זכויות עובדים    מדריכי ביטוח לאומי    

שכירים? יש לכם יותר ממקור הכנסה אחד? אתם זכאים לתיאום דמי ביטוח לאומי

מעודכן ל-03/2019

עבדתם כשכירים או קיבלתם פנסיה נוסף לעבודה או שירתם במילואים? מגיעים לכם דמי תיאום ביטוח לאומי. למדו איך עושים את זה כדי לא לשלם דמי ביטוח לאומי מופרזים. למעשה, זה דומה לתיאום מס – אם אתם עובדים בשתי עבודות במהלך השנה, גם אם עבודה אחת היתה קצרה מאוד, אתם עלולים לשלם מס גבוה על העבודה השנייה. לכן אתם אמורים לעשות תיאום מס (הרחבה כאן) ולשלם מס כפי שצריך, ולא ביתר. 

אותו עיקרון פועל בביטוח לאומי – כדי לא לשלם ביתר באם קיבלתם שכר/ קצבה בשני מקומות (לרבות במילואים, דרך פנסיה ועוד) אתם צריכים לדווח לביטוח לאומי. אז איך עושים את זה נכון, ומה זה בכלל אומר?

  אם אתם שכירים ויש לכם שני מקורות הכנסה או יותר, בין אם מעבודה ובין אם מפנסיה מוקדמת, אתם רשאים  לעשות ניכויי ביטוח לאומי כדי לא לשלם סכומים גבוהים.  התנאי שצריך לעמוד בו עבור תיאום דמי ביטוח לאומי הוא שהכנסתכם  העיקרית לא תעלה על 5944 שקל נכון ל-2018 או 60% מהשכר הממוצע במשק. או אם הכנסתכם מכלל המשלמים גבוהה ממקסימום ההכנסה המירבית לתשלום דמי ביטוח – 43,370 שקל, נכון ל-2018. אם שירתם במילואים תצטרכולהגיש תביעה אישית ולגשת לסניף ביטוח לאומי הקרוב לביתכם.

על פי החוק  יש לנכות דמי ביטוח ודמי בריאות משכיר העובד אצל יותר ממעסיק אחד או מקבל גם פנסיה מוקדמת. על העובד להגיש למעסיק המשני או למשלם הפנסיה אישור לתיאום דמי ביטוח.

איך עושים את זה?

שכיר שהכנסתו העיקרית עד 60% מהממוצע

בתחילת כל שנת מס מסרו למעסיק המשני או למשלם הפנסיה טופס הצהרה על הכנסה אצל המעסיק העיקרי. המעסיק המשני ינפיק באמצעות תוכנת שכר אישור אוטומטי על ניכוי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור המופחת.והוא ישמור אצלו את טופסי ההצהרה.

עובד או מקבל פנסיה חדש צריך להגיש את הטופס מיום תחילת העבודה או ממועד קבלת הפנסיה, וכן בתחילת כל שנת מס. אם כבר יש לכם אישור לתיאום דמי ביטוח לתקופה הקרובה, הגישו טופס חדש כשיפוג תוקף האישור, ולאחר מכן בתחילת כל שנת מס. המעסיק המשני או משלם הפנסיה צריכים  לתת לכם אישור עד לסוף שנת המס הנוכחית.

מי שהכנסתו מעל הככנסה המרבית

במקרה כזה כדי לקבל את האישור לתיאום דמי ביטוח, יש למלא טופס בקשה לתיאום דמי ביטוח באתר של המוסד לביטוח לאומי. אל הטופס ימצרפים  טופסי 100 מכל המעסיקים,כולל פירוט ההכנסות מכל המקורות ב-12 החודשים האחרוניםושלחים למוסד לביטוח לאומי.

מי שעבד בחודשים שונים באותה שנה אצל יותר ממעסיק אחד

במקרה זה  חישוב דמי הביטוח הלאומי נעשה על בסיס חודשי ולא על בסיס שנתי , צריך לדווח למעסיק המשני בכל חודש שבו הוא עובד אצלו בפועל, על גובה הכנסתו מהעבודה העיקרית באותו חודש

חייל מילואים

אם שירתם במילואים והגשתם לביטוח לאומי תביעה אישית לתשלום עבור השירות, אתם חייבים לפנות אל מחלקת הגבייה בסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגורכם כדי לתאם ניכויי הביטוח הלאמי ללא קשר לגובה הכנסתכם

עצמאי

עצמאים שיש להם מספר מקורות הכנסה מלבד ההכנסה מהעסק, יכולים לערוך את התיאום רק עבור ההכנסות שאינן מהעסק (עבור הכנסה מעסק ניתן לבקש הקלות אחרות, כגון: הקטנת גובה המקדמות המשולמות למוסד לביטוח לאומי במהלך השנה)

***

את התיאום יש לבצע במהלך שנת המס ואם נגבו מכם דמי ביטוח לאומי גבוהים אתם רשאים לבקש החזר מהמוסד לביטוח לאומי. אבל כדאי ישר בתחילת העבודה אצל המעסיק לדאוג לזה ולמנוע בירוקרטיה מיותרת

טיפים למלצרים = שכר; יחוייבו בביטוח לאומי והפרשות סוציאליות; ומה עם המעמ?

סיוע משפטי חינם לתובעי גמלאות ביטוח לאומי; ככה יהיה לכם קל יותר!

סטודנטים חייבים לשלם ביטוח לאומי – כמה ואיך משלמים?