משפט    

שכר הטרחה בייצוגית הכי גבוה השנה: 10 מיליון שקל

בית המשפט
מעודכן ל-02/2019

 למרות שנים קודמות שבהן לא גבו עורכי דין שכר טרחה ולמרות האגרות הגבוהות על הגשת תביעה ייצוגית, השנה  השיאנים מקבלים שכר טרחה של מעל 5 מיליון שקל

בכנס השנתי התשיעי לתביעות ייצוגיות בישראל, של מרכז "הלכה ומעשה" הציג עורך דין אסף פינק את דירוג שכר הטרחה בתביעות ייצוגיות השנה.

סכום שכר-הטרחה הגבוה ביותר שנפסק לעורכי-דין במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית בשנה החולפת היה קצת מעל 10 מיליון שקל. השכר שולם לעורכי-הדין אורלי בן-עמי ודוד מזרחי, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות דלק-מוטורוס ופורד, וזהו השכר השני בגובהו מאז ומעולם.  הסדר הפשרה הושג בבקשה להכרה בתביעה כייצוגית. טענת התביעה הייתה שדלק-מוטורס, יבואנית רכבי פורד לישראל, שיווקה רכבים מדגמי פורד-פוקוס ופורד-פיאסטה שבהם מותקנת תיבת הילוכים כפולת מצמדים, ובאלו התגלו תקלות חוזרות ונשנות אצל לקוחות רבים.

השיא הקודם של שכר טרחה בייצוגית היה ב-2015 . עו"ד אהוד גוט, ממשרד עורכי-הדין בלטר-גוט-אלוני, גבה את שכר-הטרחה הגבוה ביותר שנפסק עד אז -כ-12 מיליון שקל. זו הייתה  תביעה ייצוגית שניהל גוט נגד חברת מקורות ומדינת ישראל, בגין הקצאת מניות של קבוצת מקורות, תוך קיפוח המיעוט.

, בן-עמי ייצגה גם בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד חברת הדלק "טן". התביעות נגד חמש חברות הדלק הגדולות הפועלות בישראל ("סונול", "דלק", "פז", "דור-אלון" ו"טן"), בגין הסדרי הדלקן. אז השיגה  השבת 3 מיליון שקל לציבור .

זו השנה הראשונה שבן-עמי ומזרחי הגיעו לשכר-הטרחה הרב. הסיבה בעיניהם זה  המשך המגמה שנרשמת בשנים האחרונות בבתי-המשפט, שלפיה יש שכר ראוי בעבור השגת הישגים לטובת הציבור. בתיקים המשמעותיים שמביאים תועלת לציבור שכר-הטרחה הוא בהתאם

שכר-הטרחה השני בגובהו שנפסק השנה במסגרת הסדר בתביעה ייצוגית, נפסק במסגרת ההסדרים שנחתמו בפרשת "תביעות הדלקנים". זה הכינוי  של חמש תביעות שהוגשו נגד חברות הדלק הגדולות, בשל גבייה מופרזת מלקוחות הדלקן. התביעות הסתיימו לאחר שנים רבות של התדיינות משפטית. לפי הסדר פשרה  פיצתה קבוצת דלק את לקוחותיה בסכום כולל של כ-33.3 מיליון שקל,עוד התחייבה דלק לשנות את ההתנהלות בנוגע למחירון הדלקן. הסדרי פשרה נחתמו גם בין התובעים הייצוגיים לשאר חברות הדלק הנתבעות.

עורכי-דין סיני אליאס וצבי פשדצקי ייצגו בשתי תביעות בפרשה, בראשונה זכו לשכר של כ6 מיליון שקל ; ובשנייה כ-1.7 מיליון.

במקום השלישי הסדר הפשרה בתביעת האלטרוקסין של עורכי הדין עו"ד יעקב דוידוביץ', יוחי גבע, איתן פלג, אסף נוי, דוד אור-חן, עובדיה כהן וארנון גרפי, שגבו שכר-טרחה של 6 מיליון שקל. לפי התביעה  חברת פריגו (בעלת הרישום והמפיצה של האלטרוקסין) שינתה את מרכיב התרופה לטיפול בבלוטת התריס, בלי לדווח לחולים. כשאושר הסדר פשרה בפרשה, ניתן פיצוי בסך כ-45.7 מיליון שקל לציבור, וכן מיליון שקל גמול לתובעים הייצוגיים בתיק.

פרשת" הדלקנים" חוזרת גם למקום הרביעי, שבמסגרתה נפסק שכר טרחה בגובה של כ-3.2 מיליון שקל לעו"ד אסף שילה, שייצג תובעים ייצוגיים נגד חברת דור-אלון אנרגיה.

הנתונים מראים על שינוי מגמה לעומת שנים קודמות שבהן עורכי דין שהחזירו כסף לציבור לא גבו שכר טרחה. השנה גם שרת המשפטים הטילה אגרות עבור הגשת תביעות ייצוגיות

8,000 שקל אגרה על תביעה ייצוגית

בשנת 2018 הוגשו  כ-1,250 בקשות לאישור תביעות ייצוגיות.  לעומת כ-1,441 בקשות לאישור שהוגשו בשנת 2017; וכ-1,500 בקשות שהוגשו בשנת 2016.

ההסבר המרכזי לירידה במספר התביעות שהוגשו הוא השינוי שחל באגרה המוטלת על הייצוגיות. ב-2018 נכנסו לתוקפן התקנות החדשות המטילות אגרות משמעותיות על המבקשים לאשר תביעה ייצוגית. לפי התקנות החדשות, המגישים בקשות לאישור תובענות ייצוגיות לבתי-משפט השלום, יידרשו לשלם אגרה בסך 8,000 שקל – 3,000 שקל עם הגשת הבקשה, ו-5,000 שקל הנותרים בסיום ההליך.

במקרה של הגשה בקשת ייצוגית לבית-המשפט המחוזי, גובה האגרה יהיה כפול – 16 אלף שקל,  5,500 שקל מתוכם ישולמו עם הגשת הבקשה, והיתרה תשולם בסיום ההליך.

מטרת האגרות היא להילחם  בתופעת תובענות-הסרק. אלא שהן מקבלות ביקורת רבה מצד משפטנים, פעילים חברתיים ועמותות חברתיות, המשתמשים ב תובענות הייצוגיות להילחם בעוולות של החברות הגדולות, שאין הרבה דרכים חלופיות להילחם בהן. בענף אומרים שמהפכת האגרות פגעה גם בתובעים ייצוגיים לגיטימיים שנמנעים מהגשת תביעה לאור האגרות החדשות. עם זאת מעניין לראות את העלייה בייצוגיות שמוגשות על ידי עמותות, כיוון שאלו זוכות .לפטור מאגרה. אלו מגישות כעשר בקשות לחודש

בקשה לתביעה ייצוגית בגין כספומט איטי מדי

בעקבות תביעה ייצוגית: הראל תחזיר ריבית שגבתה מלקוחותיה

הקרן נמחקה ואחרי שנים קיבלה כספים מתביעה ייצוגית – האם המשקיעים יפגשו עם הכסף?