חדשות    

תחזית הראל פיננסים: מדד תשומות הבנייה יעלה בחודשים אפריל עד יוני ב-0.3%

מדד תשומות הבניה המעודכן

כלכלני הראל פיננסים צופים שמגמת העליה במדד תשומות הבנייה צפויה להימשך גם בחודשים אפריל עד יוני, על פי התחזית האחרונה העליה תעמוד על 0.3%, לחודשים אלו. מגמה זו, ממשיכה את מה שקרה בחודש מרץ- מדד תשומות הבניה בחודש מרץ עלה ב-0.2%   בהמשך לירידה של 0.1% בחודש הקודם. מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבנייה ב-0.2%.

הערכות כלכלני הראל לגבי המדד הצפוי מתפרסמות באופן שוטף  וכוללות בין השאר התייחסויות לאינפלציה בחודשים אלו. תחזית האינפלציה לחודש אפריל עומדת על 0.5% ובמאי על 0.2%..במקביל, להערכה זו, מעדכנים כלכלני הראל כי  מדד המחירים לצרכן בתקופה זו  יעלה ב-0.9%.

כמו כן מעריכים בהראל כי במדד המחירים לצרכן בסעיף הדיור יעלה בחודשים מרץ-יוני ב-0.7% ומדד מחירי דירות בבעלות הדיירים יעלה ב-0.8%.

מדד תשומות הבנייה,  שמחושב ומפורסם מדי חודש (ב-15 בחודש) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), במקביל למדד המחירים לצרכן , הוא מדד המודד את השינויים החלים במשך הזמן בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים, מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים והמייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. נוסף על מערכת המדדים המתייחסת לסל הכולל של הבנייה למגורים, החל בפברואר 1992 מתפרסמת מערכת של תת-מדדים לפי פרקי בנייה.   המדד משמש בעיקר כבסיס להצמדת חוזי בנייה, לניכוי שינויי מחירים מן השינויים בערך ההשקעות בבנייה וכמודד כללי של שינויי מחירים בענף הבנייה.

מדד תשומות הבנייה הוא מדד שלא ניתן לעקוב אחריו, לא ניתן להצמיד את הכסף אליו ולקבל תשואה ריאלית (כמו שניתן לעשות ביחס למדד המחירים לצרכן), לא ניתן לגדר אותו (להגן מפני עלייתו) וזו כמובן בעיה לרוכשי הדירות. המדד יכול לברוח כלפי מעלה והם חשופים, בעוד שאת המכשירים האחרים – מדד מחירי הצרכן, הצמדה למט"ח הם יכולים לגדר ולהגן מפני עלייתם.

יחד עם זאת, נתונים נוספים שחשובים מאוד לציבור רוכשי הדירות קשורים בנתונים המתייחסים למשכנתא: ריבית בנק ישראל, מדד המחירים לצרכן וגובה ריבית המשכנתא.

 

מהפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל עולה כי הם אופטימיים בנוגע לאינפלציה בשנת 2015, לכן סביר להניח שבנק ישראל ינסה להימנע  ככל האפשר משינויים בריבית בנק ישראל בתקופה הקרובה.

כדי שרוכש הדירה מקבלן יוכל לבדוק איזה צעד יהיה רווחי יותר עבורו, עליו להכיר את המדדים השונים. כך יוכל להחליט באיזה מועד לקחת את המשכנתא או האם כדאי לחכות ולהישאר צמוד למדד תשומות הבנייה. מדובר בהערכות ותחזיות שכל אחד צריך לעשות בעצמו, אם כי בעוד שאת הריבית אנחנו יודעים בבירור, את ההצמדה (החיסכון בהצמדה) אנו מעריכים, גם בהסתמך על כלכלנים (הראל פיננסים הוא מהגופים היחידים שמספקים תחזית למדד תשומות הבנייה).

למדריכים לרכישת דירה

 

היכנסו כאן למדד תשומות הבנייה