חדשות    

תוכנית חיסכון לכל ילד – עדיין לא בחרתם? נותרו שבועיים!

תוכנית חיסכון לכל ילד מאפשרת להשקיע לילדים בתוכנית חיסכון או קופת גמל להשקעה סכום של 50 שקלים בחודש (או 100 שקלים באם ההורים יחליטו להגדיל את ההשקעה). הזכאים הם ילדים שמקבלים בגינן קצבת ילדים.

מדובר בחיסכון מבורך שיכול להגיע (תלוי בסגנון ההשקעה ובסכום ההפקדה החודשית) למעל 40 אלף שקל בגיל 21 (ניתן גם למשוך בגיל 18). בפועל, ההורים אמורים להחליט על סגנון ההשקעה ולדווח על כך (ניתן לעשות זאת דרך האתר הייעודי של התוכנית – פרטים כאן).

 מי שלא דיווח, שלא ידאג – המדינה תבחר בשביל ילדיו את התוכנית ברירת מחדל. מי שלא יבחר עד תחילת חודש יוני מעביר בעצם את ההחלטה למדינה, ושימו לב – רק מחצית מההורים בחר בעצמו , המחצית השנייה בדרך לאופציית ברירת המחדל של המדינה.

ומהי ברירת המחדל? ובכן, החיסכון עבור ילד עד גיל 15  – קופת גמל להשקעה במסלול סולידי, כאשר הקופה הנבחרת תיבחר בהגרלה. עבור ילד בין 15 ומעלה, הכספים יועברו לבנק שבו נמצא חשבון העו"ש שאליו מועברת קצבת הילדים החודשית, כלומר תוכנית חיסכון של הבנק.

ברירת מחדל זאת היא אמנם סולידית, אבל היא לא מאפשרת סיכוי, וכלל ידוע בהשקעות הוא שהסיכון הולך יחד עם הסיכוי, והזמן הכי טוב להסתכן ולהשיג תשואה הוא בחיסכון ארוך טווח. נכון, שהשקעה באפיק מנייתי יותר מסוכנת, אבל לאורך זמן , לפחות על פי מחקרים שנעשו, שוק המניות מפצה על הסיכון הזה דרך תשואה. כלומר, המניות נותנות תשואה גבוה מאגרות החוב, ואם כך אז בהשקעות ארוכות טווח, עדיף מרכיב גבוה של מניות. אז יגידו המתנגדים – שוק המניות יכול ליפול, וזה כמובן נכון, וזה כמובן יקרה, אבל בסה"כ  שבוחנים תקופות ארוכות עדיין מקבלים שהשוק מספק תשואה גבוה יותר מאפיקים סולידיים. ולכן, לילדים קטנים, עדיף להשקיע באפיקים מעט מסוכנים יותר, אם כי – יש כאלו שמעדיפים את הבטוח על פני הסיכוי לתשואה.

בקופות גמל להשקעה יש חמישה מסלולי חיסכון – בסיכון נמוך, בסיכון בינוני, בסיכון גבוה, מסלול השקעה לפי חוקי ההלכה ומסלול השקעה לפי חוקי השריעה. בבנקים יש שלושה מסלולי חיסכון –   בריבית קבועה לא צמודה, בריבית משתנה בהתאם לפריים ובריבית קבועה צמודה למדד.

חיסכון לכל ילד – כל מה שצריך לדעת