חדשות    

שיקום שכונות – פתרון נוסף למצוקת הדיור (אבל חלקי)

שכונת התקווה

שיקום שכונות הוא תהליך שנתמך בהתחדשות עירונית כדי להקל על מצוקת הדיור בשכונות קשות. הפרויקט הזה חזר לפני עשר שנים, וכולם מברכים עליו – עכשיו בסיכום עשור של פעילות, התקיים דיון בנושא בוועדת הפנים, אבל זה נראה פתרון חלקי ביותר למצוקת הדיור של אנשי השכונות.

המדינה אמנם קבעה מהו שכר המינימום, אבל כשזוג מרוויח שתי משכורות מינימום הם לא יכולים לקחת משכנתא – אין להם כמובן יכולת החזר, אין להם הכנסה פנויה. 

"פעילות שר השיכון יואב גלנט וסגנו ג'קי לוי בחידוש שיקום השכונות מדהים, ובלעדיה היינו במקום רע מאד", אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש בדיון בו דיווח סגן שר השיכון ג'קי לוי על תוכנית העשור לשיקום שכונות, "חשובה הקצאת משאבים, בעיקר קרקעות של רמ"י להתחדשות עירונית בתוך השכונות".

סגן שר השיכון ג'קי לוי: "כמי שנולד וגידל ילדים בעיירת פיתוח, על מנת לפרנס משפחה צריך ששני ההורים יעבדו, אבל בערי הפיתוח היו כל השנים רק מפעלים עתירי עבודת ידיים והשכר נמוך. אמנם היום יש שינויים ענקיים ויש כבר מפעלים עתירי ידע וההכנסה משתנה. את שכר המינימום המדינה קבעה, אבל אם שני המפרנסים משתכרים שכר מינימום, הם לא יכולים לקבל משכנתא, כי אין להם 'יכולת החזר'. המדינה חייבת לתת רצועת ביטחון לאנשים כאלה, כי מי שלא יכול לקנות משלם שכירות יותר ממשכנתא.

גם הוצאות החינוך הן כאלה שזוג משתכרי שכר מינימום לא יכול להוציא את ילדיו להשכלה גבוהה, והם לא יוכלו להתקדם. הפריפריה משלמת מחיר כבד כפול ומכופל".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה: "הספסרים של מנהל מקרקעי ישראל צריכים להעביר את העודפים. ילד בדימונה יקבל מענק כמו ברעננה? זה עיוות. מי שזוכה במחיר למשתכן במודיעין זוכה במפעל הפיס. זו אותה קופה. אני מבקש מיו"ר ועדת הפנים שידרוש ממשרד השיכון לו"ז לביצוע התוכנית לשיקום שכונות, כי תוכנית עשור – אני לא יודע איפה אני אהיה ואיפה אתם תהיו בעוד עשור".

דינה דיין: "רוצה לומר דברי שבח. אני עובדת מול סגן השר ג'קי לוי. סוף סוף אדם שמבין את השיח. המצב קשה מאד. יש 2 מיליון עניים מתחת לקו העוני. המדינה עשירה ויכולה לקחת אחריות. יש ילדים בלי ביטחון תזונתי. אתם לא יכולים לשבת זחוחים. 40 שנות ליכוד, אם לא תרימו את הכפפה, בסוף תהיה פה מהפכה".

ד"ר רחל קטושבסקי, סגנית מתכנן מחוז דרום במנהל התכנון: "מהלך ההתחדשות העירונית כולל הרבה יותר משיקום מבנים – תעסוקה, חנויות. התמקדות רק בשיקום שכונות זה הרס הערים. אינטרס המדינה הוא לשקם את המרחב כולו".

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תשיחא: "חבל ש-30 שנה לא היה שיקום שכונות ואני מברך את ג'קי על החידוש. חשוב לחוקק חוק שקיים בכל העולם – חוק שיקום שכונות".