חדשות    

"תוכנית מחיר המטרה של משהב"ש ממחישה את חוסר הרלונטיות של מע"מ 0"

משרד השיכון פרסם הבוקר את "מסמך 1" לחוברות המכרז של מכרזי מחיר מטרה שיפורסמו עם אישור תכנית המע"מ בשיעור אפס. המסמך מפורסם לצורך לימוד, עיון והכרת תנאי המכרז עבור המציעים הפוטנציאליים והציבור הרחב

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, באופן פרדוקסלי ממחישה תוכנית מחיר מטרה את חוסר הרלוונטיות שבתוכנית ביטול המע"מ. שתי התוכניות לא רק שאינן משלימות אחת את השנייה, אלא מתנגשות אחת עם רעותה ומבלבלות את רוכשי הדירות. אם ממשלת ישראל רוצה להוריד את מחירי הדיור ובראש ובראשונה לסייע לאוכלוסיית זכאים , אז שתחליט מה היא רוצה. לטעמי, היתרון הבולט של תוכנית מחיר מטרה היא בכך שהיא מפורטת, ברורה ועם קריטריונים חד משמעים. ביטול המע"מ יצא שכרו בהפסדו, הקבלנים ינסו לגלגל לעצמם את הרווח ובסופו של דבר הצרכן לא ירוויח דבר וחצי דבר . לסיכום, מחיר מטרה כן. ביטול המע"מ לא.

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, בסופו של דבר פתרון בעיית מחירי הדיור צריך להיות כולל ולא נישתי. רעיון מחיר המטרה יסודו בכוונה טובה ויתכן מאוד שהוא ייסע לאוכלוסייה כזאת או אחרת של זכאים, אולם בסופו של דבר הוא לא יביא להורדת מחיר הדיור הנקובה. הייתי ממליץ לממשלת ישראל, בד בבד לתוכנית מחיר מטרה לקדם מהלך אסטרטגי כולל של התחדשות עירונית, כולל תמ"א 38 ופינוי בינוי. רק המסה הקריטית של רבבות יחידות דיור שתיווצר כתוצאה מכך תביא להורדת מחירי הדיור.