חדשות    

שריג דורש שהמוסדיים יחזירו דמי ניהול שגבו ביתר על השנים 2006-2009; איפה הוא היה עד עכשיו? ושלא ישכח את ההצמדה והריבית!

עודד שריג

עודד שריג, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, מעלה הילוך רגע לפני פרישתו. שריג  עדכן את החברות המנהלות כספי ציבור לטווח בינוני וארוך – קופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות, כי עליהן להשיב לחוסכים דמי ניהול שהועלו ללא הודעה מוקדמת. מדובר על פי ההערכות בהחזרים של עשרות מיליוני שקלים ללקוחות (החוסכים בקופות ובקרנות).

החברות המנהלות את כספי החיסכון והפנסיה שמעוניינות להעלות את דמי הניהול על החסכונות צריכות לשלוח הודעה לחוסכים חודשיים לפני העלאתם. אלא שמסתבר שבביקורות שערך אגף שוק ההון נמצא כי בין השנים 2006-2009, הועלו דמי ניהול במספר רב של קופות גמל ללא מתן הודעה מוקדמת לחוסכים. זה לא תקין, כמובן, ושריג מעוניין להשיב את דמי הניהול העודפים ללקוחות.

כמו כן, הנחה שריג את החברות המנהלות לערוך בדיקה למי מהחוסכים חוסכים הועלו דמי הניהול בתקופה זו ללא מתן הודעה מוקדמת, ולהשיב את דמי הניהול שנגבו שלא כדין. כלומר, לא מדובר רק בתיקון של ממצאי הביקורת, אלא ביקורת שתופעל על ידי כל קופות הגמל וקרנות הפנסיה, ובהתאם לממצאיה יצטרכו החברות להשיב כספים ללקוחות. "חיוב חברות המנהלות כספי פנסיה של הציבור להשיב לחוסכים דמי ניהול שנגבו ביתר הוא צעד נוסף להבטחת זכויות החוסכים לפנסיה", אמר שריג, " אגף שוק ההון שבמשרד האוצר ימשיך לפעול למען להבטחת שוק חיסכון פנסיוני הוגן ותחרותי".

ההנחיה של שריג מגיעה יום לאחר קרב מתוקשר של שריג דווקא למען קרנות הפנסיה. שריג טען שאין מקום לחשוש שקרנות הפנסיה פועלות שלא לטובת החוסכים הפנסיונים. לטענתו – "ניהול כספי העמיתים באמצעות קופות גמל שנמצאות בבעלות העמיתים אינו מהווה ערובה לניהול תקין של הקופה". טענה זו היתה הבסיס לתגובתו של שריג לח"כ זהבה גלאון (מרצ) שפנתה לשר האוצר יאיר לפיד וביקשה ממנו לקדם הקמת קרן פנסיה שתהיה בבעלות העמיתים.

שריג חושב שמדובר יהיה בטעות גדולה. להערכתו, "שינוי זהות הגורם המנהל לא תשנה את הבעיה עימה מתמודד החיסכון הפנסיוני". גלאון, מנגד, לא נותרה חייבת  ומתחה על טענות שריג ביקורת  קשה – "אמירתו המחפירה של שריג לפיה 'אין מקום לחשוש שקרנות הפנסיה פועלות שלא לטובת החוסכים', מעידה שגם אחרי קדנציה שלמה בתפקיד הוא אינו מבין לא את אחריותו כלפי הציבור, ולא את העובדות. המציאות הנוכחית היא שהגופים המוסדיים שותים 25% מחסכונות הפנסיה שלנו בדמי ניהול מנופחים ללא קשר לתשואה ולכישורי הניהול שלהם. הכישלון הזה רשום אך ורק על שמו של שריג. חשוב לדעת, שהפגיעה בכספי החוסכים אינה נובעת רק מירידת הריביות, אלא גם מדמי ניהול מופרזים, מתספורות ומניהול כושל של כספי הציבור. יש לבחון מודלים חלופיים, כגון קרן בבעלות עמיתים, שתאפשר ניהול טוב יותר של החסכונות וגביית דמי ניהול נמוכים".

האם שריג עונה לגלאון דרך ההנחיה שהעביר לקופות הגמל וקרנות הנאמנות להחזיר את הכסף שנגבה ביתר לחוסכים; ואיפה הוא היה עד היום? מדובר על כספים מהשנים 2006 עד 2009. וגם אם מחזירים – שלא ישכחו את ההצמדה והריבית!