כלכלה שיתופית    רכב ותחבורה    

תחבורה שיתופית – גט התחילה, איך זה יתקדם?

מעודכן ל-03/2019

גט טקסי שהפכה לגט – כי זה כבר לא רק טקסי, משיקה שירות חדש – שירות תחבורה שיתופית. בחברה מסבירים כי אחרי פיילוט ממושך של שנה בה בחנה החברה יחד עם מספר גופים את שירות התחבורה השיתופית מרובת הנוסעים – Gett together, הוחלט להשיק קו קבוע.

גט משיקה קו במודל של שאטל, מתל אביב לחולון וחזרה –  הקו ישמש את עובדי מרכז עזריאלי חולון הלוך חזור לתחנת רכבת ההגנה. השירות של גט יפעל בימי ראשון עד חמישי בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהריים, ויאפשר לעובדים לעקוב אחרי הרכבים באמצעות האפליקציה ולשריין מקום בהסעה. הרכבים מיועדים לספק את השירות ל-19 נוסעים, ויצאו מהתחנות בכל 9 דקות או לאחר שיתמלאו בנוסעים. העובדים לא ישלמו על השירות.

לשירות של גט – Gett together

בנוסף, מפעילה גט קו נוסף – קו שיוצא מדי יום מרכבת האוניברסיטה בתל אביב ומסיע את עובדי העסקים שברמת החייל. הקו הפך מהר מאוד לרווחי. איך זה רווחי? מאיפה מגיע הכסף?

החברות שמעסיקות את העובדים משלמות. כל חברה משלמת על חבילת נסיעות חודשית לפי כמות העובדים שהיא מתכננת להסיע לפי מחיר ממוצע של 8 שקלים לנסיעה (נכון לשני הקווים הקיימים).

70 חברות משתמשות בשירות הזה מדי יום, וזה שרות מצויין לעובדים ולהם – ככה העובדים מגיעים בזמן, עם פחות לחץ ודאגות – איך להגיע? האם אני מאחר? והנוחות הזו שווה כסף – עובד מסופק הוא עובד טוב יותר. לעובדים זה כמובן סידור מצויין, נוח וזול. כך שנראה שבמקרה הזה, כל הצדדים מרוצים.

העובדים אגב, מחוברים לאפליקציה – לשירות של השאטל וכך הם יכולים לשריין את השאטל שעליו הם רוצים לעלות בהתאם לשעת ההגעה שלו לתחנה – הם פשוט בוחרים את הנסיעה והמקום שלהם נשמר.

זאת רק ההתחלה. גט מקימה מספר משמעותי של קווים כדי  לאפשר שירותי הסעת המונים למרכזי עסקים רבים. מעבר לכך, גט רצה גם להסיע באופן דומה קהלים לאירועים מרכזיים – הופעות, ירידים ועוד.

התחבורה השיתופית מעבר ליתרונות לעובדים ולחברות גם טובה יותר לסביבה – פחות פקקים, פחות זיהום. עם זאת, המדינה לא ממש  מעודדת לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים – כך על פי דו"ח של פרופסור מנואל טרכטנברג שהכריז כי מספר הפתרונות לתחבורה שיתופית שיקטין את העומס בכבישים הוא מועט.

אחד היישומים העיקריים לתחבורה שיתופית היא האפליקצייה וויז WAZE שנוסף על היותה מפת דרכים ומכוונת את הנהג לדרך המהירה ביותר, תוך כדי מתן דיווחים שוטפים, היא גם מאפשרת שירות קארפול/ תחבורה שיתופית. גם אפליקציית מוביט מאפשרת זאת, אך בינתייים רעיון הקארפול בארץ לא מתרומם – זה כנראה רק עניין של זמן, כי ברור שיש לו יתרונות רבים שעולים על החסרונות. אחרי הכל, החיסרון כנראה היחיד הוא הפינוק של האנשים שרוצים לנסוע באוטו שלהם, ולהיות עצמאיים לחלוטין. זה עניין של הרגל, וכשאנשים יתרגלו לנסוע ביחד, זה ישחרר את הפקקים הגדולים בחלק משמעותי מאזור המרכז ובכלל.

מערכת בטיחות ברכב – כדאי, וגם משרד התחבורה תומך ב-1.5 אלף שקל

התחבורה הציבורית – ישראל לעומת העולם

רפורמה בתחבורה הציבורית הבינעירונית – התעריפים יירדו בעשרות אחוזים

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות