שהחברה מגדירה ניירות ערך זמינים למכירה כשהמשמעות שהיא מתישהו מתכוונת לממשן, אזי, הפירמות יכולות להציג את הניירות האלו במסגרת הדוח על הרווח הכולל – השינויים בתיק ההשקעות הכולל ניירות ערך זמינים למכירה, לא יתנקזו לדוח רווח הפסד אלא לדוח על הרווח הכולל, ורק במימוש זה ישפיע על דוח הרווח והפסד.

גם שינויים שנובעים מחישובים אקטוארים בגין הפרשות לפיצויים על עובדים מוצגים בדוח על הרווח הכולל, וגם חלק גדול מהרווחים והפסדים מעסקאות גידור מופיע בדוח. אבל, כאמור השינויים האלו בדוח על הרווח הכולל לא נזרקים לפח, הם משפיעים על ההון העצמי של החברה. כאשר אותה חברה שמחזיקה בחברה האמריקאית (בהמשך לדוגמה הקודמת) איבדה ערך של 1 מיליון שקל, אז גם אם הוא לא מופיע כהוצאה בדוח רווח והפסד, הוא משפיע על ההון העצמי – ירידה בון העצמי בסכום של 1 מיליון שקל. זה רק ממחיש עד כמה מדובר בהפסד אמיתי.

ולכן, שורת הרווח של בעלי המניות (בהמשך לרווח התקופתי שממנו ירדו הרווחים שיוחסו למיעוט) היא עדיין לא שורת הרווח הנכונה. ונחזור לשטראוס

הסעיפים בדוח על הרווח הכולל העבירו את שטראוס ברבעון השני מרווח תקופתי של 167 מיליון שקל ורווח לבעלי המניות בסך 124 מיליון שקל להפסדים! הסעיפים הבולטים (ההפסדים הבולטים) שמפורטים בדוח על הרווח הכולל הם – הפרשי תרגום מטבע חוץ מפעילויות חוץ – הפסד של 78 מיליון שקל כשבנוסף רשמה החברה ברבעון הפסד/ הוצאה בסך 121 מיליון שקל כתוצאה מחלקה של שטראוס ברווח כולל אחר של חברות מוחזקות המטופלות לפי שיטת השווי המאזני. כלומר, שטראוס הכירה ברווחים/ הפסדים בהתאם לשיטת השווי המאזני בחברות האלו (המוחזקות), אבל זה לא כל הסיפור – בחברות האלו יש גם סעיפים שלא מועברים לרווח והפסד אלא נרשמים בדוח על הרווח הכולל, ושטראוס כחברה מחזיקה מכירה בסעיפים אלו בדוח על הרווח הכולל. גם כאן, חלק משמעותי מהסעיף הוא הפרשי תרגום.

ובהינתן ההוצאות/ ההפסדים האלו סיימה שטראוס את הרבעון בהפסד כולל של 28 מיליון שקל.