מיסים    

תוכנית "נטו למשפחה" – כמה זה יוסיף לנטו שלכם?

מעודכן ל-03/2018

תוכנית "נטו למשפחה" – כמה זה יוסיף לנטו שלכם?

שר האוצר, משה כחלון, מרגיש את הירידה של מפלגתו בסקרים ואחרי שעשה "סיבוב" פוליטי על הנכים, הוא פונה לכולם. התוספת המיוחלת בנטו של הנכים עדיין לא ברורה לגמרי, אבל נראה שהיא תגיע לכ-50% , סדר גודל של 4 אלף שקל – צריך יותר.

הפעם, מסביר כחלון שהוא מוסיף לנטו של כולם כי יש עודפים, זה נכון וראוי, אבל אם יש עודף תעבירו אותו בשלב ראשון לנכים. והנה עיקרי התוכנית

–  1.7 מיליארד שקל: תוספת נקודות זיכוי להורים עובדים. בשורה ברוכה, כשבממוצע צפויה הטבה לכל משפחה (שזכאית להטבה – ראו בהמשך) בסך  150-200 שקל (בחודש) – אבל ראו למטה טבלה מפורטת

–  900 מיליון שקל: סבסוד צהרונים. גם זו בשורה

– 750 מיליון שקל: הגדלת מענק עבודה למשפחות עובדות, כתמריץ ליציאה לעבודה.

– 600 מיליון שקל: ביטול מכס במס קנייה על בגדי תינוקות, יבוא מכשירי סלולר ויבוא נעליים.


מדריך מס הכנסה שלילי

מדריך נקודת זיכוי

מחשבון נקודות זיכוי


על פי מסיבת העיתונאים של כחלון – התשלום בגין סבסוד הצהרונים ייכנס לתוקף החל מספטמבר השנה ושאר הסעיפים – החל מינואר 2018. מדובר בתוכנית כוללת של האוצר, לרבות אגף המיסים כמובן –  משה אשר, מנהל רשות המסים, נכח במסיבת העיתונאים וכך גם  אמיר לוי, הממונה על התקציבים. עוד נכחו –  יצחק כהן, סגן שר האוצר; ערן יעקב, הממונה על השכר; ורוני חזקיהו, החשב הכללי.

 "לכל שר אוצר היו תפיסות עולם אחרות ושונות, ויש לו ויכוח נוקב מול גורמים שונים, אבל נדרש משר אוצר נכונות להילחם בקבוצות כוח, ולא לפחד מטוקבקיסטים שהם מפעילים" אומר כחלון, ומוסיף – "בשנתיים האחרונות הגדלנו קצבאות במספר מקומות חשובים – הגדלנו קצבאות לניצולי שואה והקמנו חיסכון לכל ילד. הארכנו את חופשת הלידה והגדלנו קצבאות זקנה. הרחבנו תשלום ליוצאי עיראק, מרוקו ואלג'יר שהם ניצולי שואה. אנחנו ביצענו שורה ארוכה של רפורמות, ובראשן הרפורמה בבנקים והרפורמה בכרטיסי אשראי. אני עושה ולא מדבר. כל הדברים האלו אלה מעשים ולא דיבורים.

"שאלו אותנו איפה הכסף? הנה הכסף. המדינה צריכה להקל ולא להקשות. המצב הטוב לא יש מאין, ומאחורי העבודה והתוצאות יש אנשים וחברי הנהלת האוצר. יש גם משלמי מסים, ואנחנו היום מחזקים את מעמד הביניים במעשים. אנחנו מחזקים את הזוג שיוצאים לעבודה ומשלמים מסים. התוכנית נקראת: נטו משפחה, כי זה נטו למשפחה, המשפחה מקבלת תוספת לנטו. אפשר לדבר על השמן והרזה אבל צריך מעשים, צריך לעזור למעמד הביניים.

"הגיע הזמן לשנות כיוון, שיותר אנשים יעלו למעלה ולא ירדו למטה, כמו שקורה בשנים האחרונות. אנחנו משנים כיוון. אנחנו רבים, כל הזמן, עם קבוצות לחץ, אלה שלא רוצים תחרות ואנחנו מביאים היום את הבשורה. היום אנחנו מודיעים כי אנחנו, המדינה, הממשלה, מחזירים כסף לציבור. העודפים שהצטברו בקופת המדינה הם של הציבור, לא של אף אחד אחר. נבחרנו כדי לסייע למשפחות, ולציבור ואנחנו עושים זאת. אנחנו נביא בשבועות הקרובים גם את הבשורה לנכים. אלה שקצבתם מחייתם. תוך מספר שבועות קטן נציג את התכנית במלואה ויהיו שם 4 מיליארד שקל שיופנו לנכים. אנחנו דואגים היום שיהיה נטו יותר לעובדים.

"זו תכנית חברתית כלכלית כוללת שישבנו עליה זמן ממושך באוצר. הפחתנו מכס על דגים ואפשרנו לייבא בשר. ליל הסדר הזה היה זול יותר מאשר בשנים קודמות,וזה לא היה קל. היה קשה להתמודד עם קבוצות הלחץ, עם יכולת לשכור טוקבקיסטים שישחירו את פניך יום יום. אנחנו לא חוששים מזה למען הציבור ולא למען קבוצה קטנה. אנחנו מוציאים 4 מיליארד שקל. אנחנו מחזירים חוב גדול למשפחה העובדת".

טוב, אז זוהי התוכנית של כחלון, אבל זה כחלון הפוליטיקאי שרואה את הירידה בסקרים, זה אולי יתממש, רק שבינתיים שום דבר שכחלון עשה לא באמת הביא תוצאה – תוכנית מחיר למשתכן שעליה הוא בונה את ירידת מחירי הדירות, עדיין לא ממש תרמה. גם הרעיון השגוי של מס על דירה שלישית לא ממש עבר, רק בינתיים יצר נזק וגרם לעלייה במחירי שכר הדירה.

וחוץ מזה – איפה הכסף? איפה הכסף שיממן ן את התוכנית הזו של כחלון? העודפים שנוצרו בחודשים האחרונים לא יספיקו למספרים האלו. כך או אחרת, כחלון מדבר גם על הפחתת מיסי קנייה על מוצרים מיובאים וכן הגדלת מס ההכנסה השלילי או את נקודות הזיכוי במס.

צמרת האוצר, מעריכה כי  ב-2017 יהיה עודף של 3 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממיסים מעבר לסכום שעל בסיסו נקבע תקציב המדינה – אבל התוכנית המבורכת לסיוע לנכים תעלה כמה מיליארדים והשאלה איך יממנו את התוכנית הזו, וכל זה כשברקע בחודש מרץ היתה גביית מיסים מאכזבת.  אז אולי זו סתם מעידה קטנה, כפי שחושבים באוצר, ואולי זו מגמה שתמשיך לתוך החודשים הבאים, ואז העודפים יהיו מעטים מאוד.

אגב, בינתיים העודף המצטבר מתחילת השנה בגביית מיסים עומד על 1.6 מיליארד שקל, רק שהבעיה היא שרוב הסכום (הרוב הגדול) 1.4 מיליארד שקל מגיע מעסקה חד-פעמית (מכירת מניות השליטה בכתר). באוצר בונים על מובילאיי שנמכרה לאינטל תמורת 15 מיליארד שקל, המכירה הזו צפויה להכניס מס של 4 מיליארד שקל. אבל חברים אלו הכנסות חד פעמיות.

ומה חושבים הכלכלנים ובאקדמיה על התוכנית – "תוכנית נטו למשפחה, היא תוכנית שמתייחסת באופן רחב לתא המשפחתי", אומר פרופ' זיו רייך, "אבל היא לא יורדת לרזולוציות של  אוכלוסיות ספציפיות. צריך לדבר על רזולוציות עמוקות יותר, להתייחס לאוכלוסיות ספציפיות כמו רווקים, חיילים משתחררים, זוגות ללא ילדים ועוד.  התוכנית כפי שהיא הוצגה אמנם ראויה וטובה, אך כבר בשלב זה יש לבנות את המדרגות הבאות והשלבים הבאים להקלה במס על אוכלוסיות נוספות. צריך במקביל גם לקבוע את לוחות הזמנים ליישום של המהלך הכולל. על כל פנים, התוכנית הנוכחית מבטאת הקלות כלכליות למשפחות, והיא תקל על העומס הקיים היום על המשפחות ותשפר במידה מסוימת את מצב המשפחות מול יוקר המחייה".

כך או אחרת, אם אכן מתווספים לכם כמה מאות שקלים בחודש בזכות הירידה במס הכנסה, תחשבו לחסוך את הסכום הזה. כאן, תוכלו לקרוא על מוצר מנצח בשוק – קופת גמל להשקעה.

נקודות זיכוי – השפעה על המשפחה 

במסגרת התוכנית יעלו נקודות הזיכוי לאשה בהתאם לטור הראשון בטבלה המצורפת, ולגברים בהתאם לטור השני בטבלה המצורפת (לחיצה על התמונה תגדיל אותה) –

נקודות זיכוי לאישה
גיל הילד בשנת המס לפני התיקון אחרי התיקון
שנת הלידה 0.5 1.5
שנה עד חמש שנים 2 2.5
בשנת הלידה ניתן להעביר את הנקודה לשנה הבאה
נקודות זיכוי לגבר
גיל הילד בשנת המס לפני התיקון אחרי התיקון
שנת הלידה 1 1.5
שנה 2 2.5
שנתיים 1 2.5
שלוש שנים 0 2.5
ארבע שנים 0 2.5
חמש שנים 0 2.5
שוויה של נקודת זכות – 215 שקל בחודש!

עדכון חשוב – קבלת ההטבה מחודש יולי!

ובכן, מדברים על תוכנית נטו למשפחה כבר כמה חודשים והנה עדכון משמח – החל מחודש יולי אתם צפויים לקבל את ההטבה רטרואקטיבית – כלומר בגין החודשים ינואר עד יוני. יהיו מקומות עבודה שלא יתארגנו בזמן ואז תקבלו את ההטבה הזו רק באוגוסט, אבל בכל מקרה זה יהיה רטרואקטיבית מחודש ינואר.

כמה מגיע לכם? תסתכלו בטבלה למעלה ותראו כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם, כל נקודה שווה 215 שקל, אז פשוט תכפילו לשניכם (בעל ואישה) וזה יהיה הסכום נטו שיתווסף לשכר שלכם. זה יכול להיות משמעותי – אפילו סדר גודל של 500 שקל ויותר (למשפחה עם 2 ילדים ומעלה), אם כי בממוצע  כולל (ארצי) מדובר על תוספת של כ-200 שקל

זהירות – הקלות מס לא מתגלגלות למקבלי שכר נטו

הנה מצב מוזר – הממשלה מנסה להקל במיסים על הציבור, ומעלה את נקודות הזיכוי למשפחה. אבל, מי שמקבל שכר לפי הנטו עשוי שלא לקבל את ההטבה! הרי הוא הסכים מלכתחילה לקבל שכר בנטו ולכן לכאורה שינויים במיסוי לטוב ולרע לא משפיעים עליו – הבעיה שבשנים האחרונות הממשלה מנסה להוריד מיסים לעובדים והמשמעות שהעובדים לפי שכר נטו פשוט לא נהנים מכך. אבל כמה הערות – מראשית, כל מקרה לגופו, ושנית אם מדובר בשינוי מהותי אז כן יש בסיס להגדלת השכר גם לעובדים שמקבלים שכר לפי הנטו.

ומה זה בעצם תקבול שכר לפי הנטו? זה מצב שהעובד פשוט מעדיף לא להיכנס לעניין השכר ברוטו, וחשוב לו לדעת כמה הוא מקבל בנטו וכך ג הוא סוגר עם המעסיק.  לדוגמה – נניח שהעובד והמעביד סיכמו על שכר נטו של 8 אלף שקל, אז נכון שאם הוא היה מקבל לפי הברוטו אז היישום של תוכנית נטו למשפחה (בהנחה שמגיעות לו נקודות זיכוי) היה מגדיל לו את השכר (ואפילו משמעותית), אבל זה מה שהוא סיכם עם המעביד.  כמה סייגים – ראשית מס הכנסה דורש משני הצדדים – המעביד והעובד, לדווח על כך.

שנית, בהסכם לתשלום נטו, שני הצדדים לוקחים סיכון מסוים. מצד אחד, כשנכנסת רפורמה טובה לציבור (רפורמה במס), המעביד מרוויח – הוא לא מעלה לעובד את שכר הנטו וגורף רווח (השכר ברוטו של העובד יורד). אבל, אם המס יעלה, למשל – כאשר עולה שיעור המס בגין זקיפת שווי שימוש ברכב, העובד לא נפגע, זה נופל על המעביד. כלומר, כשמדובר על שכר נטו מדובר על מצב שיכול להיות מסוכן לעובד, במיוחד בתקופה כמו בשנים האחרונות שהממשלה מנסה להפחית את נטל המס!

ככה זה עובד גם כשיש עדכון  מדרגות מס. במצב כזה, יש לבחון אם המעביד יספוג את התשלום, או יזכה בהפרש – לכאורה, עובד שהסכים וקבע עם מעבידו על שכר לפי הנטו, אינו אמור להיות מושפע בכלל משינויים במס הכנסה – זה כאמור יכול להיות טוב , וגם רע. עם זאת, אם מדובר בשינויים מהותיים כן יש מצב שהשכר אמור להשתנות.  לסיכום – כשמקבלים שכר לפי נטו יש כמה שאלות שצריך מראש להגדיר – האם זה כולל הפרשה לקופות, קרנות וכו';  מה קורה כאשר יש שינוי במדרגות מס הכנסה ועוד – בפועל, כאשר יש שינוי במיסים וזה רלבנטי גם בשינויים שקשורים לתוכנית נטו למשפחה, זה לכאורה אמור לחול על העובדים – כלומר הם לא מקבלים תוספת בעקבות ההקלה. אבל מכיוון שמדובר במהלך שאמור להקל על שכבת הביניים, עשוי להיות כאן מצב מעניין שאם מקרים כאלו יגיעו לפסיקה, בית המשפט יתחשב במהותיות של העניין.

שאלות ותשובות

מתי תיכנס התוכנית לתוקף?

ובכן, חדשות טובות, על פי הנאמר (אבל, אין התחייבות למועד מוחלט) זה אמור להיות כבר ביוני. מעבר לכך, התוכנית תיושם החל משנת 2017, כלומר, ההטבה שתהיה בנקודות זיכוי ובהקטנת מס הכנסה, תתממש אמנם ביוני/ יולי, אבל היא תהיה רטרואקטיבית לחודשים הקודמים. רק שעוד לא ברור מתי בדיוק תקבלו את "החזר המס" הרטרואקטיבי ואיך? כלומר האם זה יהיה בכמה חלקים/ כמה פעימות ומתי?

מי ייהנה מהתוכנית? ובכמה?

בהקשר של נקודות הזיכוי ייהנו משפחות – הורים עובדים שיש להם ילדים קטנים מתחת לגיל 6. ברמת שכר נמוכה , אין משמעות לנקודות הזכות הנוספות (הם לא יתממשו), ונראה כי ההטבה תהיה הכי אפקטיבית בשכר הממוצע, ובשכבות הבינוניות (בשכרות העשירות ההטבה היא יחסית כסף קטן).

ההטבה מסתכמת, על פני התקופה  בממוצע ב-2 נקודות זיכוי (להורים) שמבטאים 215 שקל בחודש במשכורת. אבל צריך להיזהר מהממוצע זה תלוי כמובן בגיל הילדים ומס' הילדים. בפועל, ההטבה האמורה להיות נמוכה יותר. מעבר לכך, יהיו כאלו שלא יקבלו את כל ההטבה (לא מגיעים לשיעורי המס האלו), כך שההטבה האפקטיבית צפויה להיות 150-200 שקלים בחודש.  גברים זכאים כיום לנקודות זיכוי בעבור ילד מיום היוולדו באופן מדורג עד לשנה שבה מלאו לילד 3 שנים –  נקודה אחת בעבור ילד עד גיל שנה, שתי נקודות בעבור ילד בגילאי שנה עד שלוש ונקודה אחת בעבור גילאי שלוש עד ארבע. נשים זכאיות לפני התוכנית לחצי נקודה מיום הלידה ול-2 נקודות מגיל שנה ועד לשנה שבה ימלאו לילד 5 שנים. בעקבות התוכנית  שני בני הזוג יהיו זכאים ל-1.5 נקודות זיכוי עד גיל שנה, ול-2.5 נקודות מגיל שנה עד גיל שש.

מתי מופסקת ההטבה בנקודות זיכוי?

ההטבות ניתנות בהתאם לגיל הילד בשנת המס. שנת מס מתחילה ב-1 לינואר ומסתיימת ב-31 בדצמבר. אם הילד יגיע לגיל 6 בשנת המס הוא אינו זכאי להיחשב במסגרת ההטבות בנקודות זיכוי להורים. הדגמה – נניח שהילד נולד במאי 2012 – בשנת 2017 הוא יחגוג 5 והוריו יהיו זכאים בשנה זו להטבה. הוא יהיה בן 6 במאי 2018, אבל בכל שנת 2018 הוא אינו זכאי להטבה. קצת עקום, אבל זו שלשון החוק, המשמעות אגב, מי שנולד בתחילת השנה מרוויח יותר הטבות.

אפשר לנייד נקודות זיכוי?

כן, אפשר לנייד את נקודות הזיכוי לשנה הבאה. התוכנית כאמור אינה אפקטיבית במשכורות נמוכות (הם פשוט לא מגיעים למדרגת המס הזו) ולכן, אם יש ציפייה להעלאת שכר בשנים הבאות, ניתן להעביר את נקודות הזיכוי האלו קדימה ואז ליהנות מהטבות המס המשמעותיות האלו.

עדכונים: 

מאי 2017 – הכנסת אישרה את נקודות הזיכוי בתוכנית נטו למשפחה – מדובר על תוכנית שר האוצר, משה כחלון להגדיל ולהשוות נקודות זיכוי להורים עובדים בגין ילדים. על פי התוכנית תהיה תוספת נקודות זיכוי הניתנות לבני זוג עובדים, הורים לילדים קטנים עד גיל 6. כיום גברים זכאים לנקודות זיכוי בעבור ילד מיום היוולדו באופן מדורג עד לשנה שבה מלאו לילד 3 שנים. נשים זכאיות כיום לחצי נקודה מיום הלידה ול-2 נקודות מגיל שנה ועד לשנה שבה ימלאו לילד 5 שנים. השינוי בעקבות התוכנית – הגדלת והשוואת נקודות הזיכוי בין גבר לאישה: שני בני הזוג יהיו זכאים ל-1.5 נקודות זיכוי עד גיל שנה, ול-2.5 נקודות מגיל שנה עד גיל שש.

מאי 2017 – תוכנית נטו משפחה אושרה בוועדת שרים.  תוכנית נטו למשפחה של שר האוצר, משה כחלון, שכוללת, בין היתר, העלאת נקודות הזיכוי במס להורים עובדים, אושרה פה אחד בוועדת השרים לענייני חקיקה. שווי נקודות הזיכוי למשפחה צפוי לעמוד על  215 שקל בחודש. להרחבה ב-YNET

מחשבון תקציב חודשי

מחשבון הון עצמי